W ostatnich latach wzrasta wśród przedsiębiorców świadomość tego, jak chronić się przed nieuczciwymi kontrahentami. Jest to szczególnie istotne w przypadku niewielkich firm, dla których nawet jedna nieopłacona faktura jest sporym problemem. Jak weryfikować potencjalnych klientów? Okazuje się, że możliwości jest wiele. To, na którą z nich zdecyduje się właściciel firmy, powinno zależeć wyłącznie od środków, jakie może on przeznaczyć na ten cel.
Weryfikację można powierzyć specjalistom
Powierzając weryfikację potencjalnego kontrahenta zewnętrznemu podmiotowi, przedsiębiorca może liczyć na szczegółowy raport. Na podstawie informacji w nim zawartych będzie mógł podjąć decyzję o ewentualnej współpracy lub odrzuceniu oferty. Raport może być również wskazówką co do tego, jak postępować z klientem – zamiast np. oferować faktury z odroczonym terminem płatności, można żądać zapłaty natychmiast po dostarczeniu towaru lub przed wykonaniem usługi.
Zaletą zlecenia weryfikacji podmiotu gospodarczego np. agencji detektywistycznej jest również możliwość zaoszczędzenia czasu. Przeglądanie baz gromadzących informacje o dłużniku jest czasochłonne. Agencja, jeżeli posiada swoje oddziały w całym kraju, może również sprawdzić, czy firma pod wskazanym przez siebie adresem rzeczywiście prowadzi działalność gospodarczą. To duże ułatwienie – zwłaszcza, że współcześnie nie brakuje oszustów podszywających się pod podmioty gospodarcze. Za wszystkie usługi wykonane przez pracowników agencji będzie trzeba uiścić opłatę – koszt ten może być dla niektórych przedsiębiorców, zwłaszcza początkujących, ogromnym obciążeniem.
Gdy w firmowym budżecie nie ma pieniędzy…
Nie każda firma może pozwolić sobie na to, by skorzystać z pomocy specjalistów. Co wówczas? Rozwiązaniem może być samodzielnie przeprowadzenie czynności, mających odpowiedzieć na pytanie, czy wybrany podmiot będzie w stanie regulować swoje zobowiązania.
By zweryfikować wybraną firmę, szczególnie istotne jest to, by zgromadzić jej podstawowe dane. Ważny jest REGON, NIP, a także adres siedziby przedsiębiorstwa. Mając takie dane, można przejrzeć bazy gromadzące informacje o dłużnikach. Jeżeli sprawdzana firma widnieje w takiej bazie, to najlepszym rozwiązaniem będzie zrezygnowanie ze współpracy lub zabezpieczenie się na wypadek, gdyby faktura nie została opłacona w terminie.
„Łatwiej zapobiegać niż leczyć”
Ta maksyma świetnie się sprawdza, gdy mowa o prowadzeniu firmy. Gdy jednak okaże się, że podjęte środki nie uchroniły przed wystąpieniem przeterminowanych faktur, przedsiębiorca nie pozostanie bez możliwości dochodzenia swoich praw. Skierowanie sprawy do firmy windykacyjnej lub na drogę sądową pozwala sprawdzić, czy kontrahent posiada majątek, co do którego mogłaby zostać wszczęta egzekucja.
W sytuacji skierowania wniosku do kancelarii komorniczej (po uzyskaniu tytułu wykonawczego) i stwierdzeniu przez komornika sądowego bezskuteczności egzekucji, tytuł pozostanie ważny przez 10 lat, licząc od dnia stwierdzenia bezskuteczności. Oznacza to, że wierzyciel może dochodzić swoich roszczeń przez długi czas – właściciel firmy zalegającej z płatnością wcale nie może spać spokojnie.
To może Cię również zainteresować