Spis treści
Pozycjoner nazywany jest często specjalistą do spraw SEO. W ostatnich latach ten zawód, który pojawił się wraz z upowszechnieniem internetu, ogromnie zyskał na znaczeniu, a cała branża znacznie się rozwinęła. Żeby pracować na tym stanowisku, należy przede wszystkim być bardzo dobrze obeznanym z technologiami informatycznymi, a już na pewno znać się na standardach internetowych, jak i bieżących trendach panujących w sieci. Tylko co właściwie robi pozycjoner?
Pozycjoner to pracownik w dziale pozycjonowania stron www, w skrócie SEO, z ang. Search Engine Optimisation. Osoba na tym stanowisku odpowiedzialna jest za optymalizację poszczególnych witryn, po to, by były one jak najlepiej odczytywane przez popularne roboty wyszukiwarek internetowych. Zajmuje się on także zwiększaniem widoczności danej witryny w internecie poprzez budowanie sieci odniesień (tzw. link building) i pozyskiwanie ruchu. Związane jest to stricte ze strategią marketingową firm posiadających strony internetowe bądź tylko w sieci prowadzących własną działalność gospodarczą.
Pozycjonowanie nie jest zadaniem prostym i wymaga sporej wiedzy od osoby na takim stanowisku. Musi ona bowiem jednocześnie trzymać się wytycznych podawanych przez wyszukiwarki oraz unikać sytuacji, w której działania nad stroną zostaną przez roboty uznane za spam, a co za tym idzie ukarane.
Podstawowa wiedza z zakresu SEO i SEM, jak i bycie na bieżąco ze wszystkimi nowościami internetowymi, są w tym przypadku czymś niezbędnym. Pozycjoner musi być świadom tego, że ciągle zmieniają się standardy tworzenia stron oraz same kreacje reklamowe. Profesja taka jest więc profesją wymagającą, przy której ciągle należy mieć na uwadze to, żeby aktualizować posiadane informacje.
Wyżej opisana specyfika zawodu pozycjonera powoduje, że osoba ta może ciągle się rozwijać. Tym samym świadomie wpływa na wytyczenie własnej ścieżki zawodowej, szczególnie że kiedy pracuje się w tym zawodzie, to można tak naprawdę liczyć na zatrudnienie w wielu przedsiębiorstwach. Można także pracować jako freelancer.
Choć przez lata ten obszar zawodowy był mocno zdominowany przez płeć męską, obecnie coraz więcej kobiet spełnia się w działach SEO. Praca ta obejmować może bowiem szereg różnorodnych działań, wśród których znajdują się nie tylko te ściśle analityczne i techniczne, ale także bardziej związane z tworzeniem treści – contentu – czy marketingiem i komunikacją, w których często lepiej czują się właśnie kobiety (ciekawy artykuł na ten temat opublikowała platforma WhitePress - przeczytaj).
Pozycjoner musi jednak być osobą aktywną zawodowo, a do tego łatwo adaptującą się do nowych warunków pracy. Pożądane cechy w tym zawodzie to:
Należy też pamiętać o wystrzeganiu się zasad związanych z tak zwanym „czarnym SEO” (z ang. black hat SEO), a więc działaniami pozycjonerskimi opierającymi się na spamowaniu oraz nieetycznych działaniach. (Więcej na stronie: http://leksykon.seoisem.pl/seo/black-hat/co-to-jest-blackhat).
Zarobki w pozycjonowaniu są bardzo zróżnicowane, bo wpływa na nie wiele czynników, a ponadto to właśnie firma, agencja czy freelancer wycenia swoje usługi. Pensja zależy także od tego, czym dokładnie zajmuje się dana osoba, ile potrafi, jakie wyniki potrafi dowieźć i ilu klientów się obsługuje. W praktyce zatem pozycjoner może zarabiać od 3000 zł netto do nawet kilkunastu tysięcy miesięcznie.
Do najważniejszych aspektów wpływających na cenę usług pozycjonowania witryny należą:
Marzeniem każdego pozycjonera jest to, by znaleźć się na pierwszym miejscu w wyszukiwarce, a więc wypozycjonować daną stronę tak dobrze, jak będzie to możliwe, bądź przynajmniej umieścić ją w TOP 10. Każdy pozycjoner musi mieć świadomość tego, że na pierwszym miejscu stawia się właśnie wyniki wyszukiwania, ponieważ wyszukiwarki są podstawą w nawiązywaniu kontaktów potencjalnych klientów z firmą.
Jednak pamiętajmy przy tym, że na efekty pozycjonowania często trzeba poczekać, co powinni wiedzieć zarówno początkujący w tej branży, jak i ich klienci. Praca należy do rozwojowych właśnie dlatego, że nie istnieje gotowa i uniwersalna recepta na wypozycjonowanie witryny w tydzień, a nawet miesiąc, zwłaszcza "młodej".
Coraz więcej działań przedsiębiorstwa przenoszą do sieci, bo to właśnie w wirtualnym świecie szybciej i wygodniej jest użytkownikom robić zakupy, sprawdzać informacje czy szukać usług. Dlatego praca nad widocznością w sieci staje się coraz bardziej ceniona: formułowanie poprawnych stylistycznie tekstów, odporność na stres podczas realizacji projektów, umiejętności analityczne sprawiają, że zawód pozycjonera jest pozytywnie postrzegany na rynku pracy. Specjaliści, którzy potrafią się w tym odnaleźć, mają sporo zleceń.
Technologie informatyczne stanowią dynamicznie rozwijający się sektor gospodarki, a więc osoby pracujące jako specjaliści od pozycjonowania nie muszą się obawiać o pozycję na rynku pracy. Jeżeli osoba taka pamięta o ciągłym uczeniu się oraz podnoszeniu swoich umiejętności to w branży marketingu internetowego odniesie sukces. Sam natomiast zawód właśnie z tych powodów należy uznać za zawód przyszłości. Tym bardziej, kiedy pamięta się o elastycznych warunkach pracy oraz możliwości wykonywania obowiązków z dowolnego miejsca na ziemi. Tak długo, jak będą istnieć wyszukiwarki internetowe tak długo będzie też istnieć zawód pozycjonera.