Spis treści
Czym jest Linkedin i do czego służy?
Linkedin to medium społecznościowe, z którego korzystają pracownicy i pracodawcy. Profil na Linkedin pozwala nawiązywać kontakty z osobami trudniącymi się podobnymi do naszego zawodami, wymieniać doświadczenia, zdobywać wiedzę zawodową, zawiązywać relacje, składać i odpowiadać na oferty pracy. Linkedin służy jako miejsce zrzeszające osoby pracujące, osoby poszukujące pracy oraz pracodawców, którzy tę pracę dają. Jeżeli więc poszukują Państwo zatrudnienia lub chcą się rozwijać zawodowo (albo też prowadzą firmę, która szuka pracowników), najskuteczniejszym krokiem będzie wtedy założenie profilu na Linkedin.
Jak założyć profil na Linkedin?
To bardzo proste. Po otworzeniu strony Linkedin w przeglądarce (lub zainstalowaniu aplikacji na telefonie), uzyskujemy możliwość założenia profilu na Linkedin. Pozycjonowanie na Linkedin jest bardzo dobre, więc w wynikach wyszukiwania na frazę, którą będzie nasze imię i nazwisko (lub nazwa prowadzonej przez nas firmy), znajdziemy się bardzo wysoko. Linkedin do założenia profilu wymaga zwykłych, standardowych danych i informacji. Potem budujemy nasz profil, co nie różni się niczym od posługiwania się prostym systemem CMS. Samo zakładanie profilu na Linkedin jest niezwykle proste i szybkie, natomiast trochę więcej czasu będziemy musieli poświęcić na uzupełnienie profilu, aby był on skuteczny i atrakcyjny dla naszych nowych znajomych po fachu oraz potencjalnych pracodawców.
Jakie cechy powinien posiadać dobry profil na Linkedin?
W naszym profilu na Linkedin znajdzie się wiele informacji o nas, a dokładniej o naszym doświadczeniu zawodowym, naszych kwalifikacjach, osiągnięciach, kursach, szkoleniach, umiejętnościach, itd. Budowanie dobrego profilu na Linkedin powinno kierować się następującymi zasadami: prawdomówność (jeżeli nawiążemy kontakt z pracodawcą, to z pewnością będzie on weryfikował informacje, które zamieściliśmy), rzetelność i kompletność (warto opisać całą swoją ścieżkę zawodową, podać możliwie dokładne informacje na temat naszych doświadczeń zawodowych i kwalifikacji), a także cechy związane z estetyką, które są przynależne do naszej obecności w internecie i przedstawiają nas profesjonalnie i w dobrym świetle. Na to wszystko mamy wpływ.
Budowanie profilu Linkedin, aby zdobyć oferty pracy lub wejść w posiadanie profesjonalnego CV, składa się z kilku kroków, które ten serwis społecznościowy nam bardzo ułatwia. Podajemy więc dotychczasowe miejsca zatrudnienia wraz z opisem obowiązków zawodowych, otrzymujemy możliwość pochwalenia się ukończonymi kursami i zdobytymi certyfikatami, dbamy o jakość użytych grafik (szczególnie w przypadku zdjęcia profilowego, które powinno być tym samym zdjęciem, jakiego używamy w naszym oficjalnym CV), opisujemy nasze osiągnięcia, podajemy linki do materiałów sieciowych świadczących o naszym zaangażowaniu zawodowym i profesjonalizmie.
Dobry profil na Linkedin jest z jednej strony kompletny i całościowy, z drugiej łatwy do rozczytania i przejrzysty. Aby znaleźć pracę na Linkedin powinniśmy postarać się o publikowanie informacji, które będą nas wyróżniać w oczach potencjalnego pracodawcy. Serwis Linkedin jest pozycjonowany bardzo wysoko, więc liczmy się też i z tym, że pracę na Linkedin możemy znaleźć również dzięki tzw. organicznemu wyszukiwaniu przez rekruterów np. w Google lub Bing.

Jakie informacje umieścić na profilu Linkedin?
Przejrzyjmy standardowy profil na Linkedin “od góry, do dołu”. W nagłówku znajdują się następujące informacje: nasz imię i nazwisko, zdjęcie tła oraz zdjęcie osobiste, aktualne miejsce zatrudnienia oraz informacje o naszej edukacji, wyświetlana jest także liczba nawiązanych z innymi użytkownikami kontaktów. Możemy również w tej sekcji zamieścić linki do materiałów sieciowych (np. naszej strony internetowej). Pod nagłówkiem możemy podać dość rozbudowany opis naszych zainteresowań zawodowych i przedstawić się jako pracownicy. Jeszcze niżej wyświetlane są nasze publikacje w tym serwisie, do których każdy ma dostęp. Następną w kolejności sekcją jest nasza aktywność, czyli działania podejmowane w serwisie (np. polubienia, polecenia, itd.). Potem przechodzimy już do “twardszych rzeczy” - opis naszego doświadczenia zawodowego, włącznie z wymienieniem nazw firm, w których pracowaliśmy, zakresu obowiązków, dat początkowych i kończących zatrudnienie. (Właśnie głównie ten segment będzie stanowił rdzeń naszego CV na Linkedin, gdy będziemy je eksportować z serwisu). Rekruterzy przeglądający naszą prezentację zwrócą też zapewne uwagę na poniższe sekcje, które powinniśmy zawrzeć na naszym profilu: wykształcenie (szkoły, jakie ukończyliśmy), kursy i certyfikaty zawodowe, ewentualnie nasze publikacje (o ile tu mamy się czym pochwalić), a także obserwowane przez nas strony, grupy, do których należymy, i in. Budowanie profilu na Linkedin polega na uzupełnianiu sekcji, z których każda jest nazwana i gromadzi jak w katalogu lub dobrym archiwum pogrupowane informacje o nas.
Dobry profil na Linkedin a rekruterzy
Szukając pracy na Linkedin lub przeglądając oferty pracy z poziomu naszego profilu (możemy także śledzić tagi lub zapisać się na newslettery według interesującej nas branży i miejsca zatrudnienia), dajmy znać rekruterom, że jesteśmy gotowi na wejście w proces rekrutacji - służy temu jedno ustawienie profilu, dające możliwość obwieszczenia, że właśnie poszukujemy pracy. Oprócz tego, że na Linkedin możemy przeglądać oferty pracy według filtrów i kryteriów, możemy także “zgłosić się” bezpośrednio do rekruterów. Obecna sytuacja na rynku pracy, przynajmniej dla poważnych ofert zatrudnienia, wygląda tak, że niemalże na pewno rekruterzy, zanim nawiążą z nami kontakt i zaproszą nas na rozmowę kwalifikacyjną
O to właśnie toczy się realna gra z realną stawką - zaprezentować się na Linkedin jako właściwa osoba na dane stanowisko. Życzymy powodzenia. Korzystanie z Linkedin z pewnością jest jednym z najlepszych sposobów nie tylko na profesjonalizację w zawodzie, ale także na szybkie znalezienie nowego zatrudnienia.
