Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 934        SUBSKRYBUJE: 6988
Tematy, które interesują czytelników:  List motywacyjny, Umowa na czas nieokreślony

Gdy firma kończy działalność - 3 kroki związane z zamknięciem działalności gospodarczej

Gdy firma kończy działalność - 3 kroki związane z zamknięciem działalności gospodarczej

Szacuje się, że w Polsce każdego dnia powstaje ok. 800 nowych firm. W dużej mierze są to jednoosobowe działalności gospodarcze, które cieszą się największą popularnością wśród ludzi przedsiębiorczych.

Ile z tych firm przetrwa po pierwszych dwóch latach działalności? Statystyki nie są optymistyczne – tylko ok. 30% firm jest w stanie być nadal konkurencyjna, czyli przez pierwsze dwa lata osiągnąć taką pozycję na rynku, która pozwoli im skutecznie zabiegać o klienta w późniejszym okresie.

Jak należy prawidłowo zamknąć działalność gospodarczą? Jako przedsiębiorca powinieneś wiedzieć, że poza zamknięciem działalności możesz również skorzystać z opcji jej zawieszenia. Takie rozwiązanie jest korzystne wówczas, gdy zlecenia masz tylko przez część roku. Jeżeli nie chcesz korzystać z tej możliwości, dowiedz się, jakie kroki podjąć, aby prawidłowo zamknąć firmę.


Krok pierwszy – rozstań się z pracownikami

Prowadząc firmę, mogłeś zatrudniać pracowników na podstawie umów o pracę lub współpracować z nimi, podpisując umowy cywilnoprawne. Jako osoba fizyczna nie będziesz mógł tego robić, dlatego koniecznie musisz rozwiązać zawarte umowy. Pamiętaj, aby pracownikom zatrudnionym na umowie o pracę wydać świadectwa zatrudnienia.

Rozstanie się z pracownikami nie zwalnia cię od konieczności przechowywania dokumentacji prowadzonej w czasie ich zatrudniania. Ponieważ okres przechowywania dokumentów pracowniczych wynosi nawet 50 lat, powinieneś rozważyć współpracę z prywatnym archiwum, w którym będziesz mógł zdeponować takie akta.


Krok drugi – poinformuj urzędy

Jako przedsiębiorca byłeś zobowiązany składać cyklicznie deklaracje i odprowadzać składki do ZUS-u. Zamykając działalność, nie będziesz miał już tych obowiązków. Urzędy nie będą jednak o tym wiedzieć, jeżeli nie poinformujesz ich o swojej decyzji. Jak to zrobić?
W pierwszej kolejności dokonaj wyrejestrowania firmy z CEIDG. Zrobisz to za pomocą wniosku CEIDG-1, zaznaczając stosowne pola. Wniosek możesz wysłać online lub złożyć w urzędzie gminy.

O zamknięciu prowadzonej działalności musisz poinformować również ZUS – dzięki temu zostaniesz wykreślony z bazy przedsiębiorców odprowadzających za siebie składki. Właściwym formularzem, na którym należy poinformować ZUS o tym fakcie jest ZUS ZWUA.


Krok trzeci – rozlicz się z urzędem skarbowym

Prowadząc firmę, korzystałeś z różnych urządzeń i sprzętów. Po zakończeniu działalności gospodarczej mogły też pozostać surowce lub towary. Musisz się z nich rozliczyć, a dokładniej zapłacić podatek. Aby wyliczyć jego wartość, niezbędne jest przygotowanie stosowanych spisów, czyli z natury i majątku. Jeżeli masz wątpliwości, jak przygotować takie spisy, to skorzystaj z pomocy pracowników biura rachunkowego. Oni nie tylko mogą sporządzić spisy, lecz także wyliczą wartość podatku, który będziesz musiał odprowadzić.

Dodatkowe czynności muszą wykonać przedsiębiorcy, którzy byli czynnymi podatnikami VAT-u. Poza odprowadzeniem należnego podatku, muszą również złożyć formularz VAT-Z, za pomocą którego poinformują o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej. Niezbędne jest też złożenie ostatniej deklaracji VAT.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.