Dostawca to niezastąpiony pracownik w każdym punkcie sprzedaży. Jest specjalistą, który zajmuje się całym zakresem prac związanych z towarami. Sprawdza ich jakość pod kątem zgodności z normami, zapewnia komunikację między producentem a konsumentem, kontroluje ilość wysyłanych towarów i zgodność listu przewozowego, organizuje całą dostawę. Historia tego zawodu sięga wstecz. Po raz pierwszy nauka towarowa jako odrębna gałąź we współczesnej historii pojawiła się w XV i XVI wieku we Włoszech. To właśnie ten kraj stał się pośrednikiem w handlu między Zachodem i Wschodem. W 1549 r. Powstał pierwszy dział merchandisingu. Dlatego ta specjalizacja podzielona jest na cztery główne grupy:
Na tak dużą kadrę niestety mogą sobie pozwolić tylko duże firmy. W małych sklepach lub firmach dystrybucyjnych zazwyczaj wszystkie te obowiązki są przypisane do jednej osoby.
Zarobki zaopatrzeniowców w Polsce kształtują się na średnim poziomie 4150 złotych brutto. Ankietowani wskazali taką medianę zarobków, gdzie 50% z nich zarabia od 3680 do 5380 złotych brutto w skali miesiąca.
Dostawca ma wiele obowiązków, ponieważ ten specjalista jest odpowiedzialny za całą drogę towarów, od momentu ich otrzymania, aż do dostarczenia do miejsca docelowego. Każdego dnia wykonuje następujące rodzaje pracy:
Ten zawód jest odpowiedni dla osób z bardzo dobrze rozwiniętą pamięcią. W końcu chodzi o swobodną obsługę ogromnej liczby numerów i standardów dokumentacyjnych. W takim przypadku osoba musi mieć analityczny sposób myślenia. Musi zobaczyć na pierwszy rzut oka, czy produkt jest wysokiej jakości. Dostawca powinien być towarzyski i zdolny do komunikowania się w języku biznesowym ze znajomością etykiety. Jest to ważne, ponieważ to specjalista prowadzi negocjacje z dostawcami produktów. Zawód dostawcy zawsze był i będzie poszukiwany. Towar jest niezbędny w każdym sklepie lub magazynie. Bez tego rodzaju specjalisty w punktach sprzedaży detalicznej może być prawdziwy chaos.
Czy łatwo jest zdobyć pracę? Aby zdobyć pracę jako specjalista w zakresie towarów, wystarczy ukończyć instytucję edukacyjną w danej specjalizacji. Na rozmowie kwalifikacyjnej zwykle pyta się o obowiązki. Może będzie trzeba wyjaśnić kilka norm lub standardów jakości. Wielu pracodawców uwielbia testować swoje umiejętności analityczne, ale dla osób, które dobrze znają cechy i standardy zawodu, taki wywiad będzie prosty i łatwy. Zawód nie jest uznawany za najbardziej prestiżowy, dlatego wielu pracodawców jest gotowych przyjąć kandydatów bez doświadczenia. Biorąc pod uwagę trudną sytuację na rynku pracy, wybór takiej sfery dla wielu może być optymalny. Zwykle buduje się karierę jako dostawca i jako ekspert ds. towarów, natychmiast dostajesz się do zespołu zarządzającego. W końcu kontrolujesz sprzedawców, sprzedawców i merchandiserów.
Kariera jest budowana wystarczająco szybko. Szczególnie doceniane są umiejętności analityczne i aspiracje samodoskonalenia. Dlatego najczęściej, gdy pojawia się wakat menedżerski (administrator obszaru sprzedaży itp.), przede wszystkim ta pozycja jest oferowana właśnie merchandiserowi. W końcu nikt nie zna specyfiki firmy lepiej niż on, a wiedza to gwarancja skutecznego zarządzania.