Nemak Poland Sp. z o.o.
Nemak Poland jest zakładem wyspecjalizowanym w technologii odlewania wysokociśnieniowego (HPDC), zajmujący się nie tylko produkcją, ale i łączeniem oraz montażem. Procesy specjalne łączenia obejmują spawanie, zgrzewanie tarciowe, klejenie oraz skręcanie.

PRODUKCJA OBUDOWY BATERII DO SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH

Linia produkcyjna obudowy baterii do samochodów elektrycznych jest zautomatyzowana, na większości etapów procesu zastosowana jest robotyzacja. Proces produkcyjny odbywa się poprzez następujące operacje: odlanie aluminiowego elementu metodą wysokociśnieniową, poddanie elementu obróbce cieplnej, następnie prostowaniu i obróbce maszynowej CNC. Kolejne kroki procesu to: wspawanie komponentów, gdzie stosujemy jedną z najnowszych metod w obecnym spawalnictwie (hybrydę laserową), zgrzewanie tarciowe będące również najnowocześniejszym sposobem łączenia i uszczelniania dwóch elementów, automatyczna ocena spawów, montaż komponentów, mycie finalne i kontrola systemem wizyjnym.

PRODUKCJA RAM SAMOCHODOWYCH

Proces produkcyjny ram samochodowych odbywa się poprzez łączenie elementów za pomocą spawania, klejenia oraz "wkręcania śrub na gorąco" (FDS). Proces wkręcania śrub polega na łączeniu ze sobą części specjalnymi śrubami, bez potrzeby posiadania przygotowanych wcześniej otworów. Proces zawiera następujące operacje: kontrola pęknięć komponentów ramy, obróbka wstępna CNC, łączenie elementów poprzez klejenie, łączenie wkrętami (FDS) i spawanie gwintowe, wizualna kontrola końcowa metodą MIG w zautomatyzowanej celi, obróbka końcowa CNC, montaż komponentów: nitonakrętki, nitośruby i wkładki

WYDZIAŁ KOMPONENTÓW STRUKTURALNYCH

Jednym z dwóch typów produkcji w firmie jest odlewnia komponentów strukturalnych. Odlewy te służą do budowy nadwozia samochodu (obudowy amortyzatorów, podłużnice, słupki boczne). Wykonywane są w technologii odlewania wysokociśnieniowego. Stanowiska do odlewania komponentów strukturalnych są podobne do maszyn używanych przy produkcji kadłubów silnika, jednak ze względu na rozmiar części, używa się tu maszyn o sile zwarcia od 2700 t. do 4400 t. Posiadają również więcej jednostek termoregulacji i bardziej rozwinięty system próżni – zwykle czterokanałowy. Okrawanie odbywa się na prasach hydraulicznych o nacisku od 120 do 200 ton. Operacje wykonywane po odlewaniu to obróbka cieplna, prostowanie, wykańczanie poprzez szlifowanie, obróbka mechaniczna, oraz montaż komponentów potrzebnych do założenia części w samochodzie (nitośruby, wkładki gwintowe).

WYDZIAŁ UKŁADU NAPĘDOWEGO

Większość produkowanych w firmie odlewów jest wykonywana metodą odlewania wysokociśnieniowego, na maszynach o sile zwarcia od 2000t. do 2500t. Typowe stanowisko odlewania składa się z maszyny ciśnieniowej, pieca podgrzewczego, robota zalewającego, smarownika, robota odbierającego, prasy do okrawania, urządzeń do termoregulacji. Ponadto stanowiska do odlewania kadłubów silników wyposażone są w system chłodzenia cienkich rdzeni jet-cooling, system próżni, robota do tulei cylindrowych, tunel chłodzący dla odlewów oraz obcinarkę do układów wlewowych. Po odlewaniu wykonuje się operacje wykańczania: obróbkę cieplną, doczyszczanie ręczne, obróbkę maszynową, mycie końcowe i próbę szczelności.