Dlaczego pozyskiwanie klientów jest takie ważne dla firmy?
Prowadzenie firmy to sztuka, która udaje się tylko nielicznym. Potwierdzają to zresztą liczby – tylko 1/3 przedsiębiorstw jest w stanie utrzymać się na rynku co najmniej 5 lat. Powodów, dla którego przedsiębiorcy zamykają firmy jest wiele. Wskazać należy zarówno na skomplikowane i niesprzyjające prawo podatkowe, lecz także problem z pozyskiwaniem kontrahentów na usługi i towary. Trzeba pamiętać, że dziś sztuką jest namówienie klienta do współpracy.
Współcześni klienci są bardzo ostrożni. Zdążyli się uodpornić na reklamy, doskonale wiedzą, czego oczekują. I właśnie to sprawia, że wielu przedsiębiorców ma problem z pozyskiwaniem zleceń na swoje usługi. Choć nie ma jednej recepty na sukces, warto pamiętać, że istnieje kilka sprawdzonych sposobów na pozyskiwanie kontrahentów i tym samym budowanie bazy klientów.
Dobry handlowiec wart tysiące
Każda firma rozpoczynająca dopiero działalność na rynku musi pamiętać o tym, by zatrudnić dobrego handlowca. Takiego wcale nie łatwo znaleźć, co więcej za swoją pracę zażyczy sobie całkiem sporych pieniędzy. A jednak zatrudnienie go należy rozważać w kategorii inwestycji – dobry handlowiec, który doskonale opanował sztukę rozmawiania z klientami będzie wiedział, w jaki sposób pozyskać klientów dla swojego pracodawcy.
Gdzie szukać dobrego handlowca? Jeżeli firmę nie stać na eksperymenty na płaszczyźnie personalnej, to najlepiej zdać się na profesjonalistów, czyli zgłosić zapotrzebowanie do agencji pośredniczącej w zatrudnianiu. Dla takich podmiotów pracują osoby posiadające gruntowną wiedzę z zakresu HR, które doskonale wiedzą, gdzie szukać specjalistów. W praktyce zatem zatrudnienie handlowca może być pierwszym krokiem do sukcesu, jaki odniesie w przyszłości firma.
Pozyskiwanie kontrahentów nie tylko ceną
Początkujący przedsiębiorca najczęściej koncentruje się na cenie, bo uważa ją za najistotniejszy element swojej oferty. Tymczasem, z punktu widzenia klienta, nie zawsze ona decyduje o zakupie. Warto pomyśleć, co jeszcze – poza dobrą ceną – można zaproponować potencjalnym kontrahentom. Jest to szczególnie ważne, bo systematyczne obniżanie ceny, by zainteresować konsumentów może skończyć się bankructwem przedsiębiorcy. Właśnie z tego względu znacznie lepiej oferować np. wyższą jakość.
By sprawdzić, co można ulepszyć lub dodatkowo zaoferować klientom, warto dokładnie przyjrzeć się ofercie konkurencji. Zdarza się, że na przykładzie tej można wskazać słabe punkty konkurencyjnego przedsiębiorstwa. Przykładem jest brak pomocy posprzedażowej. Taka zaś pozwala na budowanie dobrych relacji z klientem, który może być pewny, że nie zostanie bez pomocy tuż po zakupie.
Nagradzać za polecanie
Wielu właścicieli firm decyduje się na wdrożenie programów lojalnościowych. Takie koncentrują się na nagradzaniu stałych klientów. W przypadku firm ukierunkowanych na sprzedaż detaliczną, jest to jedno z najlepszych rozwiązań. Przedsiębiorcy oferujący usługi lub ci, którzy swoją ofertę handlową kierują do innych właścicieli firm, powinni raczej pomyśleć o nagradzaniu tych, którzy polecą ich firmę kolejnym podmiotom.
Nagradzanie za polecanie usług lub towarów może polegać zarówno na odnotowywaniu na koncie klienta punktów, które następnie może on wymienić na ciekawe nagrody, jak i wręczeniu mu atrakcyjnego, stałego rabatu. Możliwości jest wiele, konieczne jest jednak dokładne przeanalizowanie, jakie rozwiązanie sprawdzi się najlepiej.
To może Cię również zainteresować