Z raportu przygotowanego przez PROFIT i serwis Franchising.pl wynika, że w Polsce co roku więcej podmiotów rozpoczyna taką działalność niż kończy. Przedsiębiorcy działający na krajowym rynku doskonale wiedzą, że klienci chętnie kupują produkty i usługi znanej marki. Wszechobecna reklama sprawia, że rozpoznawalnym markom jest łatwiej. O jakich korzyściach i zagrożeniach muszą pamiętać zainteresowani?
Zalety franczyzy z punktu franczyzodawcy
Prowadząc dobrze prosperujący biznes i zamierzając go dalej rozwijać, powinieneś zainteresować się możliwościami, jakie daje franczyza. Z punktu widzenia franczyzodawcy korzyści płynących z franczyzy jest wiele, a do najważniejszych należy zaliczyć:
- Możliwość rozwoju marki. Franczyza umożliwia przedsiębiorcy intensywny rozwój jego marki. Udostępniając pakiet startowy, ma on realny wpływ na to, jak będą wyglądały punkty, w których będzie prowadzona działalność gospodarcza pod jego marką.
- Eksploracja rynku. Powstawanie nowych punktów handlowo-usługowych pod szyldem franczyzodawcy sprawia, że faktycznie może on liczyć na coraz większe zyski i dotarcie do nowych klientów.
- Lojalni klienci. W Polsce najdynamiczniej rozwijają się sieci franczyzowe działające w branży spożywczej. Gdy nowy sklep jest otwierany w małej miejscowości, to sprzedawca najczęściej doskonale zna swoich klientów i jest w stanie z powodzeniem wykorzystać do pomnożenia dochodów np. karty lojalnościowe.
- Brak konieczności przyjmowania do pracy nowych pracowników. Franczyza ogranicza franczyzobiorcy jedynie decydowanie o tym, jak będzie rozwijał swój biznes. Tym samym franczyzodawca nie zatrudnia pracowników w poszczególnych punktach handlowo-usługowych i z tego względu odpada mu również ich kontrolowanie. To znaczne ułatwienie w przypadku dużych sieci franczyzowych.
Czytaj również: Obniż koszty zatrudnienia - przyjmij stażystę lub absolwenta.
Jakie zagrożenia czyhają na franczyzodawców?
Jak każdy model biznesowy, franczyza ma swoje zalety i wady. Jako osoba prowadząca własny biznes i myśląca o udostępnieniu swojej koncepcji innym przedsiębiorcom, musisz mieć świadomość zagrożeń. Tych jest całkiem sporo.
- Duża konkurencja. W każdej branży można mówić o konkurencji. To, czy rzeczywiście pojawiają się podmioty realizujące bardzo agresywną politykę rozwoju, zależy w głównej mierze od branży, w której postanowiłeś działać. Każdy potencjalny franczyzobiorca będzie chciał nawiązać współpracę z podmiotem oferującym najlepsze warunki.
- Duże nakłady na reklamę. Powodzenie firmy w dużej mierze zależy nie tylko od oferowanej jakości, lecz także reklamy. Franczyzodawca musi dbać o reklamowanie swojej marki i utrwalanie jej w świadomości potencjalnych klientów. W przeciwnym razie o klientów będzie trudno.
- Trudności związane z kontrolą franczyzobiorców. Naturalnym jest, że każdy franczyzodawca chce mieć możliwość kontrolowania swojego kontrahenta. Trzeba jednak pamiętać, że bywa to kłopotliwe. W tym zakresie kłopoty mogą mieć przede wszystkim franczyzodawcy, którzy nie rozwinęli jeszcze w pełni swojego biznesu. Również w przypadku współpracy z zagranicznymi kontrahentami może pojawić się wiele problemów.
- Koncepcja prowadzenia firmy jest cenna… i dlatego tak ważne jest jej prawidłowe zabezpieczenie. Niestety, zdarza się, że uchronienie się przed nieuczciwą konkurencją jest niemożliwe. Franczyzodawca nie może wykluczyć, że podmiot, któremu udostępni swój pomysł na biznes w pewnym momencie nie postanowi wykorzystać otrzymanej koncepcji do własnych celów.
To może Cię również zainteresować