Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1029        SUBSKRYBUJE: 6877

Jak podatek od sklepów wielkopowierzchniowych wpłynie na rynek e-commerce?

Jak podatek od sklepów wielkopowierzchniowych wpłynie na rynek e-commerce?

Informacja o wprowadzeniu podatku od sklepów wielkopowierzchniowych od 1 września 2016 r. wprowadziła zamieszanie i wywołała szeroką dyskusję. Specjaliści skoncentrowali się przede wszystkim na oszacowaniu wpływów do budżetu i negatywnych skutkach wejścia w życie tego podatku.

Jeżeli chodzi o wpływy do budżetu, to mają one być wyższe o ok. 3,5 mld złotych. Eksperci zaznaczają przy tym, że właściciele sklepów wielkopowierzchniowych mogą przerzucić opłatę na swoich dostawców lub klientów. Rozważając plusy i minusy wprowadzenia tego podatku, warto pamiętać również o rynku e-commerce.


Rynek e-commerce w Polsce

Specjaliści z Sociomantic Labs w opracowaniu „Barometr e-commerce 2016” oszacowali, że w 2016 r. wartość rynku e-commerce wyniesie ok. 35,8 mld zł. To więcej niż w roku poprzednim. Tendencja wzrostowa ma szansę się nie tylko utrzymać – wartość rynku e-commerce może być jeszcze wyższa, bo wprowadzenie podatku od sklepów wielkopowierzchniowych może skłonić jeszcze większą grupę konsumentów do e-zakupów.

Statystyczny konsument z Polski wydaje w sklepach internetowych mniej niż konsumenci z Europy Zachodniej. Ci nie tylko więcej wydają, lecz także częściej kupują. Sytuacja może się jednak wkrótce zmienić. Podatek od sklepów wielkopowierzchniowych najprawdopodobniej odbije się na cenach produktów – właściciele sklepów będą przerzucać podatek na klienta, podnosząc ceny. To może spowodować, że rynek e-commerce umocni się, gdyż coraz większa grupa konsumentów będzie zwracać uwagę na ceny, wybierając przy tym tańsze sklepy internetowe.


Czy w sieci rzeczywiście będzie taniej?

Właściciele sklepów stacjonarnych coraz częściej – obok tradycyjnego kanału sprzedaży – decydują się oferować produkty również przez internet. Nie jest to działanie przypadkowe – dzięki temu jest możliwe zdobycie klientów preferujących robienie zakupów w e-sklepach. Ponieważ prowadząc sklep internetowy odpada wiele opłat (np. za wynajem powierzchni handlowej), nie powinno specjalnie dziwić, że ceny produktów są niższe niż w sklepach stacjonarnych. To idealne rozwiązanie dla oszczędnych klientów i tych, którzy nie chcą tracić czas.

Współcześnie działające e-sklepy oferują całą paletę towarów. Obok mebli, wyposażenia mebli i chemii, w sieci od niedawna można zakupić również żywność. Otwarcie pierwszych e-sklepów spożywczych sprawiło, że chętnych na takie zakupy nie zabrakło. Ponieważ sklepy wielkopowierzchniowe walczą ze sobą o każdego klienta, obniżanie cen jest jedną z wdrażanych i skuteczniejszych strategii.


Wygrają najtańsi?

Walka o klientów odbywa się na wielu płaszczyznach. Sklepy wielkopowierzchniowe nie zawsze wygrywają, bo cena – choć ma ogromne znaczenie – nie zawsze jest jedynym czynnikiem, na który uwagę zwracają klienci. Dla nich istotna jest np. szybkość dostarczenia zamówionych produktów. Jeżeli jednak chodzi o wspomniany podatek, to należy pamiętać, że do tej pory nie było mowy o opodatkowaniu sprzedaży w sieci. Faktycznie zatem robienie zakupów w sklepach oferujących bezpłatną dostawę może spowodować, że w domowym budżecie zostanie całkiem spora suma pieniędzy.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.