Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1015        SUBSKRYBUJE: 7260
Tematy, które interesują czytelników:  Kontrahent, Stres w pracy, Praca w soboty

Work-life balance - jak zachować zdrową równowagę?

Work-life balance - jak zachować zdrową równowagę?

Najpierw szkoła, potem studia i aktywne życie zawodowe. Trzeba jednak pamiętać, że ludzie cały czas się uczą. Po osiągnięciu ciekawego stanowiska, przychodzi czas starania się o awans, z którym wiążą się nadgodziny, liczne kursy i szkolenia. Czasochłonne, jednak niezwykle potrzebne. Co w sytuacji, gdy chcemy założyć rodzinę? Jak to wszystko ze sobą połączyć i znaleźć czas na pracę oraz na rodzinę?

Ponad połowa społeczeństwa określa swoje życie jako „życie w ciągłym biegu”. Goniące nas terminy przy realizacji zawodowych projektów, brak czasu na przyjemności, a także ograniczony czas dla bliskich i przyjaciół. Ważne jest odnalezienie harmonii, która pozwoli na spokojne, pozbawione stresu życie. Odnalezienie spokoju i rozłożenie czasu na wszystkie aspekty życia powinno więc stać się naszym priorytetem. O tym, jak osiągnąć zdrową równowagę w życiu głosi koncepcja zarządzania czasem – work-life balance. Sprawdźmy co to takiego!
 

Idea work-life balance
 

Work-life balance to umiejętność połączenia pracy z innymi obszarami w życiu, czyli z domem, rodziną oraz własnymi zainteresowaniami. Koncepcja ta polega na tym, aby znaleźć harmonię, w tym co się robi, czyli uzyskać równowagę między życiem osobistym, a zawodowym.

Praca nie może zabierać czasu na życie prywatne oraz odwrotnie – nie można przekładać życia prywatnego ponad pracę. Często osoby, które pracują za dużo, mają wyrzuty sumienia, że nie poświęcają się wystarczająco dla rodziny, albo że nie dbają o swoje zdrowie. Popadają w dysonans, ponieważ z jednej strony chcą znaleźć czas na coś więcej, jednak z drugiej nie wiedzą jak to zrobić, aby się udało. Często pomimo tego, że jest się w pracy, ludzie rozpraszają się myśląc o tym, co powinni jeszcze zrobić w domu. Przez to nie przykładają się do wykonywanych obowiązków służbowych i odwrotnie – w domu zajmują się obowiązkami zawodowymi i zapominają o tym co najważniejsze, czyli należytym odpoczynku i bliskich.

Osoby, które wprowadziły do swojego życia idee work-life balance, są bardziej usatysfakcjonowane i dzięki jej stosowaniu, osiągają dużo korzyści. Zaletami stosowania się do koncepcji work-life balance są m.in.:

  • umiejętność gospodarowania czasem,
  • umiejętność odróżniania rzeczy ważnych od ważniejszych,
  • wydajniejszy czas pracy,
  • umiejętność relaksu,
  • lepsze samopoczucie,
  • lepsze zdrowie.

Takich przykładów zalet, jakie daje stosowanie koncepcji work-life balance jest wiele. Jednak to, co okaże się być najwartościowsze, zależy od indywidualnych preferencji i potrzeb.
 

Work-life balance w praktyce
 

Nie istnieje jeden model, mówiący o tym, jak powinien wyglądać work-life balance. Dla każdego będzie to coś innego. Istotne jest jednak, aby pamiętać o zachowaniu harmonii, w tym, co się robi. Istnieją pewne zachowania, dzięki którym łatwiej będzie ludziom osiągnąć zdrową równowagę. Zachowania można podzielić na te, które robimy w pracy oraz na te poza nią.

W pracy ważna jest umiejętność określenia, które zadania są konieczne do zrobienia na teraz, a które mogą być zrobione później. Dzięki temu osoba skupia się na tym, co musi zrobić w danej chwili. Pomocne są tutaj narzędzia, takie jak lista obowiązków czy harmonogram. Skupiając się na jednej rzeczy, lepiej się ją wykona i w dodatku szybciej. Kolejną bardzo pomocną kwestią jest nauczenie się delegowania zadań (oczywiście, jeżeli wykonuje się pracę, w której jest to możliwe). Pomaga to zaoszczędzić czas, który może być przeznaczony na zadania, które tylko my możemy wykonać.

Poza pracą, ważne jest określanie swoich celów – wskazywanie na to, co jest istotne w życiu i co sprawia nam radość. W ciągu dnia trzeba znaleźć czas dla siebie. Może być to spotkanie ze znajomymi lub oddanie się swojemu hobby. Poza tym aktywność fizyczna jest niepodważalnie wartym uwagi elementem koncepcji work-life balance. Pomaga się zdystansować, wydobywa z nas endorfiny i sprawia, że mimo zmęczenia czujemy się znacznie lepiej. To szczególnie istotne, jeżeli wykonuje się pracę tzw. „siedzącą” i nie ma się czasu na ruch. Regularne uprawianie sportu zmniejsza stres i zwiększa koncentrację. Jeśli nie jesteś miłośnikiem siłowni, wystarczy wygospodarowanie kilkudziesięciu minut na ćwiczenia przed telewizorem albo godzinny spacer po parku!

Brak czasu dla najbliższych to kolejna kwestia, z którą borykają się osoby zapracowane. W momencie, gdy nie ma się czasu na wyjście do kina czy do restauracji, warto docenić małe momenty w trakcie dnia, które można wykonywać wspólnie z bliskimi – np. zjeść domowy obiad albo wspólnie obejrzeć film przed snem. Jest wtedy miejsce na rozmowy i planowanie wspólnego życia. To także doskonały moment na odstresowanie i zapomnienie o obowiązkach zawodowych. Celebrując rodzinne chwile, z powodzeniem można wyłączyć telefon, aby nic nie rozpraszało tego czasu.

W myśl, że nie samą pracą człowiek żyje, trzeba pamiętać o braniu urlopów i pozwoleniu sobie na odpoczynek. Właśnie dlatego należy wykorzystywać dni wolne zgodnie z przeznaczeniem – wypocząć i zregenerować organizm do pracy przez kolejne miesiące. W tym czasie nabiera się siły do dalszego działania i po powrocie do pracy, ma się więcej energii, aby ją wykonywać.

Jak zmienić swój tryb życia i jak wprowadzić równowagę między różnymi obszarami? Najlepiej czynić to wolno, stosując się do powyższych rad. Należy wyodrębnić te aspekty życia, które Cię uszczęśliwiają. Godzić je z obowiązkami i sumiennie stosować się do swoich założeń, aby konsekwentnie i małymi krokami osiągać życiowe cele. Na nasze szczęście, w wielu firmach stawia się na to, aby pracownik mógł zachowywać równowagę work-life balance i poprzez różne formy wsparcia umożliwia mu to. Sprawdź, na co możesz liczyć!
 

Workflow – zbuduj przyjazną atmosferę w pracy
 

Pracodawcy wiedzą, że zachowanie równowagi między pracą, a życiem prywatnym jest bardzo ważne. Osoby, które za dużo pracują, przemęczają się, nie są wydajnymi pracownikami. Coraz częściej pracodawcy wspierają swoich pracowników w tym, aby mieli oni czas na realizowanie siebie poza pracą. Szczęśliwy i wypoczęty pracownik, może wnieść więcej do firmy.

Pracodawcy również dbają o to, by atmosfera w pracy była przyjazna. Ważne jest tu życzliwe odnoszenie się do pracowników i zapewnienie im komfortowych warunków pracy. Ponadto zatrudniający często oferują swoim pracownikom, możliwość elastycznego czasu pracy – oczywiście, gdy pozwala na to specyfika pracy. Oznacza to wówczas, że pracownik musi dziennie przepracować 8 godzin, ale wybór czy przyjdzie do biura na godzinę 6, czy na 9 leży po jego stronie. Dzięki temu pracownik może np. zawieźć dzieci do szkoły. Inną opcją jest możliwość pracy zdalnej. W takiej sytuacji pracownik otrzymuje parę razy w tygodniu możliwość wykonywania swoich obowiązków z domu, bez przychodzenia do biura. Dzięki temu oszczędza on czas na dojazd (i powrót) do biura, a równocześnie może wykorzystać go na swoje przyjemności.

Warto też dodać, że pracodawcy bardzo często wspierają rodziny z dziećmi. Duże firmy mają koło siebie przedszkola lub żłobki, gdzie rodzic może zostawić dziecko na czas pracy. Innym przykładem stosowania idei work-life balance przez pracodawców jest dofinansowanie zajęć sportowych, wczasów czy zapewnienie opieki medycznej dla pracowników albo organizacja kursów językowych.

Warto zadbać o równowagę w życiu. Idea work-life balance właśnie o tym mówi. Osoby, które nauczyły się zarządzać czasem w taki sposób, bez wątpienia są szczęśliwsze. Dzięki odnalezieniu równowagi między pracą, a życiem prywatnym, dają z siebie 100% w sprawach zawodowych i prywatnych. Należy jednak pamiętać, że każdy powinien znaleźć swój własny sposób na osiągnięcie równowagi życiowej.

Zobacz inne porady dla pracowników

(brak wpisów)


Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.