Networking to pojęcie, którym coraz częściej i chętniej posługują się pracownicy. Nic dziwnego, bo budowanie sieci kontaktów zawodowych ułatwia życie zawodowe. Ci, którzy przekonali się o mocy networkingu, doskonale wiedzą, że pielęgnowanie i podtrzymywanie kontaktów z osobami związanymi z daną branżą ma sens. Ci, którzy dopiero planują budowę sieci zawodowych kontaktów powinni mieć świadomość, że zadanie to nie należy do najłatwiejszych.
Najważniejszą informacją jest ta, że sieć kontaktów zawodowych nie zawsze pokrywa się ze znajomościami prywatnymi. Co więcej, by możliwe było skuteczne wykorzystanie poszczególnych znajomości, niezbędne jest ciągłe utrzymywanie kontaktów z tymi osobami. Dopiero wówczas śmiało można powiedzieć, że networking ma sens.
Określ cele
W pracy najczęściej korzystamy z planu. Dzięki takiemu dokładnie wiemy, co i dlaczego chcemy osiągnąć. Realizacja kolejnych punktów sprawia, że ostatecznie wykonujemy cały plan. Skoro planowanie jest sprawdzone, to dlaczego nie wykorzystać go w życiu codziennym? Określenie celów w kontekście networkingu jest bardzo korzystne, bo pozwala na zawieranie i utrzymywanie kontaktów z osobami, które w przyszłości mogą pomóc w realizacji konkretnego planu.
Gdy mowa o celu, niezbędne jest przeanalizowanie do ilu osób można dotrzeć. Dodatkowo przyda się analiza już posiadanej bazy kontaktów. Część może okazać się nieaktywna, część zupełnie niezwiązana z aktualnymi celami. Ten drugie kontakty, mimo wszystko, warto podtrzymywać, nie są one jednak kluczowe np. dla uzyskania awansu lub znalezienia lepiej płatnej posady.
Networking to wzajemna wymiana informacji
Dziś budowa sieci kontaktów jest stosunkowo łatwa, bo pracownicy do swojej dyspozycji mają m.in. media społecznościowe, mogą również skorzystać ze specjalnych serwisów, które pozwalają na informowanie potencjalnych pracodawców czy osób zainteresowanych o swojej ścieżce kariery. A jednak networking to również wzajemna wymiana informacji. Oznacza to, że każdy zainteresowany posiadaniem własnej sieci kontaktów powinien zastanowić się, co będzie mógł zaoferować osobom, które znajdą się w kręgu jego znajomych.
By stworzyć cenne i przydatne znajomości nie wystarczy po prostu mieć konkretnych osób w gronie znajomych. Idea networkingu opiera się na stwierdzeniu, że dana osoba poleca inną tylko wówczas, gdy sama by ją zatrudniła. W praktyce konieczne jest posiadanie bieżących informacji na temat danej osoby, by rzeczywiście móc wykorzystać jej umiejętności czy wiedzę i mieć pewność, że nie zdyskredytuje ona osoby polecającej.
Jak docierać do konkretnych osób?
By stworzyć własną sieć kontaktów, warto pomyśleć o wykorzystaniu wszystkich dostępnych kanałów. W ten sposób można poszukać osób mogących pomóc w późniejszym okresie, zarówno wśród kontaktów osobistych jak i zawodowych. Nie bez znaczenia są również znajomości np. ze szkoły średniej czy studiów. W ten sposób najłatwiej dotrzeć do szerokiej grupy osób, które mogą być zainteresowane utrzymywaniem zawodowych kontaktów.
Gdy mowa o docieraniu do konkretnych osób, warto dodać, że część kontaktów mogą stanowić pracodawcy, część zaś pracownicy. Ci drudzy najczęściej mogą służyć konkretną radą. Ich opinii można zasięgnąć np. wówczas, gdy pracownik jest zainteresowany pracą w firmie, z której oni odeszli. W ten sposób można dowiedzieć się, czy aplikowanie na wybrane stanowisko rzeczywiście ma sens.