Portfolio – ważny dodatek do CV

Przyjęło się, że na ogłoszenia o pracę odpowiadamy za pomocą standardowych dokumentów – CV i listu motywacyjnego. Czasem jednak potrzeba znacznie więcej. Portfolio, gdyż on nim mowa, to zbiór prac, mający zaprezentować konkretne umiejętności kandydata. W jaki sposób je przygotować?

Czym jest portfolio wie każdy, kto musiał zmierzyć się z jego wykonaniem. Najprościej mówiąc, jest to zbiór prac, który kandydat prezentuje swojemu potencjalnemu pracodawcy. Przygotowanie portfolio nie zawsze jest konieczne – zależy to przede wszystkim od kierunku studiów czy branży. Najczęściej dotyczy pracowników wykonujących wolne zawody, np. grafików. Ponieważ pracownicy branży kreatywnej korzystają z portfolio na co dzień, w praktyce nie ma ograniczeń w jego wykonaniu. Jedynym limitem jest wyobraźnia. W jaki sposób powinieneś przygotować portfolio, jeżeli zabierasz się do tego po raz pierwszy?

To, co nie mieści się w CV

Trudno wymagać od kandydata poszukującego pracy np. w mediach, lokalnej prasie czy agencji interaktywnej, by wszystkie informacje o sobie zawarł wyłącznie w CV. Trzeba pamiętać, że w tym dokumencie najczęściej wymieniane są suche fakty dotyczące dotychczasowej ścieżki kariery pracownika. Za pośrednictwem portfolio możliwe jest zaś zaprezentowanie swoich prac – tych, które powstały w poprzednich miejscach pracy lub zostały wykonane dla dotychczasowych kontrahentów. Ponieważ nie ma formalnych ograniczeń przy tworzeniu portfolio, kreatywnej osobie przygotowanie takiego nie powinno sprawić większych trudności. Warto jednak pamiętać, że ten zbiór prac powinien być wypadkową umiejętności i cech osobowości kandydata szukającego zatrudnienia.

Jak zrobić portfolio – niezbędne elementy

Portfolio można stworzyć własnoręcznie albo skorzystać z aplikacji online. Może mieć formę strony www, format PDF lub może być prezentacją multimedialną. Mile widziane są także odnośniki do stron lub blogów, gdzie można zobaczyć więcej twoich prac. Warto, aby zamieszczać linki prowadzące bezpośrednio do twojej twórczości, np. w przypadku copywriterów link do konkretnego artykułu twojego autorstwa, a nie do całej strony internetowej. Należy pamiętać, aby jak najbardziej ułatwić przyszłemu pracodawcy dostęp i wgląd w naszą twórczość. W przypadku dużych projektów, które tworzone były grupowo, warto w portfolio uwzględnić, za którą część projektu odpowiadałeś i jakie zadania konkretnie należały do ciebie.

Przedstawiając konkretny projekt warto przedstawić:

  • Jakie były założenia projektu
  • Opis procesu twórczego (jakie programy zostały użyte, materiały itd.)
  • W niektórych branżach w portfolio można zawrzeć informacje o doświadczeniach, jakie zdobyliśmy w trakcie realizacji projektu oraz problemach, które pojawiły się po drodze i sposobach ich rozwiązania.
  • Efekt finalny (tekst internetowy, fotografie, pracę graficzną, program szkolenia, analizy finansowe)

Tworząc udane portfolio prace powinny być odpowiednio wyselekcjonowane. Jakie zatem wybrać? Warto, aby były:

  • Estetyczne – umieszczaj w portfolio prace, które uznasz za najbardziej udane technicznie, ale i wizualnie. Nie musisz umieszczać wszystkich swoich prac, skup się na tych, które uważasz za najbardziej atrakcyjne. Nie wybieraj prac gorszych, nawet jeśli twoje porfolio miałoby być przez to bardziej ubogie. Czasami jednym złym projektem, który rekruter zobaczy w portfolio, można zrobić złe wrażenie i stracić szansę otrzymania zlecenia.
  • Bieżące projekty – twój styl pracy i zdolności rozwijają się wraz z czasem. Pamiętaj, aby skupić się w szczególności na aktualnych projektach. Przekrój twoich starszych prac też będzie mile widziany, ale rekrutera głównie interesuje to, co i jak tworzysz dziś. Ważne, aby portfolio było na bieżąco aktualizowane i nie zawierało zbyt wielu prac. Kiedy umieścisz za dużo przykładów uwagę rekrutera mogą przykuć tylko te początkowe i nie dotrze do najnowszych.
  • Różnorodne – staraj się znaleźć przykłady projektów z różnych zleceń, firm lub branż. Dobrze, aby pokazać szerokie spektrum swoich możliwości i bogate doświadczenie. Na przykład, w portfolio copywritera dobrze byłoby zawrzeć teksty o różnorodnej tematyce, a w przypadku grafika różne typy projektów – stronny www, animację, baner lub prace w kilku różnych programach; jeśli zaś jesteś programistą pokaż w portfolio próbki programowania przynajmniej w dwóch różnych językach.
  • Dozwolone – pamiętaj, że jeśli pracowałeś nad projektem, np. reklamą, a firma miała podpisaną umowę o poufności, to nie możesz wykorzystać tego projektu – zwłaszcza, jeśli portfolio ma być wszędzie upublicznione. Musisz zwrócić uwagę przepisy prawa oraz ustalenia z pracodawcą, aby wszystko przebiegło legalnie.

Czytelność – najważniejsza cecha dobrego portfolio

Portfolio to dokument, z którym będą zapoznawali się potencjalni pracodawcy. Oznacza to, że musi być ono przede wszystkim czytelne. Warto zrezygnować z wymyślnych grafik – podstawową kwestią jest to, by było przejrzyście. W portfolio nie warto też rozwijać podstawowych informacji, które zawarte są już w pozostałych dokumentach. Mowa np. o skupianiu się na opisywaniu siebie czy przedstawianiu – punkt po punkcie – swojej dotychczasowej ścieżki kariery. Do tematu należy podejść od strony rzeczywistych osiągnięć, wykonanych prac czy projektów. To one są najistotniejszym elementem portfolio.

Kiedy postawić na kreatywność?

O ile np. pracownik związany z bankowością, który dotychczas wykonywał innowacyjne projekty dla tego sektora nie musi wykazywać się kreatywnością, są również tacy kandydaci, którzy będą musieli wyjść poza przyjęte ramy. Dotyczy to choćby tych osób, które zamierzają pracować w szeroko rozumianych mediach. Graficy przygotowujący strony www czy reklamy powinni pomyśleć o czymś więcej niż tylko zaprezentowaniu dotychczasowych prac – jedna po drugiej – na kartce papieru. Tu liczy się niebanalne podejście, gdyż to właśnie pomysłowość jest jedną z najważniejszych cech, jaką powinien wykazać się kandydat.

Gdy mowa o kreatywnym przedstawieniu swoich prac, trzeba pamiętać, że grafik czy dziennikarz może mieć problem, by zaprezentować wszystko na papierze. W takiej sytuacji warto pomyśleć o przygotowaniu portfolio w wersji elektronicznej. Pokusić można się nawet o stworzenie własnej strony internetowej. Link do niej należy wówczas umieścić w CV.

Portfolio online – czy to dobry pomysł?

Metod tworzenia portfolio jest kilka, w zależności od tego w jakiej branży się specjalizujemy.

Najbardziej profesjonalną i dającą najwięcej możliwości formą jest założenie własnej strony www na której umieszczamy nasze prace, próbki tekstów, reklamy, listę klientów, przykłady strategii, dane kontaktowe i odnośniki do konta na portalach społecznościowych. Przesłanie pracodawcy takiej formy portfolio jest łatwe i szybkie – wystarczy tylko link, portfolio online jest ogólnodostępne oraz nie obciąża skrzynki mailowej.

Oprócz stworzenia portfolio online w formie www, inną opcją dla zawodów artystycznych – grafików, malarzy, ilustratorów, fotografów są serwisy internetowe przeznaczone dla specjalistów w tych dziedzinach (np. Behance.com, DeviantArt.com). Serwisy te bez opłat pozwolą na stworzenie portfolio online, które będzie łatwe w przesłaniu i ogólnodostępne. Plusem takiego rozwiązania jest to, że nie wymaga specjalistycznych umiejętności w programowaniu i jest bardzo proste do wykonania.

Może także pojawić się sytuacja, w której nasze portfolio nie może być ogólnodostępne (np. przez podpisaną z firmą umowę poufności). Wtedy również nie trzeba rezygnować z portfolio online, ale można zablokować do niego dostęp hasłem, które udostępnimy tylko pracodawcy.

Co wybrać do portfolio?

Gdy mowa o przygotowywaniu portfolio, nie można zapomnieć, że wiąże się z nim konieczność dokonania wyboru. Kandydat nie powinien pokazywać wszystkich swoich prac. Trudno wyobrazić sobie, by potencjalny pracodawca sprawdzał każdą z nich. Warto wybrać takie, które są po prostu najlepsze lub prezentują warsztat czy umiejętności. W przypadku projektów lub prac, których kandydat jest tylko współautorem, należy to dokładnie zaznaczyć, np. umieszczając stosowny podpis. Dodatkowym opisem warto opatrzyć prace wyróżnione czy nagrodzone. Te powinny też zostać zaznaczone – można umieścić je w osobnej sekcji (zakładce na stronie internetowej) lub wprowadzić śródtytuły. Konieczne jest też opisanie, przynajmniej w kilku zdaniach, w jakim celu był wykonywany projekt. Ambitniejsze osoby mogą pokusić się nawet o casestudy i przedstawić ścieżkę tworzenia danej pracy. Pamiętaj także, aby koniecznie umieścić w portfolio jak najwięcej możliwości kontaktu z tobą – adres e-mail, numer telefonu, adres www, profil na Facebooku itd.

Czego powinieneś unikać w portfolio? Z pewnością nie zamieszczaj zbyt wielu dodatkowych linków, które nie odnoszą się bezpośrednio do twojej twórczości. Nie powinno się także wpisywać wszystkich umiejętności twardych i miękkich, zawartych już w życiorysie. Kiedy tworzysz portfolio staraj się unikać powtarzania informacji z CV. Portfolio nie ma być bowiem powielaniem CV, ale jego dopełnieniem i dodatkową zachętą dla pracodawcy.Niepotrzebne informacje, np. „umiejętność obsługi pakietu Microsoft Office”, zamiast pokazania przykładów swojej twórczości, mogą zostać uznane za nieprofesjonalne.

Dla grafików, malarzy, projektantów, architektów czy programistów, portfolio prac jest najważniejszym elementem aplikacji – często ważniejszym niż CV. Jednak w innych zawodach, jako dodatek do CV, w postaci portfolio, również może zwiększyć szansę na zdobycie wymarzonej posady. Wyślij swoje portfolio, aby pokazać pracodawcy, że umiesz właściwie wypromować swoją osobę i posiadasz umiejętności potrzebne na danym stanowisku.

Ocena wpisu
1 Gwiazdka2 Gwiazdek3 Gwiazdek4 Gwiazdek5 Gwiazdek
Ocena: 3,62 Liczba głosów: 37
Loading...
Przygotuj profesjonalne CV
w zaledwie 5 minut!
Bez opłat, bez zobowiązań