Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 934        SUBSKRYBUJE: 6988
Tematy, które interesują czytelników:  Wynagrodzenie, Mobbing w pracy, List motywacyjny bez ogłoszenia, Świadectwo pracy

Hipoteka przymusowa. Kiedy, jak i dlaczego?

Hipoteka przymusowa. Kiedy, jak i dlaczego?

Nakaz zapłaty przeciwko dłużnikowi czy próba odzyskania należności na drodze sądowej nie zawsze wystarczają do odzyskania należności. Przedsiębiorcy mogą jednak zabezpieczyć swoje interesy przez ustanowienie hipoteki przymusowej na nieruchomościach należących do dłużnika.

 Zarówno osoby fizyczne, jak i firmy najczęściej dysponują określonym majątkiem. W skład tego wchodzić mogą rzeczy ruchome (np. samochód), jak i nieruchomości (ziemia, budynki). Hipotekę przymusową ustanowić można na nieruchomościach.

Dlaczego osoby prowadzące działalność gospodarczą i posiadające wierzytelności powinny pomyśleć o zabezpieczeniu w postaci hipoteki przymusowej? Gdyż w ten sposób, jeżeli dłużnik będzie chciał sprzedać nieruchomość, otrzymają swoją należność. W praktyce ustanowienie hipoteki przymusowej sprawia, że przedsiębiorca może być pewien, że odzyska swoje pieniądze.

Czym jest hipoteka przymusowa?

Zgodnie z prawem przez pojęcie „hipoteka przymusowa” należy rozumieć rodzaj zabezpieczenia wierzyciela na nieruchomości dłużnika. Zabezpieczenie to jest o tyle cenne, że nieruchomości są najczęściej najbardziej wartościowych elementem majątku, jaki posiada przedsiębiorca. Ponadto dłużnik nie musi być właścicielem całej nieruchomości – wystarczy, że jest jej współwłaścicielem.

Zabezpieczenia wierzytelności można dokonać na wszystkich nieruchomościach należących do dłużnika. Jest to możliwe zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece: „Wierzyciel, którego wierzytelność jest stwierdzona tytułem wykonawczym, określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym, może na podstawie tego tytułu uzyskać hipotekę na wszystkich nieruchomościach dłużnika (hipoteka przymusowa)”.

Z wnioskiem do komornika sądowego

Jeżeli przedsiębiorca chce prowadzić egzekucję z tego składnika majątkowego dłużnika, najłatwiejszą drogą będzie złożenie stosownego wniosku wraz z tytułem wykonawczym do wybranej kancelarii komorniczej. We wniosku należy wskazać, jako sposób prowadzenia egzekucji, nieruchomości należące do dłużnika. Jeżeli przedsiębiorca ma informacje na temat numeru księgi wieczystej, może takie podać. Jeżeli nie ma, wystarczy, że wskaże, że komornik ma zająć nieruchomości należące do dłużnika.

Zajęcie nieruchomości przez komornika wiąże się z wpisaniem do księgi wieczystej nieruchomości stosownej wzmianki. Dzięki temu przedsiębiorca ma pewność, że – nawet przy sprzedaży nieruchomości – otrzyma swoje pieniądze. Zajęcie nieruchomości to również pierwszy krok do tego, by prowadzić egzekucję z nieruchomości należących do dłużnika (kolejnymi są dokonanie opisu i oszacowania i wyznaczenie terminu licytacji).

Nie tylko osoby fizyczne

Zajęcie nieruchomości nie dotyczy wyłącznie osób fizycznych. Oznacza to, że przedsiębiorca może żądać zajęcia nieruchomości należących do firmy. Wówczas droga postępowania jest taka sama – konieczne jest złożenie stosownego wniosku do komornika sądowego. Warto przy tym zauważyć, że przedsiębiorca wcale nie musi dążyć do licytacji zajętej przez komornika nieruchomości. Bardzo często zdarza się, że już pierwsze pismo wysłane o dłużnika z kancelarii komorniczej działa na dłużnika motywująco.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.