Szkolenia i rozwój

Coach w przedsiębiorstwie - czy jest potrzeby?

30 stycznia 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 9 głosów

9 głosów

0 komentarzy
Coach w przedsiębiorstwie - czy jest potrzeby?
Odpowiednio zaplanowany coaching pozwala wykorzystać umiejętności oraz potencjał pracowników. Coach w przedsiębiorstwie nowoczesnym, nastawionym na pozytywne zmiany, odgrywa coraz większą rolę. Jaki jest zakres jego obowiązków i dlaczego warto pomyśleć o zatrudnieniu go?

 

Czytaj także: Dress code i...co wolno pracodawcy?

Kim jest coach?

W ciągu ostatnich kilku lat w społeczeństwie zaczęto mówić o coachingu, który może wpływać na różne dziedziny życia. Jednym z jego rodzajów jest coaching biznesowy, który znajduje zastosowanie przede wszystkim w firmach. Czym zajmuje się coach? Zakres jego obowiązków jest dosyć szeroki i zależy głównie od potrzeb danego przedsiębiorstwa, a także osób w nim zatrudnionych. Coach to osoba posiadająca odpowiednie przygotowanie do pracy z ludźmi, a jednocześnie dobrze rozumiejąca procesy biznesowe, jakie zachodzą w firmach działających w odmiennych branżach. Najczęściej coach posiada wykształcenie w zakresie psychologii bądź marketingu. Zdobywając potrzebną wiedzę, kończy kursy bądź studia podyplomowe w zakresie coachingu biznesowego. Czasami coacha stawia się w roli doradcy, jednak takie rozumienie tego stanowiska nie jest do końca poprawne. Należy bowiem pamiętać, że zadaniem coacha nie jest analizowanie sytuacji i proponowanie rozwiązań, a wydobywanie z pracowników i ich przełożonych pełni możliwości. 

Jaką ma rolę coach w przedsiębiorstwie?

Coach w przedsiębiorstwie, które nastawione jest przede wszystkim na rozwój, odgrywa bardzo istotną rolę. Jest to osoba, która ściśle współpracuje z osobami zatrudnionymi, pomagając im doskonalić posiadane kompetencje. Jednocześnie podczas sesji coachingowych pracuje się nad pewnymi cechami charakteru, które znacznie utrudniają komunikację pomiędzy pracownikami czy nawet w negatywny sposób wpływają na podejście do obowiązków. Sesje prowadzone przez coacha mogą odbywać się grupowo bądź indywidualnie. Bez względu na ich rodzaj, coach dąży do:

  • poprawy relacji pomiędzy członkami zespołu,
  • wdrożenia nowych, efektywnych kanałów komunikacji,
  • nabycia umiejętności wyznaczania celów,
  • nabycia umiejętności zarządzania czasem.

Uczestnicy sesji coachingowych powinni także nauczyć się asertywności oraz wyznaczania granic. Bardzo ważne jest także określenie kierunku rozwoju zawodowego - coach zakłada, że żaden pracownik nie zamierza przez cały okres zatrudnienia wykonywać tych samych obowiązków, natomiast każdy dąży do podejmowania nowych wyzwań. Jednocześnie trzeba pamiętać, że coach w firmie nie pełni roli psychologa, a więc nie rozwiązuje problemów czy to prywatnych, czy zawodowych pracowników. Nie prowadzi tym samym terapii, choć w razie potrzeby może zalecić skorzystanie z niej.

Szukasz pracy?

Taksówkarz na samochodzie służbowym, zarobki do 8 tys/mies

Udriver sp. z o.o., sp.k.

  • Opole
  • 6 000-8 000 zł / mc
Dodana

Elektryk przemysłowy - Niemcy!!!!

Rübsam Fachkräfte GmbH & Co.KG

  • Niemcy
Dodana
Dodana

Monter klimatyzacji-NIEMCY

Rübsam Fachkräfte GmbH & Co.KG

  • Niemcy
Dodana

Dla jakich przedsiębiorstw coach jest niezbędny?

Czy coach znajdzie zatrudnienie w każdym przedsiębiorstwie? Jest to stosunkowo nowe stanowisko w polskich firmach, jednak na podjęcie z nim współpracy decydują się głównie dobrze prosperujące korporacje. Coach jest niezbędny w środowiskach nastawionych na innowację i rozwój, chcących do maksimum wykorzystać możliwości własne. Sprawdzi się w przedsiębiorstwach, w których pracownicy podzieleni są na stosunkowo duże zespoły. Jednocześnie coach potrzebny jest w branżach, w których obserwuje się znaczny wzrost liczby pracowników z syndromem wypalenia zawodowego. Zwykle zatrudnieni są oni w dobrze prosperujących firmach, w których drzwi do kariery stoją otworem. Niemniej jednak, brak wsparcia ze strony osoby posiadającej odpowiednie kompetencje może skutkować niechęcią do podejmowania nowych obowiązków. Coach sprawdzi się również w firmach, w których perspektywy rozwoju zawodowego są naprawdę szerokie. Pracownikom często trudno podjąć decyzję w zakresie tego, jaką dokładnie ścieżką chcieliby pójść. W takiej sytuacji bardzo przydatna okazje się pomoc specjalisty.

Czy coach w przedsiębiorstwie może zostać uznany za benefit dla pracowników?

Zatrudnienie coach w przedsiębiorstwie często postrzegane jest jako swoista korzyść dla pracowników. Niemniej jednak warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym właściwie są benefity pracownicze? Otóż są to dodatki pozapłacowe, z których w dowolny sposób może korzystać pracownik. Najczęściej występują w formie pakietów medycznych, ubezpieczeń prywatnych czy karnetów. Benefitem mogą być też dodatkowe przerwy w pracy. Ważne, aby pracownik chciał je wykorzystać, a także osiągał dzięki nim pewne korzyści. W takim kontekście zatrudnienie coacha rzeczywiście można postrzegać jako benefit dla pracowników. Jednocześnie musimy mieć na uwadze, że zalety zatrudnienia coacha w firmie odnoszą się również do pracodawcy. Ważne więc, aby była to osoba, której działania pozwolą nie tylko podnieść jakość świadczonej przez zatrudnionych pracy, ale również będą dla nich swoistym wyznacznikiem rozwoju kariery. Pracownik musi czuć wsparcie doradcy, który działa nie tylko w imieniu pracodawcy, lecz również w jego własnym. 

Czy warto inwestować środki w coacha w swoim przedsiębiorstwie?

Zatrudnienie w firmie specjalisty takiego jak coach wiąże się z koniecznością wydatkowania sporych środków finansowych, bez względu na formę współpracy. Zarobki coacha oscylują bowiem w okolicach kilku tysięcy złotych brutto, przy założeniu, że wykonuje on obowiązki w pełnym wymiarze godzin. Dla rozwijających się firm taka kwota okazuje się sporym wydatkiem, jednak w większości przypadków zdecydowanie warto go ponieść. Sesje coachingowe pozwalają poprawić relacje między pracownikami, ułatwiając też komunikację na linii przełożony-podwładny. Okazują się przydatne także w kontekście tworzenia zespołu, wyznaczania celów czy ustalania priorytetów. Pozwalają zdobyć większą motywację oraz wspierają rozwój zawodowy pracowników, mając na uwadze przede wszystkim ich możliwości i ambicję. 

Środki wydatkowane na zatrudnienie coacha warto postrzegać w kategorii inwestycji w pracowników i rozwój firmy. Mogą one mieć także charakter marketingowy - przedsiębiorstwa zatrudniające coacha są postrzegane jako innowacyjne, nowoczesne, nadążające za obowiązującymi trendami rynkowymi i dostosowujące się do potrzeb pracowników.

Video

Najczęściej zadawane pytania

Jaki charakter mają sesje coachingowe w przedsiębiorstwie?

Sesje coachingowe mogą odbywać się w grupach bądź indywidualnie, najczęściej jedne przeplatają się z drugimi.

W jakich firmach warto zatrudnić coacha?

Coach jest niezbędny w firmach innowacyjnych, inwestujących w rozwój pracowników. Jego praca nabiera też większego znaczenia w branżach, w których istotnym zagrożeniem jest wypalenie zawodowe oraz tam, gdzie pracownicy mają możliwość wyboru różnorodnych ścieżek kariery.

Jakie korzyści daje współpraca z coach?

Sesje coachingowe pozwalają poprawić relacje w grupie, ukierunkować na rozwój zawodowy, nauczyć się wyznaczania celów i priorytetów. Jednocześnie w czasie ich trwania pracuje się nad negatywnymi cechami pracowników, utrudniającymi wykonywanie codziennych obowiązków.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.