Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 3994        SUBSKRYBUJE: 7537
Tematy, które interesują czytelników:  Wypowiedzenie umowy zlecenia, Katalog zawodów, Co zabrać na rozmowę

Proszę państwa, oto moje referencje!

Proszę państwa, oto moje referencje!
Odchodzisz z pracy? A może twój szef właśnie oświadczył, że będzie musiał się z tobą rozstać? Niezależnie od tego, dlaczego żegnasz się z miejscem swojego zatrudnienia, powinieneś pomyśleć o referencjach. Te mogą okazać się pomocne przy szukaniu kolejnej posady.

 Czym są referencje? To dokument, którego cel sprowadza się do polecenia pracownika przez jego byłego już pracodawcę. Nie każda osoba odchodząca z firmy, przywiązuje szczególną uwagę do referencji, a szkoda, bo ten dokument podnosi szansę na znalezienie pracy w branży. Dla potencjalnego pracodawcy to znak, że ma do czynienia z pracownikiem, który jest kompetentny i zna się na swojej pracy. 

Ponieważ o referencjach nie pamięta każdy pracownik, w praktyce osoby posiadające takie, mają znacznie większe szanse, by otrzymać posadę w firmie, do której się zgłosiły. Taki dokument pozwala pracodawcy lepiej poznać potencjalnego pracownika, jeszcze przed zaproszeniem go na rozmowę kwalifikacyjną. Ponieważ korzyści płynących z posiadania referencji jest sporo, warto wiedzieć, jak rozmawiać o nich ze swoich szefem.

Kiedy pytać o referencje?

Pracownik odchodzący z firmy ma wiele obowiązków. Przede wszystkim musi on rozliczyć się ze swoim dotychczasowym pracodawcą. Często spotykaną praktyką, zwłaszcza w dużych firmach, jest konieczność dostarczenia przełożonemu tzw. obiegówki. To dokument podpisywany przez kadry lub osoby odpowiedzialne za poszczególne działy, a świadczący o tym, że pracownik rozliczył się z otrzymanego sprzętu czy dokumentów.

Jednym z momentów, kiedy warto porozmawiać z przełożonym lub szefem o referencjach, jest właśnie chwila wręczania obiegówki. Pracownik zainteresowany referencjami powinien po prostu poinformować pracodawcę, że chciałby otrzymać pisemną opinię na temat swojej pracy. Może to oczywiście uzasadnić, wskazując, że taka pozwoli mu łatwiej znaleźć nową posadę.

Zawsze na piśmie?

Referencje nie zawsze muszą zostać wręczone pracownikowi na piśmie. Zasadniczo to właśnie na opinię na piśmie liczy najwięcej osób odchodzących z zakładu pracy i z takimi też można najczęściej się spotkać. Z drugiej strony od wielu lat funkcjonują też referencje telefoniczne. Jeżeli pracodawca nie chce lub nie może wystawić referencji w formie pisemnej, to warto porozmawiać właśnie o takich.

Referencje telefoniczne uchodzą za mniej wiarygodne i tym samym są znacznie mniej popularne. Sprowadzają się one do tego, że pracownik podaje osobie rekrutującej lub potencjalnemu szefowi numer telefonu i nazwisko np. swojego bezpośredniego przełożonego w poprzednim zakładzie pracy, który może opowiedzieć o umiejętnościach czy doświadczeniu swojego byłego podwładnego. Dla osoby zaineresowanej referencje telefoniczne wiążą się z koniecznością każdorazowego uprzedzenia swojego byłego pracodawcy o możliwym telefonie.

Co powinny zawierać referencje?

Choć odchodzący z firmy pracownik nie ma wpływu na to, jakie otrzyma referencje, to należy podkreślić, że w takim dokumencie powinny znaleźć się szczegółowe informacje na temat wykonywanej przez niego pracy. Osoba tworząca referencje powinna pamiętać o wymienieniu obowiązków zatrudnionego, wskazaniu jego doświadczenia czy umiejętności.

Poza informacjami odnoszącymi się bezpośrednio do zawodowych czynności, wykonywanych przez zatrudnionego, w referencjach powinny znaleźć się informacje np. o jego cechach charakteru. Koleżeński, uczciwy czy punktualny – to z całą pewnością słowa, które powinny zainteresować potencjalnego pracodawcę i dlatego tak ważne jest, by znalazły się we wręczanych referencjach.

 

Oceń ten wpis
Proszę państwa, oto moje referencje!
Ocena: 5.0, liczba głosów: 9

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.