Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4139        SUBSKRYBUJE: 7518
Tematy, które interesują czytelników:  List motywacyjny, Umowa na czas nieokreślony, Cel zawodowy, L4 na dziecko

Gdy firma kończy działalność - 3 kroki związane z zamknięciem działalności gospodarczej

Gdy firma kończy działalność - 3 kroki związane z zamknięciem działalności gospodarczej
Szacuje się, że w Polsce każdego dnia powstaje ok. 800 nowych firm. W dużej mierze są to jednoosobowe działalności gospodarcze, które cieszą się największą popularnością wśród ludzi przedsiębiorczych.

Likwidacja działalności gospodarczej - o czym trzeba pamiętać

Ile z tych firm przetrwa po pierwszych dwóch latach działalności? Statystyki nie są optymistyczne – tylko ok. 30% firm jest w stanie być nadal konkurencyjna, czyli przez pierwsze dwa lata osiągnąć taką pozycję na rynku, która pozwoli im skutecznie zabiegać o klienta w późniejszym okresie.

Jak należy prawidłowo zamknąć działalność gospodarczą? Jako przedsiębiorca powinieneś wiedzieć, że poza zamknięciem działalności możesz również skorzystać z opcji jej zawieszenia. Takie rozwiązanie jest korzystne wówczas, gdy zlecenia masz tylko przez część roku. Jeżeli nie chcesz korzystać z tej możliwości, dowiedz się, jakie kroki podjąć, aby prawidłowo zamknąć firmę.

Zamknięcie działalności gospodarczej - krok pierwszy – rozstań się z pracownikami

Prowadząc firmę, mogłeś zatrudniać pracowników na podstawie umów o pracę lub współpracować z nimi, podpisując umowy cywilnoprawne. Jako osoba fizyczna nie będziesz mógł tego robić, dlatego koniecznie musisz rozwiązać zawarte umowy. Pamiętaj, aby pracownikom zatrudnionym na umowie o pracę wydać świadectwa zatrudnienia.

Rozstanie się z pracownikami nie zwalnia cię od konieczności przechowywania dokumentacji prowadzonej w czasie ich zatrudniania. Ponieważ okres przechowywania dokumentów pracowniczych wynosi nawet 50 lat, powinieneś rozważyć współpracę z prywatnym archiwum, w którym będziesz mógł zdeponować takie akta.


Krok drugi – zamykając działalność gospodarczą poinformuj urzędy

Jako przedsiębiorca byłeś zobowiązany składać cyklicznie deklaracje i odprowadzać składki do ZUS-u. Zamykając działalność, nie będziesz miał już tych obowiązków. Urzędy nie będą jednak o tym wiedzieć, jeżeli nie poinformujesz ich o swojej decyzji. Jak to zrobić?
W pierwszej kolejności dokonaj wyrejestrowania firmy z CEIDG. Zrobisz to za pomocą wniosku CEIDG-1, zaznaczając stosowne pola. Wniosek możesz wysłać online lub złożyć w urzędzie gminy.

O zamknięciu prowadzonej działalności musisz poinformować również ZUS – dzięki temu zostaniesz wykreślony z bazy przedsiębiorców odprowadzających za siebie składki. Właściwym formularzem, na którym należy poinformować ZUS o tym fakcie jest ZUS ZWUA.

Zamknięcie działalności gospodarczej - krok trzeci – rozlicz się z urzędem skarbowym

Prowadząc firmę, korzystałeś z różnych urządzeń i sprzętów. Po zakończeniu działalności gospodarczej mogły też pozostać surowce lub towary. Musisz się z nich rozliczyć, a dokładniej zapłacić podatek. Aby wyliczyć jego wartość, niezbędne jest przygotowanie stosowanych spisów, czyli z natury i majątku. Jeżeli masz wątpliwości, jak przygotować takie spisy, to skorzystaj z pomocy pracowników biura rachunkowego. Oni nie tylko mogą sporządzić spisy, lecz także wyliczą wartość podatku, który będziesz musiał odprowadzić.

Dodatkowe czynności muszą wykonać przedsiębiorcy, którzy byli czynnymi podatnikami VAT-u. Poza odprowadzeniem należnego podatku, muszą również złożyć formularz VAT-Z, za pomocą którego poinformują o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej. Niezbędne jest też złożenie ostatniej deklaracji VAT.

 

Zamknięcie firmy - o czym jeszcze warto pamiętać

Zamknięcie działalności gospodarczej to zazwyczaj bardzo ciężka decyzja dla każdego przedsiębiorcy. Szczególnie, jeśli to jego pierwsza firma. Wtedy zamknięcie działalności wiąże się nie tylko z wewnętrznym poczuciem porażki, ale także z ogromnym strachem, ponieważ nie wiadomo, jak zakończyć działalność gospodarczą, aby w przyszłości nie mieć z tego tytułu żadnych problemów, głównie finansowych.

Jeśli zdecydowałeś, że zamykam działalność gospodarczą, to koniecznie dowiedz się, o czym nie powinieneś zapomnieć.

Najważniejszą kwestią jest dokładne rozliczenie podatkowe. Dodatkowo należy sprawdzić wszystkie umowy podpisane z pracownikami i zewnętrznymi podmiotami, zwracając szczególną uwagę na to, czy się z nich w pełni wywiązaliśmy. Ważne jest tutaj sprawdzenie do kiedy obowiązują nas umowy i co grozi za zerwanie ich przed terminem. Później trzeba przekalkulować, co będzie dla nas mniejszą stratą, czy rozwiązanie umowy teraz czy kontynuowanie współpracy jeszcze do jej zakończenia.

Przedsiębiorcy nie posiadający długów, którzy nie chcą sprzedać firmy ani zgłaszać upadłości, tylko po prostu ją zamknąć, powinni przede wszystkim zacząć od wyrejestrowania się w CEIDG. Kolejnym krokiem będzie inwentaryzacja majątku, powiadomienie naczelnika Urzędu Skarbowego o zamknięciu działalności, wyrejestrować się z VAT i złożyć odpowiednie deklaracje oraz wyrejestrować ewentualnych pracowników z ubezpieczeń.

Warto jednak wiedzieć, że nie zawsze opłaca się całkowite zamkniecie firmy. Czasem lepiej jest pomyśleć o jej zawieszeniu, ponieważ wtedy nie stracimy prawa do niskiego ZUSu. Mając zawieszoną firmę, nie płaci się składek ani podatków ZUS, a w razie wystąpienia takiej możliwości można ją bardzo szybko odwiesić. Wtedy działalność wznawia się na starych zasadach, utrzymując nawet przysługujące nam wcześniej prawo do niskiego ZUSu.

Oceń ten wpis
Gdy firma kończy działalność - 3 kroki związane z zamknięciem działalności gospodarczej
Ocena: 5.0, liczba głosów: 6

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.