Jak motywować pracowników?
Na jakie sposoby można motywować swoich podwładnych? Jako szef z całą pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że możesz to robić zarówno finansowo (przyznając np. premie), jak i stawiając na pozafinansowe dodatki motywacyjne. Wśród tych drugich wskazać należy na benefity. Do najpopularniejszych należą: prywatna opieka medyczna, karnety na siłownię, basen czy bony na kurs języka obcego. Każda z tych metod jest dobra, by zmotywować zatrudnionych do wydajniejszej pracy.
Czy inwestowanie w benefity pracownicze się opłaca? Według przedsiębiorców tak. Pracownicy, mający np. kilka ofert pracy, mogą przy wyborze kierować się właśnie dodatkowymi profitami, płynącymi z podjęcia współpracy z jedną z firm. Również przez samych zainteresowanych, czyli pracowników, są one bardzo pożądane. A co najczęściej oferują podmioty zatrudniające?
Pakiet medyczny czyli najpopularniejszy benefit
Badania dotyczące benefitów pracowniczych przeprowadziła m.in. firma Sedlak & Sedlak. Z raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku” wynika, że najpopularniejszym świadczeniem, jakie oferowane jest przez pracodawców wciąż są pakiety medyczne, uprawniające do korzystania z prywatnej opieki medycznej.
Fakt, że jest to najpopularniejsze świadczenie pracownicze (na które wskazało aż 61% ankietowanych) nie jest przypadkiem i ściśle wiąże się z sytuacją służby zdrowia w naszym kraju. Ale na tę kwestię warto spojrzeć również oczami pracodawców: długie zwolnienie, na jakim może przebywać pracownik i konieczność szukania zastępstwa powoduje, że i podmioty zatrudniające dostrzegają potrzebę oferowania takiego benefitu pracowniczego.
Siłownia i inne benefity dla pracowników
W myśl tej zasady należałoby rozpatrywać fakt, że ponad 46% ankietowanych otrzymuje od firmy pakiety na zajęcia fizyczne (basen, siłownia, fitness). Ten punkt wiąże się nie tylko ze wskazaną już chęcią zapewnienia pracownikom zdrowia, lecz także tym, że takie pakiety są stosunkowo tanie. W praktyce przedsiębiorca nie musi przeznaczać wiele środków, by zaoferować swoim podwładnym np. miesięczny czy kwartalny karnet na siłownię.
Nacisk na promowanie aktywności fizycznej przy benefitach jest ważny z jeszcze innego punktu widzenia. Najczęściej na benefity liczyć mogą wykwalifikowani pracownicy, którzy znaczną część dnia spędzają przy biurku. To kolejny powód, dla którego pracodawcy zauważają konieczność stawiania właśnie na takie środki motywujące. To doskonały sposób, by po całym dniu pracy zażyć trochę ruchu. A bezpłatna wejściówka na siłownię czy basen z całą pewnością kusi.
Telefony i laptopy - mniej popularne benefity
Choć 42% ankietowanych za benefit uważa możliwość korzystania ze służbowego telefonu w celach prywatnych, to trzeba pamiętać, że w ostatnich latach zdecydowanie zmieniło się wyposażenie biurek pracowników – na większości obowiązkowo musi znaleźć się komputer, telefon, a czasem nawet kluczyki do służbowego auta. W efekcie, nie każdy zatrudniony musi odczuwać otrzymanie takiego wyposażenia jako benefit pracowniczy.
W przypadku służbowych telefonów, których pracownicy mogą używać do celów prywatnych, pojawia się też pytanie o to, w jaki sposób przedsiębiorca rozlicza swoich podwładnych. Nie każdy po prostu reguluje całość kwoty widniejącej na rachunku. Bywa, że część faktury z własnej kieszeni musi pokryć osoba zatrudniona.
Motywowanie pracowników benefitami to dobry pomysł?
Czy kwoty przeznaczane na benefity dla pracowników będą wzrastać? Według specjalistów tak, bo te spełniają swoją funkcję: motywują zatrudnionych i jednocześnie sprawiają, że przedsiębiorcy nie muszą wypłacać swoim podwładnym np. premii. Trzeba też pamiętać, że taką formę doceniają też sami zatrudnieni, a to oznacza, że w walce o dobrego pracownika dodatkowe świadczenia mogą okazać się bezkonkurencyjne.
Systemy motywacyjne dla pracowników
W dzisiejszych czasach, w których znalezienie dobrego pracownika oraz utrzymanie go jest bardzo trudne, pracodawcy zaczynają przykładać coraz większą uwagę do nie tylko dobrego wynagradzania swoich pracowników, ale również do oferowania im ciekawych dodatków. Są to tzw. pozapłacowe czynniki motywacyjne, których głównym celem jest nie tylko docenienie pracownika, poprawienie morale zespołu czy przywiązanie pracownika do naszej firmy, ale przede wszystkim stworzenie odpowiedniego (pozytywnego) wizerunku pracodawcy.
Wiele firm indywidualnie ustala własne programy motywacyjne dla pracowników. Najczęściej składają się one z kilku elementów. Podstawowym z nich zazwyczaj jest pakiet w prywatnej przychodni, umożliwiający szybkie umówienie się do lekarza internisty lub specjalisty, skorzystanie z usług dentysty poza NFZ i wykonanie specjalistycznych badań. Takie pakiety pracodawcy dają nie tylko swoim pracownikom, ale jeśli wyrażą oni taką zgodę to również członkom ich rodziny. Kolejnym równie popularnym dodatkiem jest karta sportowa umożliwiająca korzystanie z różnych siłowni, basenów i klubów sportowych. Programy motywacyjne obejmują także karty pozwalające na zakup tańszych biletów do kina czy zawierające znaczne zniżki na zabiegi kosmetyczne.
Motywacja pozapłacowa to także wydarzenia organizowane wewnątrz zakładu pracy. Nie chodzi tutaj wyłącznie o imprezy firmowe, Wigilie czy jubileusze, ale np. o tzw. owocowe piątki, kiedy wszyscy pracownicy otrzymują nieograni zoczy dostęp do warzyw i owoców. Każdy pracodawca oczywiście może ustalić inny dzień tygodnia na organizację takiego wydarzenia.
Bardzo popularne w większych polskich firmach jest przyznawanie bonów na zakupy przedświąteczne dla swoich pracowników czy zakup prezentów mikołajkowych dla ich dzieci przez pracodawcę. Najczęściej wygląda to tak, że pracodawca wręcza pracownikowi książkę reklamową z zabawkami do wyboru i pracowni sam pod swoje dziecko wybiera konkretną rzecz, która zostaje później zakupiona z środków firmowych.
To może Cię również zainteresować