Własna firma

Networking. Jak budować sieć kontaktów?

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 5 głosów

5 głosów

6 komentarzy

Networking. Jak budować sieć kontaktów?
Słyszałeś, że networking pomaga np. w znalezieniu atrakcyjnej posady? Jeżeli zastanawiasz się, jak budować swoją sieć kontaktów, to powinieneś wiedzieć, od czego zacząć i jak przygotować się do podtrzymywania znajomości zawodowych.

Networking to pojęcie, którym coraz częściej i chętniej posługują się pracownicy. Nic dziwnego, bo budowanie sieci kontaktów zawodowych ułatwia życie zawodowe. Ci, którzy przekonali się o mocy networkingu, doskonale wiedzą, że pielęgnowanie i podtrzymywanie kontaktów z osobami związanymi z daną branżą ma sens. Ci, którzy dopiero planują budowę sieci zawodowych kontaktów powinni mieć świadomość, że zadanie to nie należy do najłatwiejszych.

Najważniejszą informacją jest ta, że sieć kontaktów zawodowych nie zawsze pokrywa się ze znajomościami prywatnymi. Co więcej, by możliwe było skuteczne wykorzystanie poszczególnych znajomości, niezbędne jest ciągłe utrzymywanie kontaktów z tymi osobami. Dopiero wówczas śmiało można powiedzieć, że networking ma sens.


Określ cele

W pracy najczęściej korzystamy z planu. Dzięki takiemu dokładnie wiemy, co i dlaczego chcemy osiągnąć. Realizacja kolejnych punktów sprawia, że ostatecznie wykonujemy cały plan. Skoro planowanie jest sprawdzone, to dlaczego nie wykorzystać go w życiu codziennym? Określenie celów w kontekście networkingu jest bardzo korzystne, bo pozwala na zawieranie i utrzymywanie kontaktów z osobami, które w przyszłości mogą pomóc w realizacji konkretnego planu.

Szukasz pracy?

Senior React Developer

TIMEBOOK

  • Śląskie
Dodana
Polecana

Młodszy Doradca Klienta w Credit Agricole Bank Polska

Credit Agricole Bank Polska S.A.

  • Oława
Dodana
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

Tapicer meblowy

Beskidzkie Fabryki Mebli Sp. z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana

Gdy mowa o celu, niezbędne jest przeanalizowanie do ilu osób można dotrzeć. Dodatkowo przyda się analiza już posiadanej bazy kontaktów. Część może okazać się nieaktywna, część zupełnie niezwiązana z aktualnymi celami. Ten drugie kontakty, mimo wszystko, warto podtrzymywać, nie są one jednak kluczowe np. dla uzyskania awansu lub znalezienia lepiej płatnej posady.


Networking to wzajemna wymiana informacji

Dziś budowa sieci kontaktów jest stosunkowo łatwa, bo pracownicy do swojej dyspozycji mają m.in. media społecznościowe, mogą również skorzystać ze specjalnych serwisów, które pozwalają na informowanie potencjalnych pracodawców czy osób zainteresowanych o swojej ścieżce kariery. A jednak networking to również wzajemna wymiana informacji. Oznacza to, że każdy zainteresowany posiadaniem własnej sieci kontaktów powinien zastanowić się, co będzie mógł zaoferować osobom, które znajdą się w kręgu jego znajomych.

By stworzyć cenne i przydatne znajomości nie wystarczy po prostu mieć konkretnych osób w gronie znajomych. Idea networkingu opiera się na stwierdzeniu, że dana osoba poleca inną tylko wówczas, gdy sama by ją zatrudniła. W praktyce konieczne jest posiadanie bieżących informacji na temat danej osoby, by rzeczywiście móc wykorzystać jej umiejętności czy wiedzę i mieć pewność, że nie zdyskredytuje ona osoby polecającej.


Jak docierać do konkretnych osób?

By stworzyć własną sieć kontaktów, warto pomyśleć o wykorzystaniu wszystkich dostępnych kanałów. W ten sposób można poszukać osób mogących pomóc w późniejszym okresie, zarówno wśród kontaktów osobistych jak i zawodowych. Nie bez znaczenia są również znajomości np. ze szkoły średniej czy studiów. W ten sposób najłatwiej dotrzeć do szerokiej grupy osób, które mogą być zainteresowane utrzymywaniem zawodowych kontaktów.

Gdy mowa o docieraniu do konkretnych osób, warto dodać, że część kontaktów mogą stanowić pracodawcy, część zaś pracownicy. Ci drudzy najczęściej mogą służyć konkretną radą. Ich opinii można zasięgnąć np. wówczas, gdy pracownik jest zainteresowany pracą w firmie, z której oni odeszli. W ten sposób można dowiedzieć się, czy aplikowanie na wybrane stanowisko rzeczywiście ma sens.

Podziel się

6 komentarzy

Iwona Pawlik

Iwona Pawlik

Artykuł przeczytałem - mogę stwierdzić, że bardzo pomocny. Wiele zagadnień stało się dla mnie bardzo jasnych.
cezik

cezik

W biznesie ma to znaczenie i jest to ważna rzecz w karierze tzw. notes. Dlatego warto podejść do tego sumiennie.
tkacz

tkacz

Nowe słowa wchodzą do użytku a znaczą to co człowiek znał pod innymi zagadnieniami :) Tym nie mniej jest to ważna rzecz i pomocna w działalności każdej firmy, która dobrze prosperuje.
Paulina

Paulina

Pojęcie networking - to pojęcie którego nie znałam. Teraz wiem, że budowanie i podtrzymywanie relacji, czyli networking, to skuteczne narzędzie rozwijania biznesu. Warto zapoznać się z tym artykułem.
night watch

night watch

Zawsze to zaprocentuje podczas działalności lub w sytuacjach przyszłych jakie są różnorodne. Dobrze jest więc to na odpowiednich zasadach kształtować i realizować.
Tomasz Religa

Tomasz Religa

Kontakty mają wielkie znaczenie i gdy ta sieć jest zwiększana i utrzymywana na poziomie biznesowym to zawsze w każdej sytuacji może się to bardzo twórczo przydać.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka