Zawody i ich potencjał

Przemiany na rynku pracy, rozwój technologii i zmiana potrzeb konsumenckich sprawiły, że niektóre zawody odeszły do lamusa. W ich miejsce pojawiły się nowe, a także zaistniała przestrzeń, którą już niebawem wypełnią kolejne, dotąd nieznane zawody.

Zawody, które mogą zniknąć z rynku pracy

Jakie zawody przestaną istnieć? Zgodnie z opiniami specjalistów, już niebawem część zawodów może zostać wyparta przez maszyny. Mowa przede wszystkim o pracownikach fabryk. W tym sektorze automatyzacja i unowocześnianie procesów produkcji stają się coraz powszechniejsze. Maszyny są tańsze w utrzymaniu, nie ulegają wypadkom i precyzyjniej wykonują zadania. To opłacalne dla właścicieli, aby zajęły miejsca pracowników. Według prognoz, również niebawem bez pracy mogą zostać bibliotekarze, ubezpieczyciele oraz akwizytorzy. Grupy te zostaną wyparte przez Internet – wypożyczalnie książek online, kalkulatory ubezpieczeń i branżę e-commerce.

Które zawody mają się dobrze? Istnieją takie branże, w których praca będzie zawsze. Można do nich zaliczyć lekarzy, farmaceutów, prawników, grabarzy, a także służby mundurowe. Usługi tych osób nigdy nie przestaną pełnić istotnej roli w życiu społeczeństwa. Stoją bowiem na straży prawa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia.

Zawody przyszłości

XXI wiek to przede wszystkim zaawansowane technologie, Internet, cyfryzacja i automatyzacja. Takie też są polecane kierunki kształcenia. Młodzi odchodzą od specjalności humanistycznych czy nauki zawodów rzemieślniczych, a chętnie idą na kierunki takie jak informatyka, automatyka i robotyka, marketing czy nowe media. To w tych branżach najpewniej znajdą zatrudnienie na kilkadziesiąt najbliższych lat. Bez ryzyka, że ich zawody odejdą w niepamięć. Do najbardziej perspektywicznych zawodów można zaliczyć: webmasterów, programistów, analityków Big Data oraz inżynierów logistyków. Potencjał mają również branże związane z mediami, marketingiem internetowym czy finansami.

Predyspozycje zawodowe

Poszukując swojej ścieżki zawodowej, warto kierować się prognozami. Należy jednak pamiętać, że czasem nawet w niszowej branży można odnieść sukces. Przykładowo, obecnie jest tak niewielu szewców czy kowali, że za ich usługi klienci są w stanie słono zapłacić, a popyt nie maleje.

Warto też mieć na uwadze swoje predyspozycje. Jeśli jesteś typowym humanistą, z pewnością nie odnajdziesz się w branży informatycznej. Możesz jednak poszukać swojej szansy w mediach. Jeśli masz lekkie pióro, wówczas warto pomyśleć na przykład o pracy dziennikarza czy copywritera w serwisie internetowym. To ważne, aby dostosowywać się do zmieniającego się rynku pracy i panujących na nim trendów. Dzięki temu, możesz liczyć na wyższe wynagrodzenie i stabilność zatrudnienia!

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka