Poszukiwanie pracownika

Jak napisać ogłoszenie, aby nie zostać posądzonym o dyskryminację?

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 26 głosów

26 głosów

6 komentarzy

Jak napisać ogłoszenie, aby nie zostać posądzonym o dyskryminację?
Skonstruowanie dobrego ogłoszenia o pracę wcale nie jest takie łatwe, jak ci się wydaje. Jeżeli poszukujesz pracownika i tworzysz ogłoszenie, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na to, czy przestrzegasz przepisów antydyskryminacyjnych.

Najczęściej osoby zainteresowane znalezienie zatrudnienia przeglądają ogłoszenia opublikowane na lokalnych portalach ogłoszeniowych. Jeżeli szukasz pracownika, to umieszczenie przygotowanego ogłoszenia właśnie na takim portalu jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż w ten sposób masz pewność, że na twoje ogłoszenia odpowie wiele osób. Okazuje się jednak, że przygotowanie ogłoszenia wcale nie jest takie łatwe. Jako pracodawca musisz pamiętać o przestrzeganiu przepisów antydyskryminacyjnych.


Wiele ogłoszeń o pracę do poprawy

Wystarczy przyjrzeć się ogłoszeniom publikowanym na lokalnych portalach z ogłoszeniami o pracę, aby zauważyć, że wiele z nich nie spełnia podstawowych zasad. Poza brakiem informacji np. o kwalifikacjach wymaganych od potencjalnego pracownika czy zakresem obowiązków, osoby odpowiedzialne za przygotowanie treści ogłoszenia dopuszczają się dyskryminacji.

Jako pracodawca masz obowiązek przeciwdziałać dyskryminacji. W art. 113 kodeksu pracy dokładnie wskazano, że jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu – czy to bezpośrednia, czy też pośrednia – jest zabroniona.

Szukasz pracy?
Dodana
Polecana

Operator Maszyn w BAT Augustów

British American Tobacco Polska

  • Augustów
Dodana
Polecana

Specjalista ds. przetargów i ofert

ITURRI Poland

  • Bielsko-Biała
Dodana
Polecana

Elektronik w BAT Augustów

British American Tobacco Polska

  • Augustów
Dodana
Polecana

Dyskryminować nie można ze względu na:

  • płeć,
  • wiek,
  • niepełnosprawność,
  • rasę,
  • religię,
  • narodowość,
  • przekonania polityczne,
  • przynależność związkowość,
  • pochodzenie etniczne,
  • wyznanie,
  • orientację seksualną,
  • zatrudnienie na czas określony lub nie albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy.


Jeżeli chodzi o ogłoszenia o pracę widniejące np. na lokalnych portalach ogłoszeniowych czy też w specjalistycznej prasie, to dyskryminacji należy upatrywać w takich zwrotach, jak: „zatrudnimy młodego pracownika” (pracodawca sugeruje, że nie jest zainteresowany kandydaturami osób np. powyżej 50. roku życia), „przyjmiemy do pracy mężczyznę w wieku do 26 lat” (dyskryminacja ze względu na wiek, jak i płeć) czy „zatrudnimy młode, dynamiczne osoby” (dyskryminacja ze względu na wiek i niepełnosprawność).


Jak się chronić przed zarzutem dyskryminacji?

Ogłoszeń, w których można znaleźć niedozwolone, bo dyskryminujące konkretne grupy pracowników zwroty, jest wiele. Musisz zatem zwrócić szczególną uwagę na informacje zamieszczane w ogłoszeniu. Postaraj się, aby po jego przeczytaniu kandydat niezależnie od płci, wieku czy wyznawanej religii mógł na nie odpowiedzieć, pod warunkiem oczywiście, że spełnia postawione przez ciebie wymagania i posiada niezbędne kwalifikacje.

Jeżeli rzadko szukasz pracowników, możesz nie mieć świadomości tego, jak łatwo możesz narazić się na zarzut dyskryminacji. Zanim opublikujesz ogłoszenie, przejrzy te, które są już widoczne dla osób poszukujących pracy. Szczególną uwagę zwróć na oferty pracy pochodzące od agencji zatrudnienia. Takie, profesjonalne podmioty, nie pozwalają sobie na zamieszczanie zwrotów, które mogłyby narazić je na proces i konieczność wypłaty odszkodowania.

Podziel się

6 komentarzy

Rafael

Rafael

Dzisiejsze czasy - strach się bać jak się użyje pewnych słów - ech koniec świata.
proboszcz

proboszcz

Dzisiaj wiele jest o płci oraz wieku dlatego trzeba uważać. Są bardzo idiotyczne rzeczy co są uważane za niedozwolone. Jednak trzeba trzymać się tych zasad.
Basia B

Basia B

Ogłoszenie o prace musi być w sposób profesjonalny napisane. Fajnie napisaliście porady "Jak napisać ogłoszenie, aby nie zostać posądzonym o dyskryminację? Dziękuję...
leming

leming

Nie masz też sposobu na śledzenie danych - dzięki czemu Twoje pieniądze działają dla Ciebie przy użyciu danych w czasie rzeczywistym - więc nie będziesz mieć możliwości sprawdzenia co jest skuteczne.
Zambia

Zambia

Reklama nie może zawierać kryteriów formy „albo-ani” (na przykład „albo znajomość języka angielskiego, albo gotowość do samodzielnej nauki języka”). Wszystko musi być czytelne.
kermit

kermit

Pewne zasady muszą być, tym bardziej w dzisiejszych czasach, że czasami niezrozumiałe słowa mogą byc uznane o dziwo za negatywne. Dla firmy dobry pr ma znaczenie.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka