Poszukiwanie pracownika

Ogłoszenia o pracę - jak zachęcić potencjalnych kandydatów?

2 kwietnia 2020

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 10 głosów

10 głosów

12 komentarzy
Ogłoszenia o pracę - jak zachęcić potencjalnych kandydatów?
W związku z tym, że aktualne bezrobocie jest bardzo niskie, a pracodawcy borykają się z problemem znalezienia chętnych do pracy, oferta musi być napisana w interesujący sposób. Opublikowanie ogłoszenia o pracę stanowi więc jeden z najistotniejszych punktów rekrutacji pracowników. Na jego podstawie możemy pozyskać do firmy cenny kapitał ludzki, który wpłynie na prosperowanie i rozwój firmy. Sprawdź, jak skonstruować skuteczne ogłoszenie o wolnym wakacie!

Nie ulega wątpliwościom, że w celu znalezienia dobrego pracownika, niezbędne jest zaangażowanie się w ten proces. Rekordowo niskie bezrobocie sprawia, że chętnych do podjęcia pracy jest mniej, niż było do tej pory, a zatem przygotowanie oferty pracy, która przekona potencjalnych kandydatów do podjęcia zatrudnienia w danej firmie, jest niebywale istotne. Oferta napisana w ciekawy sposób, nie tylko poskutkuje tym, że otrzymasz więcej aplikacji, ale również tym, że szanse na znalezienie najlepszego, kompetentnego kandydata wzrosną.

Video

Oferta pracy – najważniejsze elementy

Ogłoszenie o pracę przede wszystkim powinno spełniać dwa kryteria – być informatywne oraz szczegółowe. Osoby poszukujące pracy, w związku z tym, że mają w czym wybierać, przeprowadzają szczegółową selekcję ofert pracy. Te, które budzą podejrzenia – na przykład z powodu zdawkowych informacji, są często odrzucane. Warto więc w publikowanym przez siebie ogłoszeniu o pracę zwrócić uwagę na to, aby zawierało ono wszystko to, czego potencjalny kandydat może poszukiwać. Oczywiście nie w każdym ogłoszeniu musi znaleźć się nazwa firmy, oferowana pensja czy opis systemu premiowego, jednak już informacje o wymaganiach i zakresie obowiązków na danym stanowisku są konieczne.

Z Twojej perspektywy, zaletami sprecyzowania informacji o poszukiwanym kandydacie będą uniknięcie wielu nieporozumień oraz oszczędność czasu. Po określeniu wymagań na dane stanowisko, np. zaznaczeniu oczekiwanego poziomu wykształcenia i jego kierunku czy wymienieniu kwalifikacji, jakie kandydat powinien mieć, z pewnością otrzymasz znacznie mniej aplikacji. To wbrew pozorom pozytywne zjawisko – skoro aplikujący nie spełniają Twoich wymagań, to nie ma sensu wertować ich dokumentów rekrutacyjnych. Co więcej, otrzyma się znacznie więcej odpowiedzi od osób, które pomyślą – „O! Spełniam te wymagania. To stanowisko jest stworzone dla mnie!”. Da to obopólną korzyść, ponieważ żadna ze stron nie zmarnuje czasu na proces rekrutacyjny, który i tak nie mógłby zakończyć się powodzeniem.

Istnieje kilka elementów, o których koniecznie należy pamiętać, kiedy przygotowuje się ogłoszenie o pracę:

  • Wymagania. W tym punkcie powinny znaleźć się szczegółowe informacje o tym, czego oczekujesz od potencjalnego pracownika. Na przykład, czy musi on posiadać wykształcenie kierunkowe, a jeżeli tak, to jakie, oraz czy wymagasz od potencjalnych pracowników znajomości branży lub doświadczenia. W wymaganiach możesz również zaznaczyć, np. konieczność posiadania prawa jazdy, certyfikatów, ukończonych kursów, znajomość języka, umiejętność obsługi programów specjalistycznych czy nawet referencje pracownicze od poprzedniego zatrudniającego. Warto zamieścić tutaj wszystko, co wydaje Ci się istotne i czego oczekujesz od kandydata. Dodatkowo możesz także wskazać pożądane cechy – choć nie wymagasz ich bezwzględnie, to są one mile widziane.
  • Zakres obowiązków. W tym punkcie informuje się zainteresowanego ofertą o zakresie jego obowiązków. Jeśli będzie on pracował na specjalistycznych programach, wspomnij o tym. Jeśli część jego obowiązków będzie polegała na wyjazdach w teren – zaznacz, że niezbędne jest prawo jazdy. Obowiązki i wymagania powinny się ze sobą przenikać i uzupełniać. Być może są czynności, których dany kandydat nie chce w swoim życiu zawodowym wykonywać – np. zarządzać zespołem, przeprowadzać audytów czy pracować w delegacjach. Wówczas opisanie zakresu obowiązków będzie świetnym narzędziem odsiewającym kandydatów, którzy i tak nie podejmą zatrudnienia w Twojej firmie.
  • Oferowane warunki zatrudnienia. Współcześnie, pracodawcy nie zawsze zatrudniają w oparciu o umowę o pracę. Ta zaś, wciąż jest najbardziej atrakcyjna z punktu widzenia pracowników. Jeśli więc szukasz osoby na etat – wspomnij o tym. To duży atut, który przyciągnie do Twojej firmy pracowników myślących poważnie o tej pracy. Jeśli nie możesz zaoferować etatu, ale może w przyszłości będzie taka szansa, również możesz to zaznaczyć, np. pisząc, że po umowie zlecenie szansa na zatrudnienie na pełen etat. W tej części ogłoszenia o pracę można też poinformować zainteresowanych o tym, co oferujesz poza wynagrodzeniem. Może w Twojej firmie obowiązują ubezpieczenia grupowe albo karnety na zajęcia sportowe lub prywatna opieka zdrowotna? To dziś bardzo istotne z punktu widzenie pracownika czynniki, które wpływają korzystnie na wizerunek pracodawcy.
  • Klauzula o danych osobowych. RODO zmieniło nasze codzienne życie. Dawniej klauzula wykorzystywana w CV była jednakowa dla każdego pracodawcy i przypadku. Owszem, nadal da się skonstruować takową, będącą zgodną z obecnym prawem i jednocześnie uniwersalną, niemniej większość pracodawców wymaga uwzględnienia nazwy firmy czy administratora danych. Jeśli więc wolisz się zabezpieczyć przed ewentualnymi roszczeniami, możesz poprosić kandydatów o zamieszczenie klauzuli z uwzględnieniem nazwy Twojej firmy. Trzeba bowiem pamiętać, że brak klauzuli o danych osobowych dyskwalifikuje nawet najlepsze dokumenty aplikacyjne z udziału w procesie rekrutacyjnym.

Szczegółowa oferta pracy wzbudza zaufanie osób poszukujących zatrudnienia i zwiększa Twoje szanse na zalezienie idealnego kandydata. Jako pracodawca musisz mieć świadomość tego, że współcześnie bezrobotni są bardzo czujni i wiedzą, czego chcą. Nie odpowiadają na oferty, które nie opisują zakresu obowiązków czy wymagań, ponieważ te wydają się być nierzetelne i źle świadczą o potencjalnym pracodawcy. Dobrze skonstruowane ogłoszenie jest więc jednym z istotnych elementów employer-brandingu, który w dzisiejszych czasach wpływa na percepcję firmy, jako rzetelnego i godnego zaufania pracodawcy.

Szukasz pracy?
Dodana
Dodana
Aplikuj bez CV

Magazynier/praca od jutra/II zmiany/obiad za 1 zł

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Żórawina
Dodana

Magazynier z uprawnieniami UDT - OD ZARAZ

Serwis Personalny Poland

  • Chwaszczyno
Dodana
Dodana
Aplikuj bez CV

Ogłoszenie o pracę a rekrutacja ukryta

Coraz więcej firm decyduje się na rekrutację ukrytą. Jest to proces pozyskiwania kandydatów na wakaty, gdzie nie podaje się nazwy firmy w ofercie pracy. Powodów takiego działania może być naprawdę wiele. Jednym z nich jest sytuacja, kiedy pracodawcy nie chcą wzbudzać paniki wśród obecnych pracowników. Ci mogliby dowiedzieć się, że prowadzona jest rekrutacja na ich stanowiska, albo że firma boryka się z problemami kadrowymi. Innym powodem jest fakt, że przedsiębiorstwa wolą ukryć przed konkurencją informacje o zmianach zachodzących wewnątrz firmy – na przykład o problemach z obsadzeniem stanowisk czy wręcz przeciwnie, o rozwoju firmy. Kolejnym powodem wdrażania rekrutacji ukrytej jest chęć odcięcia skojarzeń kandydatów z daną firmą i pozyskanie wartościowych aplikacji. Ten ostatni powód ma szczególne znaczenie, kiedy firma nie cieszy się uznaniem, albo gdy dopiero wchodzi na rynek. Przy publikowaniu tzw. ślepych ogłoszeń o pracę warto pamiętać o obowiązkach względem RODO:

Video

Niemniej, pomimo tego, że nie podaje się nazwy firmy, należy zadbać o wypisanie wszystkich innych elementów, tak, aby odbiorcy nie mieli wątpliwości co do prawdziwości tego ogłoszenia. Takie ogłoszenie powinno przedstawiać rzeczywisty zakres obowiązków na danym stanowisku, warunki zatrudnienia oraz oczekiwania. Choć nazwa firmy pozostaje anonimowa, to te elementy w wystarczający sposób określą potencjalnemu pracownikowi, w jakiej branży oferowany jest wakat i czego może się spodziewać, podejmując zatrudnienie w tej firmie.

Ogłoszenie o pracę – gdzie je umieścić?

Najpopularniejszym miejscem zamieszczania ogłoszeń o pracę są portale internetowe, służące do poszukiwania pracy. Biorąc pod uwagę, że większość potencjalnych kandydatów regularnie korzysta z komputera czy smartfonów, poszukiwania kandydatów w ten sposób są łatwiejsze. Dostęp do informacji o oferowanym stanowisku jest swobodny i bezpłatny, a w razie jakiejkolwiek pomyłki lub po znalezieniu pracownika, ogłoszenie może być zaktualizowane, poprawione lub usunięte. Takie portale umożliwiają kandydatom szybkie przeglądanie setek ofert, które można dodatkowo przefiltrować pod względem własnych oczekiwań. Więcej na temat odpowiedniego nośnika dla ogłoszeń o pracę można dowiedzieć się z poniższego filmu:

Video

Ogłoszenie o pracę warto też zamieścić w mediach społecznościowych. Dzięki temu dotrze ono do osób, które są już zaznajomione z Twoją firmą lub marką, dzięki czemu masz pewność, że wśród kandydatów trafi Ci się mniej przypadkowych osób oraz takich, które nie mają pojęcia o branży. W mediach społecznościowych w łatwy sposób będzie je można także udostępniać dalej, dzięki czemu zwiększy się zasięg ogłoszenia i liczba jego odbiorców.

Tradycyjne kanały zamieszczania ogłoszeń o pracę jeszcze nie wygasły, zatem z powodzeniem można taką ofertę zamieścić także na lokalnych portalach, w prasie czy puścić wici informacji w eter. Poczta pantoflowa to bezsprzecznie jedno z najsilniejszych sposobów na dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

Dobrze skonstruowana oferta pracy to zwiększone szanse na pozyskanie wartościowych kandydatów. Warto więc przygotować ją w oparciu o najważniejsze kryteria, jakich wymaga się od aplikujących, a także zawrzeć informacje o zakresie obowiązków czy oferowanych warunkach zatrudnienia. Precyzyjne określenie tego, jakiego pracownika się poszukuje i co otrzyma, kiedy dostanie pracę w danej firmie, pozwala na bardziej skrupulatną selekcję kandydatów już na etapie przesyłania dokumentów aplikacyjnych.

Czy szukanie pracownika to szukanie igły w stosie siana? Wiele zależy, czy prawidłowo przygotujesz się do poszukiwań. Skonstruowanie oferty pracy to wcale nie tak prosta sprawa, jakby się wydawało. Poniżej znajdziesz 5 błędów, których popełnienia powinieneś się wystrzegać, jeżeli chcesz szybko znaleźć właściwą osobę na utworzone stanowisko pracy.


1) Brak informacji o wymaganiach wobec potencjalnego pracownika

Załóżmy, że poszukujesz handlowca. Jeżeli swoje wymagania wobec kandydata ograniczysz do wykształcenia kierunkowego i doświadczenia, to może się okazać, że firmowa skrzynka – zamiast zostać zasypana wiadomościami – świeci pustkami lub przeciwnie – aplikacji jest tak dużo, że musisz odrzucać te, które nie spełniają twoich wymagań. Dziś wykształcenie kierunkowe ma drugorzędne znaczenie – liczy się przede wszystkim skuteczność.

Określ minimum wymagań w stosunku do potencjalnego pracownika. Zamiast pisać, że poszukujesz doświadczonego pracownika, napisz, że oczekujesz np. minimum 3-letniego doświadczenia na podobnym stanowisku. Szukając pracownika biurowego, wskaż, jakie dokładnie programy powinien on sprawnie obsługiwać. Języki obce? Zamiast pisać, że wymagasz znajomości języka angielskiego, napisz, że poszukujesz osoby władającej językiem angielskim zarówno w piśmie, jak i mowie na poziomie minimum CAE. Słowem – unikaj ogólników, pisz jak najbardziej szczegółowo. W ten sposób wyeliminujesz sytuację, że do pracy będą zgłaszać się osoby bez wymaganych umiejętności.


2) Brak informacji o tym, co oferujesz

Czy wyobrażasz sobie, że specjalista – którego poszukujesz – odpowie na ofertę, która będzie kiepsko skonstruowana? Z pewnością nie. Właśnie dlatego musisz dokładnie napisać, co oferujesz potencjalnemu pracownikowi. Wskaż, czy jesteś zainteresowany zatrudnieniem pracownika na pełen etat, czy na część. Jeżeli nie chcesz, to nie musisz podawać informacji o wynagrodzeniu, ale dobrze, abyś poinformował, co proponujesz poza nim.

Bardzo wiele firm, poza wynagrodzeniem, proponuje osobom zatrudnionym m.in. dostęp do prywatnej służby zdrowia czy możliwość przystąpienia do ubezpieczenia grupowego. Wszystkie te pozapłacowe świadczenia mogą zachęcić najlepszych do przesłania aplikacji do twojej firmy.


3) Brak informacji o zakończeniu rekrutacji

Na portalach ogłoszeniowych codziennie pojawiają się dziesiątki, jeżeli nie setki nowych ogłoszeń. Skąd kandydat, który przegląda sporadycznie oferty, ma wiedzieć, czy twoje jest jeszcze aktualne? Aby nie okazało się, że długo po zakończeniu rekrutacji otrzymujesz aplikacje od osób zainteresowanych pracą dla ciebie, najlepiej będzie, jeżeli w ogłoszeniu zawrzesz informację, do kiedy kandydaci mogą przesyłać zgłoszenia.


4) Brak informacji o firmie

Twoja firma to międzynarodowa korporacja? Jeżeli nie, powinieneś napisać o tworzonym przez siebie przedsiębiorstwie choć kilka zdań. Czym zajmuje się twoja firma na co dzień? Kogo zatrudnia? Jak szybko się rozwija i co chce osiągnąć w najbliższych np. 5 latach? Jako właściciel doskonale znasz odpowiedzi na te pytania.

Pamiętaj, że z opublikowanym przez ciebie ogłoszeniem zapoznają się nie tylko osoby potencjalnie zainteresowane, lecz także ci, którzy natrafią na nie przez przypadek. Zamieszczając opis firmy, możesz budować świadomość swojej marki wśród potencjalnych klientów czy kontrahentów. Takie działanie może tylko pomóc, z pewnością nie zaszkodzi.


5) Opublikowanie ogłoszenia tylko na jednym portalu

Osoby poszukujące pracę najczęściej przeglądają więcej niż jeden portal ogłoszeniowy. Dobrze, abyś zdecydował się opublikować ogłoszenie w więcej niż jednym miejscu. W ten sposób treść oferty dotrze do bardzo dużej grupy potencjalnych osób.

Jeżeli masz taką możliwość, to – poza portalami z ogłoszeniami – powinieneś też opublikować ogłoszenia w mediach społecznościowych. Nie zaszkodzi też na stronie firmowej stworzyć zakładki np. „praca”. Zdarza się, że osoby poszukujące lepszej pracy niż dotychczas, odwiedzają strony firm, w których chętnie znaleźliby zatrudnienie.

Najczęściej zadawane pytania

Co powinno znaleźć się w ogłoszeniu o pracę?

Najważniejsze elementy każdego ogłoszenia o pracę to opis pracodawcy, wymagania wobec kandydata, oferta pracodawcy oraz przewidywana wynagrodzenie i klauzula RODO.

Jak uatrakcyjnić ogłoszenie o pracę?

Aby podnieść atrakcyjność ogłoszenia, warto pomyśleć o dodaniu elementów graficznych ilustrujących charakter pracy oraz samego pracodawcę jako brand.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Patrycja Kosek

Dziennikarz

Marketing specialist w WhitePress. Copywriter w Aplikuj.pl Dziennikarz w bielsko.biala.pl. Ponad 10 lat doświadczeń.
Moja praca kręci się wokół treści. Tworzę, przerabiam, sprawdzam, poprawiam, zlecam i weryfikuję. Planowanie i budowanie contentu sprawia mi przyjemność, tak samo jak poznawanie rozmaitych metod komunikacji i efektywne ich wykorzystanie. 

12 komentarzy

Amanta

Amanta

Ta cała rekrutacja ukryta brzmi dla mnie podejrzanie. Sam nigdy się na to nie zdecyduję, ponieważ uważam, że nie jest to uczciwe wobec ludzi. Lepiej przedstawić jasno i precyzyjnie ogłoszenie o pracę, w którym potencjalny kandydat znajdzie potrzebne informacje.
Banik

Banik

Bardzo cieszy mnie fakt, że firmy coraz chętniej decydują się na publikowanie ogłoszeń o pracę w mediach społecznościowych. To dla mnie świetna okazja, aby poznać działalność przedsiębiorstwa i zorientować się, czy warto aplikować.
Sławek D.

Sławek D.

Krótkie i niejasne ogłoszenia o pracę to moja zmora. Nigdy nie wiadomo, czego tak naprawdę firma oczekuje od pracownika i jakie warunki zatrudnienia proponuje. Właśnie dlatego, zawsze od razu odrzucam takie oferty.
Esmeralda

Esmeralda

Zgadzam się w 100%, że szczegółowe ogłoszenie o pracę jest niezbędne. Nie chciałabym tracić czasu na aplikowanie na stanowisko, którego wymagania nie spełniam. Dzięki temu, że pracodawcy wyraźnie opisują oczekiwania, mogę skutecznie wybierać i aplikować tylko na te, które pasują mi najbardziej.
panna

panna

Dokładnie - wtedy się odrzuca to co jest jak widać złe.
Ewa

Ewa

Szukając pracy po jakimś czasie człowiek wie na czym polegają te szablony w ogłoszeniach.
zuber jarek

zuber jarek

Żeby uzyskać wystarczającą liczbę kandydatów do pracy, po prostu nie wystarczy już umieścić ogłoszenia w jednym internetowym portalu lub witrynie z ofertami pracy. Chociaż warto stawiać na płatne opcje w portalach.
Lojska

Lojska

Na portalach bardzo wielu internetowych, można znaleźć ciekawe oferty pracy. Ja swoją pracę znalazłam za pomocą agencji pracy.
Santa Cruzx

Santa Cruzx

Sporo jest wiodących portali z ogłoszeniami takich jak ten. Ja zawsze korzystam ze sprawdzonych miejsc, więc tam tylko publikuję swoje oferty o prascę. Tak to wygląda.
Zbyszek

Zbyszek

Często w poszukiwaniu pracy na mało znanych stronach ludzie znajdują atrakcyjne oferty dobrze płatnych ofert pracy, ale w trakcie negocjacji potencjalny pracodawca otrzymuje ofertę zarobienia niewielkiej kwoty pieniędzy.
Omega

Omega

Nie tak dawno temu szukałam specjalisty w jednym projekcie związanym z rozwojem aplikacji internetowych, a w procesie poszukiwania znalazłam sobie myśl, że nie tylko osoby poszukujące pracy w swoich życiorysach popełniają błędy i błędne posunięcia taktyczne, które automatycznie zmniejszają ich wartość w oczach pracodawcy.
Feel

Feel

W wielu miejscach obecnie da się ogłuszać. Sporo podmiotów preferuje ogłoszenia bezpłatne jednak praktyka pokazuje, że lepsze dotarcie do określonej grupy ludzi mają te wyróżnione.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.