Praca Merchandiser

Znaleźliśmy 49 ofert pracy

Praca alert - powiadomienia

Merchandiser

Zapisz wyszukiwanie, a my powiadomimy Cię mailowo o nowych ofertach gdy się pojawią

Praca zawód merchandiser

Zawód merchandisera

Niektórzy uważają, że merchandiser jest zaopatrzeniowcem, który dostarcza produkty do obszaru sprzedaży. Inni są przekonani, że praca ta ma wiele wspólnego ze stanowiskiem eksperta ds. towarów. W rzeczywistości termin ten oznacza multidyscyplinarnego specjalistę, od którego zależy wygoda nabywców i poziom sprzedaży danej organizacji, gdyż dba o wygląd towarów na półkach i jego uzupełnienie. Kierunek jest odpowiedni dla energicznych i ambitnych ludzi, nastawionych na rozwój kariery w dziedzinie handlu. W przypadku zatrudnienia nie jest konieczne posiadanie wyższego wykształcenia. Merchandiserzy są pracownikami firm odpowiedzialnych za pasywną promocję oferowanych towarów. Rozwój zawodu rozpoczął się pod koniec XX wieku. Specjalnie wyszkoleni ludzie zaczęli w specjalny sposób układać towary na półkach, przyciągając uwagę konsumentów. Dzisiaj zasady dotyczące kierunku są wykorzystywane nie tylko przez hipermarkety lub sklepu w galeriach handlowych, ale także bardzo małe punkty sprzedaży.

Jak zostać merchandiserem?

  • Klasyfikacja pracowników w zakresie merchandisingu:
  • stacjonarny merchandiser działa w jednym miejscu, będąc jednocześnie odpowiedzialnym za określony sklep, jego dział lub niektóre marki towarów (jedną lub więcej);
  • mobilny merchandiser w ciągu dnia przemieszcza się pomiędzy różnymi punktami sprzedaży, wykonując na każdym z nich niezbędne działania;
  • specjalista łączący cechy dwóch głównych typów.


Jest to osoba, od której w znacznym stopniu zależy poziom sprzedaży w punkcie handlowym i stosunek klientów do niego. Merchandising to dynamiczna profesja. Nie stoi w miejscu i wymaga szybkiej reakcji na zmieniające się trendy. Jakość pracy pracownika wpływa bezpośrednio na wielkość sprzedaży konkretnego punktu sprzedaży.

Podstawowe obowiązki merchandiserów:

  • układanie produktów według pewnego schematu opracowanego przez marketerów;
  • ocena inwentarza poszczególnych pozycji, śledzenie i terminowe uzupełnianie towarów;
  • projektowanie gablot i innych części sklepu z produktami promocyjnymi;
  • przeprowadzanie promocji w danym punkcie;
  • szkolenie sprzedawców w zakresie promocji całego produktu lub poszczególnych marek;
  • ocena jakości produktu, kontrola integralności opakowań, terminów przydatności do spożycia;
  • często merchandiser faktycznie działa jako zaopatrzeniowiec, przynosząc produkty z magazynu;
  • kompilacja raportów sprzedaży.


Duże firmy dodatkowo włączają do obowiązków pracownika ocenę pracy bezpośrednich konkurentów. Oznacza to śledzenie zmian cen, pojawianie się nowych produktów, promocyjnych i innych wydarzeń ważnych z punktu widzenia marketingu musi być przez niego znane. Wszystko, co robi merchandiser, ma na celu zwiększenie sprzedaży i zwiększenie zainteresowania konsumentów niektórymi markami.

Pasywna promocja towarów nie będzie w zasięgu każdego. Osoba na tym stanowisku jest zmuszona ciężko pracować fizycznie, a jednocześnie zwracać uwagę na listę ważnych niuansów. Możliwość pracy w trybie wielozadaniowym jest głównym wymaganiem dla osób ubiegających się o miejsce. Zazwyczaj nie ma specjalnych wymagań dla kandydata, ponieważ zakłada się, że nowicjusz zostanie przeszkolony w procesie pracy w firmie. Główne wymagania dla merchandisera to:

  • Wiek od 18 lat.
  • Znajomość komputera na poziomie użytkownika.
  • Obywatelstwo polskie.
  • Aktualne badania sanitarno-epidemiologiczne.
  • Gotowość do wysiłku fizycznego, jeśli musi pracować z ciężkimi towarami.

Merchandiser - wymagania

Student lub początkujący bez doświadczenia zawodowego może zostać merchandiserem, a po roku lub dwóch zdobyć umiejętności niezbędne do udanego rozwoju kariery. Jest to praca twórcza, która pozwala na realizację twoich umiejętności i uzyskanie nowych możliwości rozwoju zawodowego. Specjalność merchandisera jest pożądana w każdej firmie prowadzącej sprzedaż hurtową lub detaliczną - niezależnie od tego, czy chodzi o odzież, elektronarzędzia czy żywność. Większość firm woli rekrutować początkujących i wpajać im własne umiejętności, ucząc "samodzielnie", ponieważ lista tego, co powinien wiedzieć merchandiser, jest inna w każdej firmie, w zależności od konkretnych cech produktów.

Profesjonalny merchandiser wciąż ma wiele zalet:

  • doświadczenie zazwyczaj nie jest wymagane, a wiele firm nawet w szczególności rekrutuje bardzo młodych pracowników, aby szkolić ich od początku, a nie przekwalifikowywać;
  • nie trzeba stale siedzieć w biurze lub w magazynie;
  • mobilna wersja pracy wiąże się z dynamiką i ciągłą zmianą sytuacji;
  • przy odpowiedniej organizacji dnia pracy, merchandiser dostaje więcej niż zaopatrzeniowiec lub sprzedawca przy mniejszej aktywności fizycznej;
  • perspektywy kariery;


Taki pracownik jest zwykle samodzielny, bardzo rzadko musi komunikować się bezpośrednio z klientami. Dla pracowników pasywnej sprzedaży często organizują szkolenia kosztem firmy, co pozwala im podnosić poziom swoich kwalifikacji i uczyć się czegoś nowego.

Wady specjalności:

  • większość dnia spędza na nogach, a w przypadku mobilnej pracy bez samochodu trzeba dużo pracować bez względu na pogodę;
  • transport ciężkich towarów z magazynu i jego układanie prowadzi do poważnego wysiłku fizycznego;
  • podczas pracy w brudnym magazynie, musi oddychać kurzem, układanie produktów mlecznych wymaga przebywania w chłodni, kontakt z chemikaliami domowymi stwarza ryzyko zachorowania na zapalenie skóry;
  • niejasna definicja oficjalnych obowiązków pracownika i niezrozumienie jego miejsca w hierarchii pracowników sklepu prowokuje konflikty;

Ile zarabia merchandiser?

Wynagrodzenie zależy od regionu, zatrudnienia na pełen etat czy jego część i samej firmy. Z reguły taki pracownik pracuje w 2-3 firmach. Również wynagrodzenie merchandisera będzie zależało od posiadanego samochodu, wykształcenia i dodatkowych umiejętności. Mediana zarobków na stanowisku merchandisera wynosi 3280 złotych brutto. Tyle średnio zarabia 50% badanych pracowników zawodu (zarobki oscylują między 2308 a 4552 złote). Mniej niż niższa kwota zarabia 25% badanych, podobnie jak 25% procent zarabia więcej niż 4552 złote brutto.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka