Spis treści
Aktualnie coraz więcej słyszy się o webmasterach i choć nazwa ta nie jest jeszcze rozpoznawalna, to już profil działalności Webmastera znacznie bardziej. Nie od dzisiaj wiadomo, że dzięki cyfryzacji i rozwojowi mediów kształtowany jest szereg nowych możliwości zawodowych. Od kilkunastu lat komputery i Internet generują nowe oblicze rzeczywistości, w której prym wiedzie dostęp do informacji oraz umiejętność jej zarządzania. Sprawdź, czym zajmuje się Webmaster i jak nim zostać!
Kim jest Webmaster?
W naszym kraju sam zawód Webmastera nie jest jeszcze wystarczająco rozpoznawalny, dlatego projektant strony internetowej to właściwsze i częściej stosowane określenie. Otóż webmaster faktycznie w pewien sposób projektuje strony, jednak oprócz tego wykonuje wiele innych czynności, wpływających na finalny odbiór danego przekazu. Przede wszystkim forma nadzoru nad daną stroną internetową różni się w zależności od specjalizacji, branży, rodzaju i wielkości firmy lub przedsięwzięcia. Webmasterzy mogą pracować zarówno samodzielnie jak i w zespołach – każdy styl jest prawidłowy, o ile prowadzi do stworzenia ciekawego projektu, rzetelnej realizacji oraz kreatywnego wdrożenia, które są zakończone efektywną obsługą całego produktu.
Praca Webmastera
Tak jak samo jak w przypadku wielu nowych współczesnych zawodów, opartych na poszukiwaniu postępowych rozwiązań, tak i webmaster nie posiada jasno sprecyzowanych ram obszaru swojej działalności. Obowiązki webmasterów są zależne od profilu kreatywnego wykonywanych zadań, a także przyjmowanych zleceń i oczekiwań klientów. Najczęściej pracę webmastera dzieli się na podstawowe sekcje, wyodrębnione ze względu na czynności związane z tworzeniem i operowaniem stroną internetową.
Tak więc wyróżnia się webdeveloperów, którzy opiekują się stroną pod względem technicznym oraz programistów, kodujących podstawowe podsystemy. Treść jawna strony to oczywiście szata graficzna serwisu oraz merytoryka treści, za którą odpowiadają graficy i redaktorzy. Współczesne mechanizmy organizacji treści służą wielu celom, stąd pojawienie się profilu Webmastera, jako specjalisty od optymalizacji i pozycjonowania strony w ogólnych zasobach Internetu. Coraz częściej, jako webmastera określa się również tak zwanych adminów, którzy organizują pracę swojego serwisu pod kątem wymagań zleceniodawców. Nie jest jednak powiedziane, że jeden webmaster nie może samodzielnie poruszać się pomiędzy sekcjami, a nawet wykonywać pracy na wszystkich pozycjach i odpowiadać za projekt w całości.
Według analityków branży IT, zawód webmastera i jego funkcję można dowolnie dostosować i dywersyfikować ze względu na różne czynniki. Istotnie należy zrozumieć, że jest to praca związana z treścią Internetową, dzięki czemu przyszli Webmasterzy otrzymują wręcz nieograniczone możliwości rozwoju własnej, niepowtarzalnej kariery zawodowej.
Narzędzia dla Webmasterów
Wiadomo, że Internet jest tworem płynnym, który nie tylko umożliwia rozwój, ale sam stale się rozwija. Tak samo jak branża IT, która zaopatruje się wciąż w nowe narzędzia pracy nad budowaniem domen, serwisów i platform. Dostęp do sieci oraz przystosowany sprzęt nie wystarczą do stworzenia produktu godnego uwagi odbiorców.
Funkcją stron internetowych nie jest tylko przekaz komunikatu, ale także zarządzanie nim oraz stałe orientowanie na strategiczny cel. Innymi słowy – każda strona internetowa to kopalnia wiedzy o tym, jak dana treść jest rozumiana i odbierana, do kogo trafia, a kogo omija i wreszcie: jakie można wyciągnąć z tego wnioski oraz jak działać w przyszłości. To właśnie dlatego podstawowymi narzędziami webmasterów są wszelkie programy specjalistyczne do programowania i kodowania oraz obróbki stworzonych projektów. Co więcej, prowadzenie współczesnych serwisów to przede wszystkim analiza. Intuicyjne analizatory i przeliczniki generują raporty odnośnie całokształtu pracy strony między innymi ilości odwiedzin, poleceń, potencjału reklamowego lub kierunków odniesień do innych tematów.
Wynagrodzenie Webmastera
Webmasterzy nie są sklasyfikowanym zawodem, nie istnieje więc żaden przestrzegany wzorzec kompetencji i kwalifikacji kandydata na webmastera. Co więcej, w branży IT liczą się przede wszystkim umiejętności i kreatywność. W wielu firmach nie wymaga się ukończenia studiów informatycznych lub pokrewnych, chociaż niewątpliwie są one cennym źródłem wiedzy. Od wielu lat dostęp do komputerów i Internetu pozwala na stopniowe tworzenie się armii niezwykle zdolnych informatycznych samouków, którzy pomagają sobie licznymi kursami tematycznymi albo obecnymi na rynku pomocami naukowymi. Taka różnorodność postaci webmasterów, branż oraz pomysłów na siebie przekłada się na zróżnicowane zarobki.
Webmaster może osiągać wynagrodzenie na podstawie każdego rodzaju umowy, a także dopasowywać formę etatu oraz godzin pracy do konkretnego projektu. Wszystko zależy od stylu pracy webmastera i umowy ze zleceniodawcą. Liczba zleceniodawców wkraczających na rynek IT w poszukiwaniu optymalizacji zysków swoich przedsięwzięć stale wzrasta. Nic więcej dziwnego, że często webmasterzy mają możliwość wyboru najodpowiedniejszej dla siebie oferty. Szacuje się, że zaczynający webmaster – głównie uczeń lub student, może zarobić około 3000-4000 złotych. Zarobki webmasterów wzrastają wraz z rozwojem, pozyskanym przedsięwzięciem, doświadczeniem oraz rozpoznawalnością autora – im poważniejsze zlecenie, tym wyższe zarobki. Zarobki doświadczonych webmasterów mogą przekraczać próg nawet 10 000 złotych miesięcznie.
Webmasterskie portfolio
Jak przekonać zleceniodawców do swojej osoby? Jako, że zawód Webmastera jest niekonwencjonalny, tak samo niekonwencjonalne musi być nasze pokazanie się innym odbiorcom. W branży webowej powstało więc coś na kształt webmasterskiego portfolio. To nic innego jak próbka webowych umiejętności, zawarta w formie niewielkiego lecz kreatywnego projektu autoprezentacji. Zamieszcza się go oczywiście w sieci, najczęściej nadając mu kształt oryginalnej strony internetowej.
Można na niej zamieścić dotychczasowe zlecenia, przedstawić styl formatowania treści oraz predyspozycje do obróbki szaty graficznej. Postaci portfolio nie ograniczają żadne zasady – jest to swobodna forma wyrażenia i wzbudzenia zainteresowania odbiorców. Złota reguła w ich tworzeniu jest banalna – należy pozostać sobą i szczerze określić mocne strony. Nigdy nie wiadomo, jakich cech poszukuje potencjalny zleceniodawca, gdyż w tak szerokiej i zróżnicowanej tematycznie branży, każdy Webmaster prędzej czy później znajduje ofertę dopasowaną do swojego profilu kariery i posiadanego doświadczenia.
Obecnie profesja Webmastera nie tylko zyskuje rozpoznawalność, popularność oraz prestiż, ale także realną szansę na stałe zagoszczenie wśród najważniejszych zawodów XXI wieku. Jeśli więc posiadasz umiejętności, jakie są niezbędne do realizacji zadań Webmastera albo chcesz się w tym obszarze kształcić – do dzieła! To zawód na czasie, zawód, który jeszcze nie powiedział ostatniego słowa!
To może Cię również zainteresować