Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4228        SUBSKRYBUJE: 7509
Tematy, które interesują czytelników:  Wypowiedzenie umowy zlecenia, Katalog zawodów, Co zabrać na rozmowę

Syndrom ADT - co o nim wiesz?

Syndrom ADT - co o nim wiesz?
Z punktu widzenia pracowników aktualny rynek pracy nie jest łatwy. Nawet osoby, które mają w garści umowę o pracę żyją w nieustannym strachu. Do tego wszystkiego dochodzi natłok informacji i obowiązków, które często wykraczają poza godziny pracy. Efekt? Syndrom ADT.

Niewiele osób jest zorientowanych w chorobach, które dotykają współczesnych pracowników. Nieznajomość i nieumiejętność rozpoznania objawów sprawia, że rzadko kiedy dochodzi do rozpoznania choćby syndromu ADT we wczesnej fazie. Co to za schorzenie? ADT, czyli Attention Deficit Trait to dolegliwość o podłożu neurologicznym. Z przeprowadzonych badań wynika, że dotyka ona najczęściej menedżerów i kierowników wyższego szczebla, gdyż to właśnie oni zazwyczaj mają najwięcej stresu w pracy i muszą wykonywać wiele czynności w tym samym czasie. Ale ? co ważne ? syndrom ADT nie jest uznany za jednostkę chorobową tylko za specyficzny stan, w który wpada organizm.

Skup się na jednej rzeczy

Gdy pracownik przez dłuższy czas musi koordynować pracę wielu osób i jednocześnie wykonywać swoje obowiązki służbowe, zaczyna powoli gubić się i brakuje mu czasu. To często pierwszy moment, w którym w głowie osoby zatrudnionej rodzi się myśl o nadgodzinach, oczywiście bezpłatnych. I choć wszystko to jest prostą drogą właśnie do syndromu ADT, to trzeba pamiętać, że o nim mowa jest dopiero wówczas, gdy pracownik jest nie tylko niecierpliwy, ale również nerwowy czy wręcz sprawia wrażenie szalonego. Bardzo często, obserwując osoby ze stwierdzonym syndromem ADT, można powiedzieć, że nie tylko nie potrafią się one skupić na wykonywanych czynnościach, ale również popełniają błędy, mają problem z organizacją swojego czasu pracy. Wszystko dlatego, że organizm jest przeciążony ? nie tylko brakuje mu odpoczynku, ale przede wszystkim ciężar obowiązków jest zbyt duży.

Poszukujemy niekreatywnego pracownika

W czasach, gdy prawie każdy pracownik powinien być kreatywny, dyspozycyjny i pracowity, często jego zdolności są w pracy skutecznie zabijane. Przede wszystkim mowa tu właśnie o nadmiarze obowiązków. Okazuje się, że w takiej sytuacji, gdy trudno podołać wszystkim zadaniom, zaś czas goni, zamiast otwierać swój twórczy umysł, pracownicy sięgają po szablony. Właśnie dlatego mówi się, że źródłem syndromu ADT są przede wszystkim stawiane wymagania, które są zbyt wysokie, nieadekwatne do posiadanego doświadczenia z danym stanowisku czy po prostu predyspozycji pracownika.

Co pomaga?

Z całą pewnością pracownicy, którzy zauważają, że ich organizm nie potrafi sobie poradzić z nadmiarem obowiązków powinni poważnie porozmawiać z szefem. Ciągłe bycie pod telefonem, odbieranie setek wiadomości, koordynowanie pracy innych i jednoczesna chęć skupienia się na wykonaniu swoich obowiązków to rzeczywiście za dużo dla jednej osoby. Jeżeli szef nie myśli o zmianie modelu pracy, warto rozpocząć poszukiwania innej posady ? z całą pewnością nie warto tracić zdrowia.

To Cię powinno też zainteresować: Choroba zawodowa - czym jest i jak wygląda zgłoszenie?

Osoby, którym udało się ponownie odnaleźć siebie podkreślają przy tym, że ważna jest też zmiana atmosfery w miejscu pracy. Może okazać się, że bardzo pilne dokumenty mogą zaczekać ? podobnie, jak wiele innych czynności. Warto też dać sobie czas na uporządkowanie swoich spraw i przede wszystkim ustalenie sensownego grafiku dnia.

Firmy zaczynają zauważać problem

O syndromie ADT jest coraz głośniej i sami pracodawcy zauważają, jest on problemem. Z tego też względu w coraz większej ilości przedsiębiorstw można spotkać programy typu corporate wellness. Ich celem jest zadbanie nie tylko o ciało, ale przede wszystkim psychikę poszczególnych zatrudnionych. Na dodatkowych zajęciach pracownicy uczą się również, w jaki sposób troszczyć się o swoje zdrowie, jak się odżywiać czy też w jaki sposób pogodzić życie zawodowe z aktywnością fizyczną. Bardzo często odbywają się też cykliczne szkolenia, które pomagają w ustaleniu między innymi priorytetów w miejscu pracy czy też uczą w zakresie radzenia sobie ze stresem. Z całą pewnością to dobry kurs, który ? być może ? doprowadzi do ograniczenia występowania syndromu ADT w firmach.

Oceń ten wpis
Syndrom ADT - co o nim wiesz?
Ocena: 5.0, liczba głosów: 15

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.