Spis treści
Likwidacja działalności gospodarczej - o czym trzeba pamiętać?
Ile z tych firm przetrwa po pierwszych dwóch latach działalności? Statystyki nie są optymistyczne – tylko ok. 30% firm jest w stanie być nadal konkurencyjna, czyli przez pierwsze dwa lata osiągnąć taką pozycję na rynku, która pozwoli im skutecznie zabiegać o klienta w późniejszym okresie.
Jak należy prawidłowo zamknąć działalność gospodarczą? Jako przedsiębiorca powinieneś wiedzieć, że poza zamknięciem działalności możesz również skorzystać z opcji jej zawieszenia.

Takie rozwiązanie jest korzystne wówczas, gdy zlecenia masz tylko przez część roku, lub niespodziewanie kilku kontrahentów zrezygnowało ze współpracy z Twoją firmą. Jeżeli nie chcesz korzystać z tej możliwości, dowiedz się, jakie kroki podjąć, aby prawidłowo zamknąć firmę.
Zamknięcie działalności gospodarczej - krok pierwszy – rozstań się z pracownikami
Prowadząc firmę, mogłeś zatrudniać pracowników na podstawie umów o pracę lub współpracować z nimi, podpisując umowy cywilnoprawne. Jako osoba fizyczna nie będziesz mógł tego robić, dlatego koniecznie musisz rozwiązać zawarte umowy. Pamiętaj, aby pracownikom zatrudnionym na umowie o pracę wydać świadectwa zatrudnienia.
Rozstanie się z pracownikami, nie zwalnia cię od konieczności przechowywania dokumentacji prowadzonej w czasie ich zatrudniania. Ponieważ okres przechowywania dokumentów pracowniczych w niektórych przypadkach wynosi nawet 50 lat, powinieneś rozważyć współpracę z prywatnym archiwum, w którym będziesz mógł zdeponować takie akta.

Zamykając działalność gospodarczą, poinformuj urzędy - krok drugi
Jako przedsiębiorca byłeś zobowiązany składać cyklicznie deklaracje i odprowadzać składki do ZUS-u. Zamykając działalność, nie będziesz miał już tych obowiązków. Urzędy nie będą jednak o tym wiedzieć, jeżeli nie poinformujesz ich o swojej decyzji.
- W pierwszej kolejności dokonaj wyrejestrowania firmy z CEIDG. Zrobisz to za pomocą wniosku CEIDG-1, zaznaczając stosowne pola. Wniosek możesz wysłać online lub złożyć w urzędzie gminy.
- O zamknięciu prowadzonej działalności musisz poinformować również ZUS – dzięki temu zostaniesz wykreślony z bazy przedsiębiorców odprowadzających za siebie składki. Właściwym formularzem, na którym należy poinformować ZUS o tym fakcie, jest ZUS ZWUA.
Zamknięcie działalności gospodarczej - krok trzeci – rozlicz się z urzędem skarbowym
Prowadząc firmę, korzystałeś z różnych urządzeń i sprzętów. Po zakończeniu działalności gospodarczej mogły też pozostać surowce lub towary. Musisz się z nich rozliczyć, a dokładniej zapłacić podatek. Aby wyliczyć jego wartość, niezbędne jest przygotowanie stosowanych spisów, czyli spisu z natury i majątku. Jeżeli masz wątpliwości, jak przygotować takie spisy, to skorzystaj z pomocy pracowników biura rachunkowego. Oni nie tylko mogą sporządzić spisy, lecz także wyliczą wartość podatku, który będziesz musiał odprowadzić.

Dodatkowe czynności muszą wykonać przedsiębiorcy, którzy byli czynnymi podatnikami VAT-u. Poza odprowadzeniem należnego podatku muszą również złożyć formularz VAT-Z, za pomocą którego poinformują o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej. Niezbędne jest też złożenie ostatniej deklaracji VAT.
Zamknięcie firmy - o czym jeszcze warto pamiętać
Zamknięcie działalności gospodarczej to zazwyczaj bardzo ciężka decyzja dla każdego przedsiębiorcy. Szczególnie jeśli to jego pierwsza firma. Wtedy zamknięcie działalności wiąże się nie tylko z wewnętrznym poczuciem porażki, ale także z ogromnym strachem, ponieważ nie wiadomo, jak zakończyć działalność gospodarczą, aby w przyszłości nie mieć z tego tytułu żadnych problemów, głównie finansowych.
Jeśli zdecydowałeś, że zamykasz działalność gospodarczą, to koniecznie dowiedz się, o czym nie powinieneś zapomnieć. Świetnie podsumowanie stanowi poniższy film:

Pamiętaj, że Twoim obowiązkiem jest dopełnienie wszelkich formalności przy procesie zamykania działalności gospodarczej. Twoja niewiedza nie będzie stanowić żadnego usprawiedliwienia przed ZUS-em, czy Urzędem Skarbowym.
Najważniejszą kwestią jest dokładne rozliczenie podatkowe. Dodatkowo należy sprawdzić wszystkie umowy podpisane z pracownikami i zewnętrznymi podmiotami, zwracając szczególną uwagę na to, czy się z nich w pełni wywiązaliśmy. Ważne jest tutaj sprawdzenie do kiedy obowiązują nas umowy i co grozi za zerwanie ich przed terminem.
Później trzeba przekalkulować, co będzie dla nas mniejszą stratą, czy rozwiązanie umowy teraz, czy kontynuowanie współpracy jeszcze do jej zakończenia.
Przedsiębiorcy nieposiadający długów, którzy nie chcą sprzedać firmy ani zgłaszać upadłości, tylko po prostu ją zamknąć, powinni przede wszystkim zacząć od wyrejestrowania się w CEIDG. Kolejnym krokiem będzie inwentaryzacja majątku, powiadomienie naczelnika Urzędu Skarbowego o zamknięciu działalności, wyrejestrowanie się z VAT i złożenie odpowiednich deklaracji oraz wyrejestrowanie ewentualnych pracowników z ubezpieczeń.
Warto jednak wiedzieć, że nie zawsze opłaca się całkowite zamknięcie firmy. Czasem lepiej jest pomyśleć o jej zawieszeniu, ponieważ wówczas nie stracimy prawa do niskiego ZUSu. Mając zawieszoną firmę, nie płaci się składek ani podatków ZUS, a w razie wystąpienia takiej potrzeby można ją bardzo szybko odwiesić. Wtedy działalność wznawia się na starych zasadach, utrzymując nawet przysługujące nam wcześniej prawo do niskiego ZUSu.
To może Cię również zainteresować