Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1046        SUBSKRYBUJE: 7269
Tematy, które interesują czytelników:  Portfolio, Agencja pracy tymczasowej, Dobre CV

Franczyza okiem franczyzodawcy

Franczyza okiem franczyzodawcy

Franczyza to specyficzny model biznesowy. Zainteresowane strony podpisują umowę, na mocy której mają konkretne prawa i obowiązki. Czy franczyza opłaca się franczyzodawcom?

Z raportu  przygotowanego przez PROFIT i serwis Franchising.pl wynika, że w Polsce co roku więcej podmiotów rozpoczyna taką działalność niż kończy. Przedsiębiorcy działający na krajowym rynku doskonale wiedzą, że klienci chętnie kupują produkty i usługi znanej marki. Wszechobecna reklama sprawia, że rozpoznawalnym markom jest łatwiej. O jakich korzyściach i zagrożeniach muszą pamiętać zainteresowani?

 

Zalety franczyzy z punktu franczyzodawcy

Prowadząc dobrze prosperujący biznes i zamierzając go dalej rozwijać, powinieneś zainteresować się możliwościami, jakie daje franczyza. Z punktu widzenia franczyzodawcy korzyści płynących z franczyzy jest wiele, a do najważniejszych należy zaliczyć:

  • Możliwość rozwoju marki. Franczyza umożliwia przedsiębiorcy intensywny rozwój jego marki. Udostępniając pakiet startowy, ma on realny wpływ na to, jak będą wyglądały punkty, w których będzie prowadzona działalność gospodarcza pod jego marką.
  • Eksploracja rynku. Powstawanie nowych punktów handlowo-usługowych pod szyldem franczyzodawcy sprawia, że faktycznie może on liczyć na coraz większe zyski i dotarcie do nowych klientów.
  • Lojalni klienci. W Polsce najdynamiczniej rozwijają się sieci franczyzowe działające w branży spożywczej. Gdy nowy sklep jest otwierany w małej miejscowości, to sprzedawca najczęściej doskonale zna swoich klientów i jest w stanie z powodzeniem wykorzystać do pomnożenia dochodów np. karty lojalnościowe.
  • Brak konieczności przyjmowania do pracy nowych pracowników. Franczyza ogranicza franczyzobiorcy jedynie decydowanie o tym, jak będzie rozwijał swój biznes. Tym samym franczyzodawca nie zatrudnia pracowników w poszczególnych punktach handlowo-usługowych i z tego względu odpada mu również ich kontrolowanie. To znaczne ułatwienie w przypadku dużych sieci franczyzowych.

Czytaj również: Obniż koszty zatrudnienia - przyjmij stażystę lub absolwenta.
 

Jakie zagrożenia czyhają na franczyzodawców?

Jak każdy model biznesowy, franczyza ma swoje zalety i wady. Jako osoba prowadząca własny biznes i myśląca o udostępnieniu swojej koncepcji innym przedsiębiorcom, musisz mieć świadomość zagrożeń. Tych jest całkiem sporo. 

  • Duża konkurencja. W każdej branży można mówić o konkurencji. To, czy rzeczywiście pojawiają się podmioty realizujące bardzo agresywną politykę rozwoju, zależy w głównej mierze od branży, w której postanowiłeś działać. Każdy potencjalny franczyzobiorca będzie chciał nawiązać współpracę z podmiotem oferującym najlepsze warunki.
  • Duże nakłady na reklamę. Powodzenie firmy w dużej mierze zależy nie tylko od oferowanej jakości, lecz także reklamy. Franczyzodawca musi dbać o reklamowanie swojej marki i utrwalanie jej w świadomości potencjalnych klientów. W przeciwnym razie o klientów będzie trudno.
  • Trudności związane z kontrolą franczyzobiorców. Naturalnym jest, że każdy franczyzodawca chce mieć możliwość kontrolowania swojego kontrahenta. Trzeba jednak pamiętać, że bywa to kłopotliwe. W tym zakresie kłopoty mogą mieć przede wszystkim franczyzodawcy, którzy nie rozwinęli jeszcze w pełni swojego biznesu. Również w przypadku współpracy z zagranicznymi kontrahentami może pojawić się wiele problemów.
  • Koncepcja prowadzenia firmy jest cenna… i dlatego tak ważne jest jej prawidłowe zabezpieczenie. Niestety, zdarza się, że uchronienie się przed nieuczciwą konkurencją jest niemożliwe. Franczyzodawca nie może wykluczyć, że podmiot, któremu udostępni swój pomysł na biznes w pewnym momencie nie postanowi wykorzystać otrzymanej koncepcji do własnych celów.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.