Zadaniowy czas pracy – kiedy go stosować, jak wprowadzić i jakie są korzyści i zagrożenia?

Zadaniowy czas pracy – kiedy go stosować, jak wprowadzić i jakie są korzyści i zagrożenia?

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Kiedy z niej skorzystać?

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Kiedy z niej skorzystać?

Zatrudnienie terminowe a świadectwo pracy

Zatrudnienie terminowe a świadectwo pracy

Stawka minimalna dla osób zatrudnionych na umowę zlecenie - co warto wiedzieć?

Stawka minimalna dla osób zatrudnionych na umowę zlecenie - co warto wiedzieć?

Umowa o pracę czy umowa zlecenie?

Umowa o pracę czy umowa zlecenie?

Spółdzielczy stosunek pracy

Spółdzielczy stosunek pracy

Zobowiązaniowy stosunek pracy

Zobowiązaniowy stosunek pracy

Zrozum zakaz konkurencji i karę umowną w pracy - przewodnik

Zrozum zakaz konkurencji i karę umowną w pracy - przewodnik

Kredyt Hipoteczny na Umowę Zlecenie - Porady i Porównania

Kredyt Hipoteczny na Umowę Zlecenie - Porady i Porównania

Natychmiastowe rozwiązanie umowy o pracę i odszkodowanie dla pracowników

Natychmiastowe rozwiązanie umowy o pracę i odszkodowanie dla pracowników

Rodzaje stosunków pracy i sposoby ich nawiązywania

Rodzaje stosunków pracy i sposoby ich nawiązywania

Oferta pracy a forma zatrudnienia, czyli jak zatrudniasz

Oferta pracy a forma zatrudnienia, czyli jak zatrudniasz

Pracownik (nie) na stałe

Pracownik (nie) na stałe

Udowodnij, że pracujesz – kiedy pracodawca zatrudnia „na czarno”

Udowodnij, że pracujesz – kiedy pracodawca zatrudnia „na czarno”

Umowa o dzieło czy zlecenie? Różnice dla pracodawców

Umowa o dzieło czy zlecenie? Różnice dla pracodawców

Twoje prawa, Twoje obowiązki - umowa o pracę

Twoje prawa, Twoje obowiązki - umowa o pracę

Rodzaje form zatrudnienia w Polsce: umowy i ich modele

Rodzaje form zatrudnienia w Polsce: umowy i ich modele

Miejsce pracy w umowie - wskazanie, zmiana i praca zdalna

Miejsce pracy w umowie - wskazanie, zmiana i praca zdalna

Czym jest umowa zlecenie?

Czym jest umowa zlecenie?

Zmiany w umowach czasowych – umowa na czas określony, nieokreślony

Zmiany w umowach czasowych – umowa na czas określony, nieokreślony

Najpierw umowa, potem praca. Co zmieniło się z dniem 1 września 2016 r.?

Najpierw umowa, potem praca. Co zmieniło się z dniem 1 września 2016 r.?

Podpisywanie umów zlecenie

Podpisywanie umów zlecenie

Przedłużenie umowy do dnia porodu – ciąża a umowa na czas określony

Przedłużenie umowy do dnia porodu – ciąża a umowa na czas określony

Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia

Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia

Na jakiej umowie pracujesz? Rodzaje umów o pracę

Na jakiej umowie pracujesz? Rodzaje umów o pracę

Rodzaje umów o pracę i wymiar czasu

Nawiązanie stosunku pracy wiąże się z podpisaniem umowy o pracę. Istnieje kilka rodzajów takich umów, które mają odmienne podstawy prawne. Różnią się w związku z tym przywilejami, które gwarantują i obowiązkami, które nakładają. Część z nich ma także określony czas trwania, inne natomiast są bezterminowe.

Pierwszym kryterium jest podstawa prawna. Umowy o pracę dzielą się więc na te zawarte na podstawie Kodeksu pracy i te zawarte na podstawie Kodeksu cywilnego. Treść umów jest określona w przypisanych dokumentach prawnych.

Umowy zawierane na podstawie Kodeksu Cywilnego

  • umowa zlecenie – dotyczy wykonania określonej czynności prawnej przez zleceniobiorcę na rzecz zleceniodawcy;
  • umowa o dzieło – dotyczy dzieła, które ma zostać wykonane w określony sposób, w określonym czasie i za określone wynagrodzenie;
  • umowa agencyjna – dotyczy usług pośrednictwa między stronami umowy, czyli najczęściej dwoma przedsiębiorstwami.
     

Umowy zawierane na podstawie Kodeksu Pracy

  • umowa na okres próbny – jednokrotna umowa, w czasie której pracodawca testuje umiejętności pracownika;
  • umowa o pracę na czas określony lub nieokreślony – umowa, która ma określony czas wygaśnięcia i umowa bezterminowa (warto pamiętać, że po podpisaniu trzech umów o pracę na czas określony, umowa automatycznie zmienia się w umowę na czas nieokreślony!).
  • umowa na zastępstwo – umowa, na podstawie której pracuje się przez określony czas na zastępstwo pracownika, który jest chory, przebywa na urlopie wychowawczym itp. 

Umowy dotyczące pracy, różnią się też od siebie liczbą godzin, które pracownik musi wypracować w danym okresie rozliczeniowym. Istotnym elementem każdej umowy o jest więc wymiar czasu. Zapis ten określa, przez ile godzin w ciągu doby czy tygodnia osoba zatrudniona ma obowiązek wykonywać swoją pracę. Umowy o pracę mogą być podpisane na pełny etat, ale także na jego część – 1/2, 1/4 czy nawet 1/8 lub 3/4.

Podstawowy wymiar czasu pracy to 8 godzin dziennie, co daje 40 godzin tygodniowo. W treści umowy o pracę musi być zawarta informacja, w jakim wymiarze godzin pracodawca planuje zatrudnić pracownika. Całkowity wymiar czasu pracy jest ściśle zależny od okresu rozliczeniowego – wpływ na ilość godzin mają święta czy dni wolne od pracy. Z kolei wymiar czasu pracy na niepełny etat, ulega obniżeniu proporcjonalnie do liczby godzin w pełnym.