Czy szukanie pracownika to szukanie igły w stosie siana? Wiele zależy, czy prawidłowo przygotujesz się do poszukiwań. Skonstruowanie oferty pracy to wcale nie tak prosta sprawa, jakby się wydawało. Poniżej znajdziesz 5 błędów, których popełnienia powinieneś się wystrzegać, jeżeli chcesz szybko znaleźć właściwą osobę na utworzone stanowisko pracy.
1) Brak informacji o wymaganiach wobec potencjalnego pracownika
Załóżmy, że poszukujesz handlowca. Jeżeli swoje wymagania wobec kandydata ograniczysz do wykształcenia kierunkowego i doświadczenia, to może się okazać, że firmowa skrzynka – zamiast zostać zasypana wiadomościami – świeci pustkami lub przeciwnie – aplikacji jest tak dużo, że musisz odrzucać te, które nie spełniają twoich wymagań. Dziś wykształcenie kierunkowe ma drugorzędne znaczenie – liczy się przede wszystkim skuteczność.
Określ minimum wymagań w stosunku do potencjalnego pracownika. Zamiast pisać, że poszukujesz doświadczonego pracownika, napisz, że oczekujesz np. minimum 3-letniego doświadczenia na podobnym stanowisku. Szukając pracownika biurowego, wskaż, jakie dokładnie programy powinien on sprawnie obsługiwać. Języki obce? Zamiast pisać, że wymagasz znajomości języka angielskiego, napisz, że poszukujesz osoby władającej językiem angielskim zarówno w piśmie, jak i mowie na poziomie minimum CAE. Słowem – unikaj ogólników, pisz jak najbardziej szczegółowo. W ten sposób wyeliminujesz sytuację, że do pracy będą zgłaszać się osoby bez wymaganych umiejętności.
2) Brak informacji o tym, co oferujesz
Czy wyobrażasz sobie, że specjalista – którego poszukujesz – odpowie na ofertę, która będzie kiepsko skonstruowana? Z pewnością nie. Właśnie dlatego musisz dokładnie napisać, co oferujesz potencjalnemu pracownikowi. Wskaż, czy jesteś zainteresowany zatrudnieniem pracownika na pełen etat, czy na część. Jeżeli nie chcesz, to nie musisz podawać informacji o wynagrodzeniu, ale dobrze, abyś poinformował, co proponujesz poza nim.
Bardzo wiele firm, poza wynagrodzeniem, proponuje osobom zatrudnionym m.in. dostęp do prywatnej służby zdrowia czy możliwość przystąpienia do ubezpieczenia grupowego. Wszystkie te pozapłacowe świadczenia mogą zachęcić najlepszych do przesłania aplikacji do twojej firmy.
3) Brak informacji o zakończeniu rekrutacji
Na portalach ogłoszeniowych codziennie pojawiają się dziesiątki, jeżeli nie setki nowych ogłoszeń. Skąd kandydat, który przegląda sporadycznie oferty, ma wiedzieć, czy twoje jest jeszcze aktualne? Aby nie okazało się, że długo po zakończeniu rekrutacji otrzymujesz aplikacje od osób zainteresowanych pracą dla ciebie, najlepiej będzie, jeżeli w ogłoszeniu zawrzesz informację, do kiedy kandydaci mogą przesyłać zgłoszenia.
4) Brak informacji o firmie
Twoja firma to międzynarodowa korporacja? Jeżeli nie, powinieneś napisać o tworzonym przez siebie przedsiębiorstwie choć kilka zdań. Czym zajmuje się twoja firma na co dzień? Kogo zatrudnia? Jak szybko się rozwija i co chce osiągnąć w najbliższych np. 5 latach? Jako właściciel doskonale znasz odpowiedzi na te pytania.
Pamiętaj, że z opublikowanym przez ciebie ogłoszeniem zapoznają się nie tylko osoby potencjalnie zainteresowane, lecz także ci, którzy natrafią na nie przez przypadek. Zamieszczając opis firmy, możesz budować świadomość swojej marki wśród potencjalnych klientów czy kontrahentów. Takie działanie może tylko pomóc, z pewnością nie zaszkodzi.
5) Opublikowanie ogłoszenia tylko na jednym portalu
Osoby poszukujące pracę najczęściej przeglądają więcej niż jeden portal ogłoszeniowy. Dobrze, abyś zdecydował się opublikować ogłoszenie w więcej niż jednym miejscu. W ten sposób treść oferty dotrze do bardzo dużej grupy potencjalnych osób.
Jeżeli masz taką możliwość, to – poza portalami z ogłoszeniami – powinieneś też opublikować ogłoszenia w mediach społecznościowych. Nie zaszkodzi też na stronie firmowej stworzyć zakładki np. „praca”. Zdarza się, że osoby poszukujące lepszej pracy niż dotychczas, odwiedzają strony firm, w których chętnie znaleźliby zatrudnienie.
To może Cię również zainteresować