Własna firma

Franczyza okiem franczyzodawcy

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 11 głosów

11 głosów

5 komentarzy

Franczyza okiem franczyzodawcy
Franczyza to specyficzny model biznesowy. Zainteresowane strony podpisują umowę, na mocy której mają konkretne prawa i obowiązki. Czy franczyza opłaca się franczyzodawcom?

Z raportu  przygotowanego przez PROFIT i serwis Franchising.pl wynika, że w Polsce co roku więcej podmiotów rozpoczyna taką działalność niż kończy. Przedsiębiorcy działający na krajowym rynku doskonale wiedzą, że klienci chętnie kupują produkty i usługi znanej marki. Wszechobecna reklama sprawia, że rozpoznawalnym markom jest łatwiej. O jakich korzyściach i zagrożeniach muszą pamiętać zainteresowani?

 

Zalety franczyzy z punktu franczyzodawcy

Prowadząc dobrze prosperujący biznes i zamierzając go dalej rozwijać, powinieneś zainteresować się możliwościami, jakie daje franczyza. Z punktu widzenia franczyzodawcy korzyści płynących z franczyzy jest wiele, a do najważniejszych należy zaliczyć:

  • Możliwość rozwoju marki. Franczyza umożliwia przedsiębiorcy intensywny rozwój jego marki. Udostępniając pakiet startowy, ma on realny wpływ na to, jak będą wyglądały punkty, w których będzie prowadzona działalność gospodarcza pod jego marką.
  • Eksploracja rynku. Powstawanie nowych punktów handlowo-usługowych pod szyldem franczyzodawcy sprawia, że faktycznie może on liczyć na coraz większe zyski i dotarcie do nowych klientów.
  • Lojalni klienci. W Polsce najdynamiczniej rozwijają się sieci franczyzowe działające w branży spożywczej. Gdy nowy sklep jest otwierany w małej miejscowości, to sprzedawca najczęściej doskonale zna swoich klientów i jest w stanie z powodzeniem wykorzystać do pomnożenia dochodów np. karty lojalnościowe.
  • Brak konieczności przyjmowania do pracy nowych pracowników. Franczyza ogranicza franczyzobiorcy jedynie decydowanie o tym, jak będzie rozwijał swój biznes. Tym samym franczyzodawca nie zatrudnia pracowników w poszczególnych punktach handlowo-usługowych i z tego względu odpada mu również ich kontrolowanie. To znaczne ułatwienie w przypadku dużych sieci franczyzowych.

Czytaj również: Obniż koszty zatrudnienia - przyjmij stażystę lub absolwenta.
 

Szukasz pracy?

Frezer OSN

PCO SPÓŁKA AKCYJNA

  • Warszawa
Dodana
Polecana

Specjalista ds. kadr i płac

MAKITA SP. Z O.O.

  • Bielsko-Biała
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

Elektryk

Schnellkraft Personalmanagement GmbH

  • Niemcy
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

Jakie zagrożenia czyhają na franczyzodawców?

Jak każdy model biznesowy, franczyza ma swoje zalety i wady. Jako osoba prowadząca własny biznes i myśląca o udostępnieniu swojej koncepcji innym przedsiębiorcom, musisz mieć świadomość zagrożeń. Tych jest całkiem sporo. 

  • Duża konkurencja. W każdej branży można mówić o konkurencji. To, czy rzeczywiście pojawiają się podmioty realizujące bardzo agresywną politykę rozwoju, zależy w głównej mierze od branży, w której postanowiłeś działać. Każdy potencjalny franczyzobiorca będzie chciał nawiązać współpracę z podmiotem oferującym najlepsze warunki.
  • Duże nakłady na reklamę. Powodzenie firmy w dużej mierze zależy nie tylko od oferowanej jakości, lecz także reklamy. Franczyzodawca musi dbać o reklamowanie swojej marki i utrwalanie jej w świadomości potencjalnych klientów. W przeciwnym razie o klientów będzie trudno.
  • Trudności związane z kontrolą franczyzobiorców. Naturalnym jest, że każdy franczyzodawca chce mieć możliwość kontrolowania swojego kontrahenta. Trzeba jednak pamiętać, że bywa to kłopotliwe. W tym zakresie kłopoty mogą mieć przede wszystkim franczyzodawcy, którzy nie rozwinęli jeszcze w pełni swojego biznesu. Również w przypadku współpracy z zagranicznymi kontrahentami może pojawić się wiele problemów.
  • Koncepcja prowadzenia firmy jest cenna… i dlatego tak ważne jest jej prawidłowe zabezpieczenie. Niestety, zdarza się, że uchronienie się przed nieuczciwą konkurencją jest niemożliwe. Franczyzodawca nie może wykluczyć, że podmiot, któremu udostępni swój pomysł na biznes w pewnym momencie nie postanowi wykorzystać otrzymanej koncepcji do własnych celów.

To może Cię również zainteresować

Franczyza w Polsce - wady i zalety

Podziel się

5 komentarzy

Wojtek Kupczak

Wojtek Kupczak

Doświadczenie i realne sprawy przekazywane przez specjalistów obeznanych w tym temacie są zawze ważne.
Kazimierz

Kazimierz

Franczyza to dobra opcja dla wielu ludzi jacy korzystają z gotowego pomysłu realizując pewne wizerunkowe środki obok swoich.
Lambda

Lambda

Jak ktoś potrafi wykorzystać markę i zasady oraz koszty dawane na to, że jest się w sieci to sporo może na tym skorzystać i w przyszłości zyski będą większe.
Kona

Kona

Po rozpoczęciu działalności franczyzobiorca na ogół zapłaci franczyzodawcy bieżącą opłatę licencyjną, miesięczną, kwartalną lub roczną. Wiele jest informaci ntt.
Kasta

Kasta

Podobnie jak w przypadku innych zawodów, umiejętność zarządzania, bycia szefem i prowadzenia działalności gospodarczej to po prostu umiejętności, które przychodzą z czasem i doświadczeniem. Myślę, że dobry początek zależy bardziej od pewności siebie i inspiracji niż od listy rzeczy.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka