Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4139        SUBSKRYBUJE: 7518
Tematy, które interesują czytelników:  Odstąpienie od umowy, Pytania na rozmowie, Multitasking

Praca w urzędzie - marzenie niejednego

Praca w urzędzie - marzenie niejednego
Znalezienie dobrej pracy nie jest łatwe. Wie to każdy, kto próbował. I choć nowe oferty pracy w urzędach pojawiają się sporadycznie, to chętnych wciąż nie brakuje. Kusi zarówno stabilne zatrudnienie, jak i możliwości rozwoju. Gdzie szukać ofert?

Praca w urzędach jest spełnieniem oczekiwań sporej grupy osób, które szukają zatrudnienia. Mowa tu przede wszystkim o tych, którzy posiadają wyższe wykształcenie i predyspozycje właśnie do takiej pracy. Ale poszukiwanie urzędniczej posady wymaga dyscypliny i przede wszystkim trzymania ręki na pulsie. Osoby zainteresowane powinny pamiętać o tym, że szukając etatu w jednostkach samorządu terytorialnego muszą monitorować Biuletyn Informacji Publicznej. Ewentualne pozostawienie swojego CV i listu motywacyjnego nie wchodzi w grę ? urzędy mogą zatrudniać tylko w drodze konkursów co oznacza, że na konkretne stanowiska nie mogą one przyjmować aplikacji poza tym trybem.
 

Praca w urzędzie – jakie należy spełnić warunki, aby ją zdobyć?
 

Praca w urzędzie ma charakterystykę typowej pracy biurowej – osoby zajmujące stanowiska urzędnicze pracują zazwyczaj 8 godzin dziennie w pomieszczeniach zamkniętych, przy sztucznym oświetleniu, w pozycji siedzącej i przed monitorem komputera. Do ich obowiązków należy często również dbałość o dokumentację czy obsługa interesantów. Tym samym osoby chcące podjąć zatrudnienie w takich warunkach, muszą być w stanie, pod względem zdrowotnym, spełnić powyższe warunki. Dobrze jest, aby posiadały też określone kompetencje miękkie – komunikatywność, umiejętność pracy w grupie, rzetelność, punktualność czy lojalność. W zawodzie urzędnika są to niezwykle ważne i pożądane cechy. Czy to wszystko?

Oczywiście nie. Niezbędne jest również posiadanie odpowiedniego dla danego stanowiska wykształcenia, często również doświadczenia, umiejętności i kwalifikacji. Praca w urzędzie różni się między sobą zakresem obowiązków, a tym samym, stanowiska zróżnicowane są pod względem potrzeb kadrowych. Choć osoby zatrudnione na stanowiskach biurowych najczęściej obsługują sprzęt komputerowy i typowe urządzenia oraz narzędzia biurowe, bez ich wiedzy nie byłoby możliwe sprawowanie obowiązków służbowych.

Tym samym, niemal każde stanowisko pracy w urzędzie wymaga wykształcenia wyższego i odpowiednich umiejętności. W urzędzie pracują bowiem prawnicy, archiwiści, informatycy oraz specjaliści z wielu różnych dziedzin. Chcąc więc otrzymać pracę w budżetówce, trzeba dopasować swoje kwalifikacje do wymagań oraz zakresu obowiązków na danym wakacie. Co więcej, trzeba pamiętać, że praca w urzędzie nieustannie wymaga doszkalania się o pogłębiania zasobów wiedzy. Nowe regulacje prawne, nowe systemy elektroniczne i tym podobne, zobowiązują zatrudnionych do uaktualniania wiedzy.

Niektóre stanowiska urzędnicze, wymagają jednak spełnienia pewnych warunków formalnych. Najczęściej są nimi kryteria takie jak: pełnoletniość i posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych, posiadanie obywatelstwa polskiego, odpowiednie wykształcenie (np. prawa lub administracja) czy też zaliczenie 12-miesięcznej aplikacji administracyjnej, której zadaniem jest przygotowanie przyszłego pracownika do pełnienia obowiązków służbowych.
 

List motywacyjny do urzędu
 

W urzędzie, tak jak i w niemal każdej większej firmie, istnieją struktury kadrowe. W jednych urzędach bardziej rozbudowane, w innych mniej. Niezależnie jednak od tego, starając się o zatrudnienie, warto złożyć odpowiednie dokumenty aplikacyjne – powinny one zawierać nie tylko CV, ale także list motywacyjny. Dlaczego? Otóż w dzisiejszych czasach, osoby aplikujące na dane stanowisko prezentują podobne cechy w CV – wykształcenie wyższe, znajomość minimum jednego języka obcego, szereg kompetencji miękkich. List motywacyjny na stanowisko urzędnicze jest więc tym, co może kandydata wyróżnić spośród pozostałych kandydatów i zachęcić osobę z kadr do zaproszenia go do dalszych etapów rekrutacji.

Podobnie jak list motywacyjny na każde inne stanowisko, powinien on zawierać podstawowe dane pracownika, a także informacje o tym, do kogo kierowany jest list motywacyjny. Najczęściej osobą taką jest główny przełożony, czyli osoba sprawująca najważniejszą funkcję w danym urzędzie – np. prezydent miasta, wójt, starosta powiatowy itd. W liście motywacyjnym do urzędu należy zawrzeć uzasadnienie, dlaczego aplikuje się na daną posadę, opisać kwalifikacje, doświadczenie zawodowe, ale przede wszystkim to, jakim się będzie pracownikiem, co można wnieść do firmy i jak będzie się wypełniać swoje obowiązki. Nie mogą to być jednak obietnice bez pokrycia, a muszą być one poparte już posiadanym doświadczeniem czy też tym, jakie projekty się zrealizowało. Ująć w liście motywacyjnym do urzędu można też swoje kompetencje miękkie. Dokument ten warto sporządzić w oparciu o określone w ogłoszeniu o naborze informacje – zakres zadań wykonywanych na danym stanowisku, pożądane kompetencje czy cechy psychofizyczne niezbędne do wykonywania obowiązków.
 

Gdzie szukać ofert pracy w urzędzie?
 

Kandydaci, którzy zastanawiają się, w jaki sposób zdobyć pracę w urzędzie najczęściej zadają sobie pytanie, gdzie szukać ogłoszeń. Oczywistym jest, że nie pojawiają się one w prasie. Warto przy tym zwrócić uwagę na wyszukiwarki ofert pracy, które znaleźć można w zakładkach Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (BIP KPRM).

Na tej stronie internetowej wyszukiwarki znaleźć można dwie. Jedna z nich zbiera wszystkie aktualne oferty na wyższe stanowiska w administracji. Wśród tych wskazać należy między innymi stanowiska Głównego Inspektora Ochrony Środowiska czy też zastępcy Głównego Lekarza Weterynarii, a także zastępcy Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia do spraw Finansowych. W drugiej znaleźć można znacznie więcej ofert i te zainteresują znacznie większą ilość kandydatów. To właśnie tam publikowane są aktualne oferty pracy w urzędach skarbowych, urzędach centralnych i wojewódzkich czy też archiwach państwowych.

Z punktu widzenia kandydatów, którzy poszukują pracy istotne powinno być, że obie wyszukiwarki pozwalają na uzyskanie szczegółowych informacji nie tylko na temat poszczególnych ofert pracy, ale również wymagań stawianych przed osobami aplikującymi. W ogłoszeniach znaleźć można także szczegółowy wykaz dokumentów i terminów, których należy dotrzymać.
 

Krajowa Szkoła Administracji Publicznej – furtka do pracy w urzędzie?
 

To propozycja dla osób, które nie ukończyły 32 roku życia i znają przynajmniej jeden język obcy (angielski, niemiecki lub francuski). Sposobem na dostanie pracy w urzędzie może być dla nich Krajowa Szkoła Administracji Publicznej. Powstała ona na wzór placówek francuskich i nastawiona jest na kształcenie profesjonalistów. Osoby, które przejdą rekrutację mogą liczyć na posadę w administracji publicznej. Aby nie być zobligowanym do zwrotu kosztów kształcenia, konieczne będzie przepracowanie 5 lat na stanowisku urzędniczym.

Nauka w Krajowej Szkole Administracji Publicznej odbywa się w trybie stacjonarnym. Oznacza to, że kandydaci muszą liczyć się z koniecznością zamieszkania w stolicy. Z całą jednak pewnością takie rozwiązanie ma swoje atuty – solidne wykształcenie, znajomość języków obcych i doświadczenie w pracy w administracji sprawia, że na późniejszym etapie absolwent bez większego problemu może znaleźć kolejną posadę.
 

Wizyty w urzędzie
 

Praca w budżetówce kusi wielu kandydatów. Głównie z tego względu, że praca w urzędzie charakteryzuje się stabilnością zatrudnienia, jasnymi warunkami pracy, regularnie płaconą pensją czy też dodatkowymi świadczeniami, np. atrakcyjnym pakietem socjalnym czy premiami. W związku z powyższym, osoby zainteresowane pracą w urzędzie podejmują wszelkie starania o otrzymanie wymarzonej posady. Począwszy od śledzenia ofert urzędów pracy, portali z ogłoszeniami o wolnych wakatach, aż po wypytywanie znajomych czy osoby pracujące w urzędzie.

Będąc zainteresowanym znalezieniem pracy w konkretnym urzędzie, warto na bieżąco dowiadywać się, jak przedstawia się jego sytuacja kadrowa. Może okazać się, że w najbliższym czasie potrzebni będą specjaliści. Aby podnieść swoje szanse na posadę warto także rozpocząć studia podyplomowe lub dodatkowe szkolenie, można też zdecydować się na naukę w Krajowej Szkole Administracji Publicznej. Warto też złożyć osobiście swoje dokumenty aplikacyjne już wcześniej – w nich powinno znaleźć się CV, ale też list motywacyjny na stanowisko urzędnicze. Gdy pojawi się luka na danym stanowisku, istnieje szansa, że kandydat weźmie udział w procesie rekrutacyjnym. Wszystkie te zabiegi powinny pomóc w zdobyciu stabilnego zatrudnienia w administracji.

Praca w urzędzie z pewnością jest marzeniem wielu kandydatów. Muszą oni jednak pamiętać, że chcąc dostać pracę w budżetówce, warto się odpowiednio przygotować – po pierwsze zdobywając wykształcenie, a po drugie kwalifikacje czy doświadczenie. Po osiągnięciu celu i rozpoczęciu pracy w urzędzie, można liczyć na stosunkowo atrakcyjne i stabilne warunki zatrudnienia.
Oceń ten wpis
Praca w urzędzie - marzenie niejednego
Ocena: 3.5, liczba głosów: 23

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.