Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 3981        SUBSKRYBUJE: 7545
Tematy, które interesują czytelników:  Systemy czasu pracy, Certyfikaty językowe, Ergonomia, Coworking, Kiedy zus wypłaca chorobowe

Certyfikaty - kiedy je dołączyć do CV?

Certyfikaty - kiedy je dołączyć do CV?
W trakcie życia zawodowego uczestniczymy w różnych kursach i szkoleniach. Na zakończenie części z nich otrzymamy certyfikaty. Czy należy dołączać takie dokumenty do CV?

Czy warto umieszczać certyfikaty w CV?

W czasach, gdy o pracę ciężko, wielu pracowników stara się wyróżnić wśród innych. Jednym ze sposobów na to są certyfikaty. To dokumenty poświadczające wzięcie udziału w kursach czy szkoleniach. Czy warto o takich zaświadczeniach wspominać w dokumentach aplikacyjnych? Tak, bo ukończone kursy i szkolenia są częścią naszego zawodowego życia i doświadczenia. Dzięki regularnemu uczestnictwu w takich wydarzeniach można podnosić poziom swojej wiedzy i rozwijać umiejętności.

Nie zapomnij dołączyć certyfikaty do CV jeśli jesteś specjalistą

Szkolenia i kursy bardzo często są organizowane dla lekarzy i stomatologów. W trakcie takiej nauki uczestnicy pogłębiają konkretną dziedzinę wiedzy. Ponieważ medycyna wciąż się rozwija, lekarze co roku zapisują się na nowe kursy. Poszukując pracy powinni pamiętać, by pochwalić się swoimi umiejętnościami i wskazać również na ukończone szkolenia. Jeżeli tych było sporo, a nie wszystkie dotyczą specjalizacji lekarza, to należy zrobić selekcję.

Innym przykładem są np. księgowe. Przepisy prawa zmieniają się dynamicznie, przez co i one muszą aktywnie interesować się ustawodawstwem. Poszukując zatrudnienia w biurze rachunkowym warto pokazać, że jest się osobą, która na bieżąco monitoruje, co dzieje się w przepisach, a jeśli zachodzi taka konieczność, decyduje się na ukończenie dodatkowego kursu.

Dołączając certyfikaty do CV zabierz je ze sobą na spotkanie

Rozmowa kwalifikacyjna w trakcie rekrutacji specjalistów trwa nie tylko dłużej, lecz także jest prowadzona w taki sposób, by zainteresowany zdobyciem zatrudnienia mógł zaprezentować swoje umiejętności. Z tego względu o certyfikatach warto wspomnieć zarówno w dokumentach aplikacyjnych, jak i zabrać je ze sobą na spotkanie z przedstawicielami firmy.

To Cię powinno też zainteresować: Dokumenty aplikacyjne - CV to nie wszystko

Zdarza się, że certyfikaty zostają wystawione w języku obcym. Co w takiej sytuacji? Możliwości są dwie – przedstawienie rozmówcy posiadanych certyfikatów (to rozwiązanie jest dobre wówczas, gdy są one napisane w języku angielskim) lub ich przetłumaczenie. Drugie rozwiązanie sprawdzi się wówczas, gdy certyfikat został napisany w mniej popularnym języku.

Certyfikaty przydatne nie tylko do CV

Osoby pracujące na własny rachunek również powinny wykazać się inicjatywą i uczestniczyć w branżowych kursach i szkoleniach. Co w takim przypadku zrobić ze zdobytymi certyfikatami? Najlepiej powiesić je na ścianach swojego gabinetu czy pracowni. Wówczas z informacjami zawartymi w certyfikacie będą mogli zapoznawać się klienci.

Certyfikaty poświadczające ukończenie specjalistycznych szkoleń czy kursów można znaleźć m.in. w zakładach fryzjerskich i kosmetycznych, można również na nie trafić w kancelariach czy gabinetach lekarskich. Ten sposób prezentowania swojej osoby i swojego doświadczenia jest doskonałym rozwiązaniem – można dzięki niemu zyskać klientów, którzy upewnią się, że wybrany przez nich specjalista rzeczywiście jest najlepszy.

Jakie certyfikaty i uprawienia warto umieścić w CV?

Potencjalnego pracodawcę na pewno interesują kwalifikacje oraz kompetencje zawodowe przyszłego pracownika. Oprócz nich pod uwagę brane są również tzw. kompetencje miękkie, czyli zdolności osobiste i interpersonalne. Warto załączyć do CV np. certyfikat ukończenia szkolenia z asertywności czy zarządzania czasem. Każda z tych umiejętności przydaje się w pracy, a jest ich przecież dużo więcej. Inne ważne certyfikaty w CV to te, dotyczące umiejętności związanych z danym stanowiskiem pracy. Na pewno warto poinformować pracodawcę o umiejętności biegłej obsługi komputera, znajomości systemów zarządzania, posiadaniu prawa jazdy czy znajomości wymaganych programów komputerowych.

Bardzo ważne są także certyfikaty językowe. Taki certyfikat można otrzymać po zdaniu specjalnych egzaminów, trwających zwykle 2-3 dni. W ich skład wchodzą m.in. testy gramatyczne, zadania ze słuchu, wypracowania oraz konwersacje. Osoba posiadająca taki certyfikat jest dla pracodawcy szczególnie cenna, ponieważ do zdania egzaminu niezbędna jest perfekcyjna znajomość języka zarówno w mowie, jak i w piśmie. Najpopularniejsze, umieszczane w CV kursy i certyfikaty językowe to:

  • j. angielski – CAE i CPE;
  • j. niemiecki – ZD, ZMP, ZOP;
  • j. francuski – DELF i DALF;
  • j. włoski – CILS i CELI;
  • j. hiszpański – DELE Inicial, Basico lub Superior;
  • j. rosyjski – PURJ.

Niestety nadal nie każdy wie, co dołączyć do CV, dlatego warto pamiętać o wspomnianych certyfikatach. Oprócz językowych istotne są także zawodowe, zwłaszcza te, które pozwalają na objęcie stanowiska menedżerskiego. Tego typu kursy, zakończone certyfikatem, to dla pracodawcy sygnał, że potencjalny pracownik jest zdyscyplinowany, zdeterminowany i nastawiony na cel. Koszt uzyskania profesjonalnych certyfikatów zawodowych wynosi od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Najważniejsze zawodowe certyfikaty do CV to:

  • IT – CCNA, CCNP, CCIE;
  • zarządzanie projektami – PMP, IPMA, Prince2;
  • finanse – CIMA, CFA, ACCA, CIA, PRM;
  • inżynieria – Black, Green, Master Black Belt, APICS;
  • coaching/HR – certyfikat Coacha ICC.

 

Oceń ten wpis
Certyfikaty - kiedy je dołączyć do CV?
Ocena: 4.0, liczba głosów: 24

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.