Zatrudnianie pracowników wiąże się z konkretnymi kosztami. Większość pracodawców ma tego świadomość i dlatego wówczas, gdy jest to możliwe, zatrudnia zainteresowanych np. w oparciu o elastyczne umowy. Gdy jednak firma się rozwija, naturalnym jest tworzenie kolejnych miejsc pracy. W ten sposób najłatwiej można opanowywać kolejne rynki zbytu. Istotne jest przy tym to, by zatrudniać wyłącznie specjalistów, czyli osoby o konkretnych umiejętnościach.
Co w sytuacji odwrotnej, czyli wówczas, gdy firma – zamiast odnotowywać zyski – odnotowuje straty? Większość przedsiębiorców doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że to moment, w którym należy zacisnąć przysłowiowy pas. Redukcja kosztów, w zależności od wielkości firmy, może obejmować również zwolnienia.
Zwolnić czy nie?
Zwolnienia grupowe czy indywidualne nie zawsze są najlepszym rozwiązanie i to nawet w sytuacji, gdy firma boryka się z brakiem zamówień. Przedsiębiorca przewidujący, że problemy są tylko chwilowe, powinien pomyśleć o wdrożeniu elastyczniejszych rozwiązań. Takie mogą polegać choćby na tym, że pracownicy będą wykonywali swoje obowiązki w obniżonym wymiarze czasowym. Wdrożenie takiego modelu pracy nie jest kosztowne, choć wymaga, by pracodawca porozumiał się ze swoimi podwładnymi.
Obniżenie wymiaru czasu pracy osób zatrudnionych jest korzystne zarówno z punktu widzenia pracowników, jak i pracodawcy. Ci pierwsi mogą mieć pewność, że w dalszym ciągu będą mieli zatrudnienie, a pracodawca, że po trudniejszym okresie nie będzie musiał szukać nowych pracowników – w dalszym ciągu będzie mógł korzystać z wiedzy i umiejętności swoich podwładnych.
Gdy konieczne są zwolnienia
Zdarza się, że redukcja zatrudnienia jest koniecznością. W takiej sytuacji pojawia się pytanie, czy można pomóc zwalnianemu pracownikowi. Owszem, przedsiębiorca dysponuje szerokimi możliwościami. Podstawową sprawą są Referencje. Taki dokument może ułatwić pracownikowi znalezienie nowego miejsca pracy. Referencje są szczególnie istotne, jeżeli zatrudniony sprawdzał się na swoim stanowisku pracy i wszystkie powierzone mu obowiązki wykonywał rzetelnie.
Pracodawca może również zdecydować się na pomoc w zakresie poszukiwania przez pracownika nowego miejsca pracy. Dobrym rozwiązaniem jest zorganizowanie np. spotkań z doradcą zawodowym. Takie rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza w przypadku dużych firm, które muszą zwolnić więcej niż jedną osobę. Gdy wiadomo już, kto będzie musiał odejść, warto czas pozostały do opuszczenia przez pracownika firmy wykorzystać w możliwie najlepszy sposób.
Nastawienie również jest ważne
Pracownik mający odejść z firmy może czuć się niedoceniony. Warto poświęcić czas i porozmawiać z poszczególnymi podwładnymi. Takie rozwiązanie pozwoli na rozstanie się w dobrej atmosferze. Ważne jest również to, by podkreślić, że pracownik jest dobry w tym, co robi i powinien w dalszym ciągu rozwijać się. Szczera rozmowa w połączeniu z pomocą w postaci np. referencji, powinny pomóc zwalnianemu pracownikowi szybciej odnaleźć się na rynku pracy.
To może Cię również zainteresować
Likwidacja stanowiska pracy i likwidacja zakładu pracy - obowiązki pracodawcy