Placówka pocztowa. Czy to się opłaca?

Placówka pocztowa. Czy to się opłaca?
W ostatnich latach Poczta Polska przeprowadza szereg zmian mających na celu polepszenie jakości oferowanych klientom usług. Placówki pocztowe to jeden z wdrożonych już pomysłów. Co to jest agencja pocztowa? Czy opłaca się otworzyć agencję pocztową i tym samym nawiązać współpracę z Pocztą Polską?

Agencja pocztowa – co to jest?

Dynamiczny rozwój prywatnych operatorów wymusił, by Poczta Polska wprowadziła szereg zmian. By zachęcić konsumentów do korzystania z usług właśnie Poczty Polskiej, powstały m.in. agencje pocztowe. To punkty, w których klient może nie tylko odebrać adresowany do niego list, lecz także wysłać przesyłkę. Punkt pocztowy nawiązuje współpracę z Pocztą Polską na podstawie umowy agencyjnej. Współcześnie Poczta Polska wciąż poszukuje osób zainteresowanych współpracą. Tych, co prawda, nie brakuje, choć pojawia się pytanie o rentowność takiego przedsięwzięcia.

Nawiązanie współpracy z Pocztą Polską oznacza, że trzeba się stać przedsiębiorcą. To zaś generuje konkretne koszty, bo choć założenie działalności gospodarczej to niewielkie pieniądze, to wynajęcie lokalu i regulowanie co miesiąc opłat eksploatacyjnych jest już konkretnym wydatkiem. Z tego też względu to rozwiązanie dedykowane jest przede wszystkim tym, którzy już prowadzą działalność gospodarczą.

Wskutek rosnącej konkurencji w sektorze prywatnym Poczta Polska przekształca swoje usługi i stara się rozwijać na miarę potrzeb Polaków. O tym, jakie zmiany zaszły w niej w ostatnich latach, dowiecie się np. z poniższego materiału:

Jak otworzyć agencję pocztową?

Na co może liczyć przedsiębiorca, decydujący się na współpracę z Pocztą Polską? Jak otworzyć agencję pocztową? Podstawą jest oczywiście specjalne oprogramowanie, z którego będzie zobowiązany korzystać, obsługując klientów zainteresowanych nadaniem przekazu pieniężnego, przesyłki poleconej czy paczki. Nie bez znaczenia są również zewnętrzne elementy reklamowe np. szyld. Państwowy operator jest znany i większość klientów ma do niego zaufanie, zatem klientów również nie powinno zabraknąć.

Poza kwestią oprogramowania i właściwego oznaczenia punktu pocztowego przedsiębiorca może również liczyć na wyposażenie agencji pocztowej w szereg produktów niezbędnych do jej prawidłowego prowadzenia. Wśród takich rzeczy należy wskazać druki, pieczęcie czy urządzenia pozwalające określić cenę nadania przesyłki (wagi listowne i do paczek). Co należy zrobić, aby otworzyć agencję pocztową?

  • Zarejestrować działalność gospodarczą w gminnej ewidencji.
  • Zgłosić się do rejonowego urzędu PP.
  • Zgłosić u dyrektora urzędu pisemną ofertę utworzenia punktu pocztowego.

Agencja pocztowa – czy to się opłaca?

Nawiązanie współpracy z Pocztą Polską opłaca się osobom prowadzącym już działalność gospodarczą. Tacy przedsiębiorcy posiadają lokal, stałych klientów i mogą rozszerzyć swoją ofertę o dodatkowe usługi. Eksperci podkreślają przy tym, że najwięcej mogą zarobić ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą w niewielkiej miejscowości. Tam, gdzie dostęp do usług operatorów pocztowych jest ograniczony, właściciel placówek pocztowych nie powinien narzekać na brak zysków.

Agencja pocztowa – zarobkiNawiązując współpracę z Pocztą Polską, można liczyć na dwa rodzaje wynagrodzeń – ryczałtowe i prowizyjne, przy czym wynagrodzenie ryczałtowe uzależnione jest od ilości paczek oraz listów nadanych w danym punkcie pocztowym, przekazów pieniężnych, a także zakupionych przedmiotów. Zarobki agencji pocztowej wynoszą zazwyczaj kilkaset złotych miesięcznie.

Ile aktualnie działa agencji pocztowych? Szacuje się, że liczba takich placówek oscyluje w granicach 5 tysięcy. Specjaliści podkreślają przy tym, że rynek nie jest nasycony. Otwarcie placówki pocztowej, poza małymi miejscowościami, opłaca się również w miastach dynamicznie się rozwijających. Powstanie nowej dzielnicy to możliwość wykorzystania potencjału i dostarczenia konsumentom profesjonalnych usług pocztowych.

Podpisz umowę agencyjną na punkt pocztowy

Przedstawiciele Poczty Polskiej oferują zainteresowanym podpisanie umowy agencyjnej, czyli takiej, która została uregulowana w Kodeksie cywilnym. W tym dokumencie przedsiębiorca znajdzie wszystkie najważniejsze informacje – zarówno o zakresie świadczonych usług, jak i sposobie rozliczenia czy prowizji, na jaką może liczyć.

Formalności nie jest wiele. Również w ten sposób Poczta Polska zachęca osoby zainteresowane do współpracy. A trzeba przy tym pamiętać, że specjaliści z PKPP Lewiatan ocenili, że polski rynek usług pocztowych w przybliżeniu jest wart 7 mld zł. To kolejny powód, dla którego osoby prowadzące już działalność gospodarczą, powinny zainteresować się prowadzeniem agencji pocztowej.

Więcej informacji o współpracy z Pocztą Polską można znaleźć na stronie: www.poczta-polska.pl/zaloz-agencje-pocztowa.

Najczęściej zadawane pytania

Co należy zrobić, aby otworzyć agencję pocztową?

Osoba, która zamierza otworzyć agencję pocztową i nawiązać współpracę z Pocztą Polską musi zarejestrować działalność gospodarczą w gminnej ewidencji i zgłosić się do rejonowego urzędu PP.

Jakie są zarobki agencji pocztowej?

Zarobki agencji pocztowej są zależne od ilości nadanych listów oraz paczek w danym punkcie pocztowym, a więc mają charakter głównie prowizyjny. Zazwyczaj wynoszą kilkaset złotych miesięcznie.

Jak działa agencja pocztowa?

Agencja pocztowa to punkt, w którym nadawać można listy oraz paczki. Właściciel danej agencji pocztowej nawiązuje współpracę z Pocztą Polską na podstawie umowy agencyjnej.
Oceń ten wpis
Placówka pocztowa. Czy to się opłaca?
Ocena: 3.4, liczba głosów: 16

Opinie

Ela
2021-06-24, 23:13
Mam pytanie jeżeli jest ten punkt pocztowy w sklepie spożywczym to na jakich zasadach pracują pracownicy jak jest rozliczana niedziela .
Trebor
2021-05-14, 11:19
zapraszam do grupy na FB agenci poczty polskiej
Anka
2021-05-07, 02:09
Prowadzę agencje w centrum Wrocławia, niestety stawki są bardzo niskie, a trzeba płacić czynsz ok3 tys, ZUS, media. Poza tym trzeba mieć kierowcę albo samej zamknąć agencje w tzw czasie przerwy żeby zawieżć paczki i listy do urzędu, o wakacjach można zapomnieć jak się nie ma nikogo na zastępstwo. Stawki przy każdej umówię są zmanipulowane i coraz niższe Nie wspomnę o braku wsparcia, walkę o agenta który wspomaga urząd choćby w postaci premii, czy pomoc w amortyzacji auta albo dodatek np na wynagrodzenie na dowóz przesyłek w południe. Wystrój na koszt agenta ale na wzór i kolory poczty polskiej. Przy zarobku 6000 na” czysto zostało mi 1000 po wszystkich opłatach. Na zwolnieniu lekarskim nie byłam od 10 lat bo grożą mi kary za zamkniętą agencje. Agenci pracują napiłam urzędu ale to pracownicy w urzędzie dostają premie. Kończę przygodę chociaż żałuje bo mam świetny kontakt z klientami i lubię tą prace. Ale pracować charytatywnie czy z sentymentu to już nie dla mnie. Jeżeli do końca czerwca nic się nie zmieni to zamykam. I nie polecam.
Mazowsze
2021-03-02, 15:01
Prowadzę Agencję 3 lata porównując obroty 2019 a 2020-2021 to spadek około 40% opłacić ZUS lokal jak się wynajmuje prąd internet to są takie miesiące kiedy trzeba dokładać do tego interesu . Zapomnij o urlopie i chorobowym bo Agencja nie może być zamknięta chyba że masz osobę przeszkoloną i Cię zastąpi to tak (nie wolno chorować ani odpoczywać) w dobrym punkcie pracując po 12 plus dwie godz. dowiezienie i rozliczenie się na głównej poczcie to może na czysto zarobisz około 3tys.takie sa kokosy też myślałam że złapałam p.boga za nogi ale nic tych rzeczy .Zamykam od 1-go maja proponowano mi przedłużenie umowy ale na starych warunkach gdzie niema być znaczków na których można średnio zarobić 400 zł to odpada nie ma rekompensaty listy wysyłają przez internet jak i paczki to też prowizja odpada .Żeby otworzyć Agencję to trzeba zapewnić komputer drukarkę czytnik zniszczarkę do dokumentów meble kolorystyka szarość czerwień regały kontuar zabudowany szafa metalowa zamykana na listy (mnie oprócz lokalu wyposażenie kosztowało 14500 plus lokal kaucja i zapłata za i miesiąc to tak lekko trzeba mieć 18,000tys.Umowę podpisywałam 1 rok jeśli zerwiesz to płacisz kary słyszałam że teraz to są 2 lata .Jeśli teraz miałabym taką propozycję to na pewno bym nie skorzystała szkoda zdrowia i w ogóle.
Maciek
2021-02-24, 01:05
Czy wspolpraca z PP w tych ciezkich czasach zmienila sie na lepsze czy bez zmian? Mysle o takim punkcie lecz biore rowniez pod uwage franczyze jednej z firm oferujacych przesylki kurierskie - pomoglby ktos mnie uswiadomic czy duza jest roznica miedzy PP a firma oferujaca nadawania i odbiory przesylek firm kurierskich? z gory dziekuje i zycze wszystkim zdrowia !
Aneta Kin
2020-11-16, 13:13
Dzień dobry, posiadam punkt 40m2 w nowo otwieranej galerii handlowej w miejscowości Dzierżążno na Kaszubach. Zapraszam osoby zainteresowane
Aneta Kin 506 367804
Robert
2020-10-20, 16:48
Witam
Mam do wynajęcia lokal użytkowy pod pocztę w Warszawie (w okolicy nie ma poczty) kontakt 693920821 Ursynów.
agent od 3 miesięcy
2020-04-15, 17:33
Prowadzę agencję w mieście 35 tys. mieszkańców i tak jak przedmówcy wszystko zależy od Naczelnika. Mój jest spoko i sam mi spycha klientów. Zanim wszedłem w to to popytałem innego agenta i on wyciąga 6-7 tys. zł. Po 3 miesiącach widzę znaczne wzrosty obrotów, na poczcie więc pewnie i mi tyle wyjdzie. Najważniejsze to zabiegać o dodatkowe usługi jak punkt odbioru i kontakt z klientem. Ja mam dodatkowo papierniczy więc fajnie to współgra ze sobą.
Teresa Nazimek
2020-02-15, 14:39
Prowadzę punkt od pół roku i niestety nie jest to łatwa współpraca głównie przez podejście Naczelniczki. Utrudnia nam pracę, przychodzi na kontrole i wprowadza terror do mojego sklepu. Wygląda to tak, jakbyśmy byli niechciani, a oni robili nam wielką łaskę. Generalnie przez bardzo sztywne zasady i nieprzyjemną atmosferę nie polecam. Nie opłaca się.
Lucyna
2019-12-12, 15:48
Taka franczyza chyba obecnie jest nieopłacalna. Wiele jest innych biznesów, tutaj jest zbyt duża konkurencja.
Jola Z
2019-05-19, 15:26
Myśl o ajencji pocztowej, bo prowadzę działalność gospodarczą. Z przydatnego artykułu na tym portalu i Waszych wypowiedzi więcej wiem. Dziękuje bardzo.
ślązak
2019-05-15, 23:21
ja też prowadzę agencję pocztową na górnym śląsku już kilkanaście lat ;) i też potwierdzam, że zależy na kogo się trafi i jak się z kim dogada. Z początku było trudno, teraz jak już masz stałych klientów jest ok. Dziwię się przedmówcy, bo ja przy liczbie ok 3 tys. mieszkańców wyciągam ok 3-4 tysiące prowizji. Ale to tylko dzięki temu że zabiegam i dbam o klienta- nie to co w urzędach pocztowych gdzie klient to intruz. Także muszę się zgodzić z tą "kradzieżą" klientów ... jest to naprawdę nie fair w stosunku do nas prowadzących agencję- gdzie ja namawiam klientów innych firm kurierskich aby u mnie nadawali przesyłki, a jak w głównym urzędzie zobaczą że masz dużo przesyłek od tego klienta to poczta wysyła tam swojego "przedstawiciela", podpisuje z nim umowę i ja tracę klienta. Generalnie jak się przyłożysz do tego to można mieć korzyści z takiego "biznesu", ale czy teraz jakbym zaczynał to czy bym wchodził w taką współpracę z pocztą polską ?? chyba nie ;)
Ktos
2019-04-26, 20:03
Faktycznie, aby prowadzić agencję pocztową to warto mieć już dobrą pozycje na swoim rynku. Ktoś kto liczy, że na "dzień dobry" zarobi i się wzbogaci to niech lepiej zmieni branżę. Prowadzę agencję na Górnym Śląsku w miejscowości gdzie mieszka około 20000 ludzi. Po pięciu latach nie mogę wyjść ponad 1700 złotych z prowizji przy 9 godzinach otwartego urzędu. Analitycy pocztowi są bardzo dobrzy w tym co robią :) Druga sprawa to twardogłowi (czytaj: tępi) naczelnicy urzędów pod które podlegają agencje. Są to najczęściej ludzie, którzy mają krótko do emerytury, a na poczcie pracują od początku swojej kariery. Są już tam zmęczeni swoją pracą, że zazdroszczą agentowi jego ciężko wypracowanej prowizji, twierdząc, że oni mają niewiele wyższy zarobek. Nie wnikam w ich zarobki, w to ile dostają na rękę, ale moje pytanie jest zawsze jedno: ile kosztów ma Pani miesięcznie otrzymując niewiele większe wynagrodzenie od mojej prowizji. Pytam, czy dobrze policzyła sibei ZUS i podatek VAT, gdyż większość agentów jest płatnikami VAT. Kolejna sprawa to kradzież klientów. Tak! Kradzież. Na moim urzędzie to częsta praktyka. Przy kluczowym kliencie, który przywozi do nas nadać paczki, na którym może agent trochę podreperowac budżet zaraz pojawia się problem. Bo to kurier, który odbiera od nas paczki nie ma gdzie stanąć, żeby te paczki załadować, to panie z ekspedycji maja za mało czasu, żeby je ponownie sporządzić na urzędzie głównym, to jeszcze setki innych spraw po telefon do klienta (klienci coraz częściej podają swój numer kontaktowy w razie "w") z ofertą nadawania paczek na urzędzie głównym. My już straciliśmy kilku takich klientów. Wiem też, że nie zostali oni klientami mojego urzędu macierzystego. Problem polega na nie wiedzy Naczelnikow jka wygląda praca agenta.... Ehhh szkoda gadać...
ślązak
2018-01-04, 23:05
A to dziwne- może faktycznie, zależy na jaki urząd macierzysty trafisz !? bo u mnie na górnym śląsku jest ok, z początku było trochę trudno, ale teraz po 10 latach współpracy nie mam większych problemów z głównym urzędem który mnie rozlicza. A być może w końcu sobie zdali sprawę, że to co ja wypracuję, to wlicza się także do ich prowizji ;) Również ze sprzętem od tylu lat nie miałem problemu- jedynie komputer własny, ale czytnik czy dodatkowe pieczątki dostałem za free, więc to chyba na serio kwestia na kogo trafisz ;)
agentka już niedługo pp
2016-02-09, 11:24
hehehehehe, świetny artykuł,pomoc PP - BEZCENNA!!!nie wiem jak jest w waszej okolicy, może jest inna PP ;) co z tego że dostaniesz oprogramowanie, jak komputer musisz kupić sobie sama,czytnik kodów również-TYP wskazany oczywiści przez PP!!!nie daj Bóg coś się zepsuje-nie możesz czekać na naprawę tylko cały czas pracować...pieczątki pocztowe również w swoim zakresie!!!oprócz datownika.
mam agencję i w ciągu dnia muszę ją dwa razy zamykać żeby jechać na moją pocztę z pieniędzmi ( jeśli ktoś cie okradnie po drodze to masz pecha )-gdzie traktują mnie jak intruza i darmozjada!!!gdybym miała do tego jeszcze swoją działalność to dwa razy w ciągu dnia klienci odbijaliby się od moich drzwi przychodząc po marchewkę:) ale za to w sobotę tylko jeden raz ;) zanim podpiszesz cyrograf z pocztą dowiedz sie jakie oferuja warunki...po podpisaniu umarł w butach...powodzenia
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.