Twoje wsparcie w rekrutacji

Rekrutuj zdalnie. Jak prowadzić skuteczne rekrutacje bez wychodzenia z domu

Rekrutuj zdalnie. Jak prowadzić skuteczne rekrutacje bez wychodzenia z domu
Praca rekrutera opiera się m.in. na rozmowach z kandydatami, jak więc prowadzić je zdalnie? Co zrobić, by pozyskać więcej CV i skutecznie realizować rekrutacje przez internet? Przygotowaliśmy kompleksowy poradnik dla rekruterów, w którym wyjaśniamy, jak optymalizować proces rekrutacji zdalnej.

Praca rekrutera w dużej mierze składa się ze spotkań, dlatego dla wielu przestawienie się na działanie zdalne może być trudne. Jednak jak najbardziej jest możliwe. W ostatnich trzech tygodniach liczba wideorozmów przeprowadzonych online wzrosła o 50% - podają twórcy Lever, amerykańskiego oprogramowania do rekrutacji zintegrowanego z Zoom (platforma do konferencji online).

Sytuacja, w której znalazł się cały świat, wymusza zastosowanie nietypowych rozwiązań, także w obszarze rekrutacji. Pamiętajmy jednak, że nie od dziś dokonuje się selekcji i wyboru kandydatów przez Internet – to normalne w niektórych branżach i w przypadku stanowisk międzynarodowych.

Zapoznaj się z naszym poradnikiem i uzyskaj garść praktycznych wskazówek! Dowiedz się: jak organizować rekrutację zdalnie, weryfikować kwalifikacje kandatów, jak ważna jest komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna, jak przeprowadzać rozmowy o pracę przez internet i z jakich narzędzi korzystać. 

Ściągnij za darmo pełną wersję poradnikaPobierz PDF

Prezentujemy pełną treść poradnika w formie PDF dla pracodawców i osób zajmujących się prowadzeniem rekrutacji. Mamy nadzieję, że ten zbiór będzie pomocny w tej trudnej dla nas wszystkich sytuacji.

Od czego zacząć – analiza możliwości

Co zmienić, by zwiększyć zasięg swoich poszukiwań i docierać do większej liczby kandydatów zdalnie? Jak dbasz o wizerunek firmy w sieci? Na początek przeanalizuj swoje możliwości w obecnej sytuacji. Zadaj sobie kilka pytań:

  • z jakich narzędzi nie korzystasz, a mogłyby usprawnić Twoją pracę?
  • jaki budżet możesz teraz przeznaczyć na skuteczne pozyskiwanie wartościowych CV?
  • czy jasno komunikujesz, że Twoje rekrutacje są aktywne i prowadzisz je zdalnie?
  • czy wykorzystujesz różne sposoby promocji ofert i czy na stronie Twojej firmy da się znaleźć informację, że szukasz pracowników?
  • czy obecność Twojej firmy w social mediach jest wyraźna i wspiera rekrutację?

W pełnej wersji przewodnika w PDF znajdziesz dokładniejsze omówienie powyższych zagadnień, jednak już zadanie sobie tych pytań powinno naprowadzić Cię na pierwsze wnioski. Przejdźmy zatem do poszczególnych elementów zdalnej rekrutacji.

Kobieta przy biurku

Oferta pracy 

Treść oferty ma ogromne znaczenie bez względu na to, czy rekrutujesz zdalnie, czy tradycyjnie. W raporcie Jakość Procesów Rekrutacji przeanalizowaliśmy, jak kandydaci odbierają treści w ogłoszeniach. Jako najważniejsze elementy wytypowano: wynagrodzenie (widełki), warunki zatrudnienia (bezpośredni/przez agencję), godziny pracy, możliwości rozwoju, informacja o firmie, ogólny sposób przedstawienia oferty (atrakcyjny opis, język korzyści).

Oferta pracy istotne elementy - wykres

Pamiętaj, że im bardziej atrakcyjne ogłoszenie, tym więcej CV możesz dzięki niemu pozyskać. Język, jakim opisujesz warunki zatrudnienia naprawdę ma znaczenie – powinien być stosunkowo zwięzły i konkretny, jednak dobrze, by zawierał choć jedno zdanie, które przyciągnie uwagę i zainteresuje internautę.

RODONie zapomnij o konieczności uzyskania zgód na przetwarzanie danych osobowych kandydata. Sprawdź, czy opracowana przez Ciebie klauzula wymaga aktualizacji w związku z procedurą zdalną.

Zwiększ zasięg!

To także zaowocuje nie tylko w okresie pracy zdalnej. Być może nie wykorzystujesz wszystkich sposobów na dotarcie do potencjalnych pracowników? Podpowiadamy, jak przy odrobinie dodatkowych wysiłków możesz zwiększyć grono odbiorców oferty.

Publikuj lokalnie

W Aplikuj.pl możesz publikować ogłoszenia na wiele miejscowości w całej Polsce, w większości województw za darmo. Jeżeli interesują Cię kandydaci z danej okolicy, zleć publikację ogłoszenia nie w jednej, ale w kilku podstronach miejskich z regionu.

Biura karier

Jeśli masz trudności ze znalezieniem pracowników, masz możliwość przyjmowania osób w trakcie nauki bądź świeżo po studiach, a jeszcze nie korzystałeś ze wsparcia biur karier, warto o tym pomyśleć. Ogłoszenia w nich publikowane trafiają do studentów i absolwentów, a to znacznie zwiększa zasięg Twoich ofert. Skontaktuj się z uczelnią w najbliższej okolicy i dowiedz się, jakie są możliwości współpracy.

Social media – mocne wsparcie rekrutacji

To właśnie teraz publikowanie ofert w serwisach społecznościowych ma duży potencjał ruchu. Nie musisz być ekspertem ds. social media, by z tego skorzystać.

Grupy – najlepiej funkcjonują na Facebooku. Lokalne grupy tematyczne to nie tylko dodatkowe miejsce do publikacji oferty, ogłaszają się tam również kandydaci poszukujący pracy.

Czy wiesz, że…Z danych opracowanych przez MediaCom (Gemius/PBI, 01-03.2020) wynika, że w ciągu ostatnich dwóch miesięcy liczba odsłon w komunikatorach i mediach społecznościowych wzrosła o 4 mln w stosunku do poprzedniego miesiąca, wydłużył się też średni czas sesji.

Aktywna promocja – możesz zamówić kampanię na Facebooku lub promocję w mediach społecznościowych przy publikacji ogłoszenia w naszym portalu. Nasi specjaliści przeprowadzą kampanię lub roześlą oferty w różnych serwisach, a Ty otrzymasz raport z publikacji (dowiedz się więcej o promocji ogłoszeń w social mediach).

Networking i polecenia – zaprzyjaźnij się z LinkedIn i rozszerzaj siec kontaktów. Zachęcaj współpracowników do udostępniania ofert firmy – to działa. Dla nich to często jedno kliknięcie na wallu, a może przynieść zaskakujące efekty w postaci nowych CV.

Selekcja kandydatów

Selekcja CV bez względu na tryb pracy wygląda zwykle tak samo, w przypadku zdalnej rekrutacji schody pojawiają się, gdy trzeba zweryfikować dostępność kandydatów i niezbędne podstawowe informacje.

Wstępna rozmowa telefoniczna

To najlepszy sposób na wstępne sprawdzenie kandydatów. Już podczas umiejętnie przeprowadzonej rozmowy telefonicznej może się okazać, że z różnych powodów nie zaprosisz danej osoby do dalszego etapu rekrutacji.

O czym warto pamiętać, przygotowując się do rozmowy telefonicznej z kandydatem?

  • określ najważniejsze informacje, jakie chcesz uzyskać od kandydata, korzystaj z notatek podczas rozmowy,
  • znajdź w domu miejsce, w którym możesz prowadzić rozmowę w ciszy i spokoju,
  • nie zapomnij przedstawić się i poinformować, jakiej oferty dotyczy Twój telefon,
  • spokojnie i uprzejmie wyjaśnij kandydatowi, jaki będzie dalszy przebieg rekrutacji zdalnej.

Dla wielu osób sytuacja jest nowa: nie wiedzą, jak wygląda rekrutacja zdalna i czego mogą się spodziewać, dlatego warto wyjaśnić kolejne kroki i cierpliwie odpowiedzieć na pytania kandydata.

Warto wiedzieć1/3 zapytanych o opinię rekruterów wskazuje, że palącym problemem staje się standardowa komunikacja z kandydatem – w niepewnych okolicznościach aplikanci często wykazują niechęć, obawy i rezygnują z udziału w rekrutacji zdalnej.

Komunikatory i SMS

To dobry sposób na wysłanie dodatkowych informacji. Przypomnienie o zadaniu rekrutacyjnym, przesłanie linka do aplikacji umożliwiającej wideorozmowę i inne krótkie, ważne informacje możesz przesłać SMS-em czy poprzez WhatsUp lub Messenger – po uprzednim ustaleniu z kandydatem, że zastosujesz tę formę wiadomości.

Zdalna weryfikacja

To najtrudniejszy etap wyboru kandydatów do pracy przez Internet. O ile umiejętności twarde można udokumentować bądź udowodnić za pomocą ćwiczeń i konkretnych zadań rekrutacyjnych, o tyle do sprawdzenia niektórych kompetencji niezbędna jest rozmowa. Dlatego nie warto poprzestawać na telefonie, jeśli tylko masz możliwość przeprowadzenia wideorozmowy.

Lista polecanych narzędzi do prowadzenia rozmów online

  • Skype,
  • Microsoft Teams,
  • Facebook Messenger,
  • WhatsApp,
  • Google Duo,
  • Viber,
  • Discord,
  • TeamSpeak,
  • Webex,
  • Signal (urządzenia mobilne),
  • LINE (urządzenia mobilne).

Infografika - przekaz werbalny i niewerbalny

Jak przygotować się do wideorozmowy?

  • Postaraj się o odpowiednie tło i otoczenie – wysprzątaj niepotrzebne rzeczy tak, by widok przedmiotów wokół Ciebie nie rozpraszał kandydata. Ubierz się jak na rozmowę face to face.
  • Przed połączeniem się z kandydatem, upewnij się, czy wszystko działa i przetestuj narzędzia.
  • Przygotuj profil kompetencyjny – wypisz oczekiwania względem modelowego pracownika na dane stanowisko, następnie przygotuj pytania i zadania dla rozmówcy. Pomóż sobie testami kompetencyjnymi i gotowymi opracowaniami – korzystaj np. z państwowego zintegrowanego systemu kwalifikacyjnego https://www.kwalifikacje.gov.pl/
  • Sporządzaj notatki – nawet jeśli masz świetną pamięć, warto notować spostrzeżenia i zapisywać sobie informacje o kandydacie.
  • Uwaga na wpadki – gdy podczas wideorozmowy prezentujesz coś za pomocą udostępnień ekranu, zachowaj ostrożność. Pozamykaj wszystkie okna, które zawierają poufne albo prywatne informacje, by przez przypadek nie pokazać ich obcej osobie.

Rekrutacja zdalna – dodatkowe wskazówki

Przestawienie z tradycyjnej formy na rekrutację zdalną wymaga wysiłku i zmierzenia się z nowymi wyzwaniami, ale to zarazem ważne doświadczenie, które wzbogaca umiejętności dobrego rekrutera.
Opracuj najlepszy plan działania, rekrutuj zdalnie i mierz skuteczność, by usprawniać swoją pracę. 

Dodatkowe wskazówki i uzupełnienie informacji z tego materiału prezentujemy w pełnej wersji poradnika. Możesz otrzymać go za darmo pobrać go w pliku PDF na swój komputer. Zachęcamy do zapoznania się z przewodnikiem i życzymy samych owocnych rekrutacji!

Ściągnij za darmo pełną wersję poradnikaPobierz PDF

Oceń ten wpis
Rekrutuj zdalnie. Jak prowadzić skuteczne rekrutacje bez wychodzenia z domu
Ocena: 5.0, liczba głosów: 5

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.