Spis treści
Pozycjoner - zawód z przyszłością
Kiedy spytać speca od SEO, czym dokładnie zajmuje się w swojej pracy, można uzyskać różne informacje. Ponadto wiele osób, które nie pracują w tej branży, nie zdaje sobie sprawy z obowiązków, które taka osoba powinna wykonywać. No, może poza tym, że ktoś taki powinien wiedzieć, jak pozycjonować strony. Co zatem dokładnie należy do obowiązków specjalisty od pozycjonowania stron?
Czym zajmuje się pozycjoner?
Okazuje się, że z punktu widzenia obecności strony internetowej, pozycjoner pełni bardzo ważną funkcję. Jego zadaniem jest chociażby analizowanie działań konkurencji. Taka osoba musi badać zachowania najbliższych konkurentów firmy, sposoby, w jaki pozyskują oni linki do swojej strony oraz jakie tworzą treści. Niekiedy pozyskanie takich danych wymaga od pozycjonera wiele wysiłku, bowiem nikt nie udostępnia takich informacji bezpośrednio na stronie głównej.
Aby móc skutecznie wypromować stronę internetową, niezbędne są słowa kluczowe. Dlatego zadaniem pozycjonera jest również dobranie takich haseł, które sprawią, że promowanie strony internetowej w oparciu o nie zakończy się sukcesem. Inną kwestą jest jeszcze to, że słowa kluczowe powinny być konkurencyjne, co oznacza, że pozycjoner nie może optymalizować strony w oparciu o pierwsze lepsze hasła, ponieważ wtedy nie będą one odpowiadały na potrzeby internautów.
Optymalizacja strony internetowej jest kolejnym, właściwie jednym z bardziej istotnych, zadaniem. Czynności, które wykonuje pozycjoner w związku z optymalizacją witryny, zawsze zależą od jej rozmiarów, ale również od umiejętności samego specjalisty. W skrócie, polega ona na przedstawieniu wytycznych oraz wskazówek dla programistów oraz webmasterów, którzy są odpowiedzialni za prowadzenie danej strony, albo samodzielne wprowadzenie tychże zmian. Tutaj trzeba również zauważyć, że nie jest to czynność jednorazowa. Takich ulepszeń dokonuje się regularnie.
Audyt SEO
Aby wiedzieć dokładnie, jakie zmiany są niezbędne dla poprawienia pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach, niezbędne jest, aby pozycjoner przeprowadził audyt strony internetowej. Na podstawie jego wyników, zarówno osoby zajmujące się techniczną stroną obsługi witryny, ale również ci, którzy zajmują się tworzeniem na nią treści. Wszystkie wskazówki mają na celu poprawienie wydajności i zwiększenie efektów pracy nad stroną. Doskonałym przykładem obrazującym to co powinno się znajdować w dokumencie audytu SEO jest ten artykuł https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/217/audyt-seo-optymalizacja-strony-od-a-do-z .
Jednym z ważniejszych elementów audytu seo jest odpowiednie przygotowanie takiego portalu ze względu na wyszukiwanie w Google, co oznacza, że strona ma być przyjazna nie tylko dla użytkowników, ale także robotów indeksujących. Jest to również zadanie pozycjonera, który na podstawie takich narzędzi, jak Google Analytics, ma dostęp do danych na temat tego, czy dotychczasowe działania przynoszą efekty.
Ile zarabia pozycjoner?
Zarobki pozycjonera zależą przede wszystkim od jego umiejętności, zajmowanego stanowiska, formy zatrudnienia oraz miasta, w którym jest zatrudniony. Najmniej zarabia młodszy specjalista SEO, który może liczyć na pensję w wysokości ok. 2600 zł oraz premię sięgającą ok. 300 zł – warunkiem jest oczywiście umowa o pracę. Specjalista SEO zarabia znacznie więcej, ponieważ jego pensja wynosi ok. 3500 zł, a do tego dochodzi premia w wysokości ok. 400 zł. Starszy specjalista SEO zarobki ma jeszcze wyższe – średnia pensja netto oscyluje wokół 5 tysięcy złotych, a premia może wynosić 460 zł, przy czym warto zauważyć, że wysokość premii jest mniejsza niż jeszcze 2 lata temu.
Pozycjonowanie stron jest bardzo opłacalne na stanowisku kierownika działu SEO, który średnio zarabia ok. 6400 zł i może liczyć na ponad 1000 zł premii. Najwięcej zarabiają właściciele firm SEO, których średnia pensja wynosi prawie 8 tysięcy złotych, a kwota premii przekracza 1200 zł. Pozycjoner strony internetowej, pracujący jako freelancer, może osiągnąć zarobki w kwocie nawet 5600 zł miesięcznie. Na tym stanowisku premia za wykonywaną pracę jest najwyższa – z badań rynkowych i ankiet wynika, iż wynosi ona nawet 1600 zł. Jak więc widać, praca w tej branży jako freelancer pozycjoner jest bardziej opłacalna niż zatrudnienie na umowę na stanowisku specjalisty, w tym również starszego specjalisty SEO.
Jeśli chodzi o miejsce pracy, to zdecydowanie najwyższe zarobki oferują firmy znajdujące się w województwie mazowieckim – pozycjoner www najwięcej zarobi w Warszawie. Średnia pensja netto w tej części kraju wynosi na tym stanowisku 3500 zł. Sporo płacą pozycjonerom także w województwie pomorskim, gdzie średnia pensja na rękę wynosi ok. 3 tysiące złotych. W województwach małopolskim i dolnośląskim pozycjoner stron zarabia średnio 2700 zł netto. Najmniejsze zarobki na tym stanowisku oferowane są w województwie podkarpackim, gdzie pensja netto wynosi średnio 1600 zł. Równie niewiele pozycjonerzy zarabiają w województwie podlaskim – ok. 1800 zł netto oraz w województwie lubelskim – ok. 1900 zł netto.
To może Cię również zainteresować