Kilka pomysłów na kreatywne CV

Poprawnie napisane CV, którego największą zaletą jest zgodność z regułami to coraz częściej za mało, by przykuć wzrok rekrutera. Jak skonstruować aplikację, by wyróżniła się wśród setek maili od potencjalnych pracowników?

Na jedno ogłoszenie o wolnym stanowisku przychodzi nawet kilkaset odpowiedzi. Rekruter poświęca więc każdej aplikacji zaledwie kilka sekund, by wybrać te, którym przyjrzy się bliżej. Oryginalne, wyróżniające się CV pozwala na przejście do tego właśnie etapu.

Dla kogo nietypowe CV?

Jeśli aplikujesz na stanowisko urzędnika w ministerstwie, asystenta zarządu lub głównego księgowego to absolutnie nie staraj się zaskoczyć pracodawcy oryginalną formą aplikacji. Zasada jest prosta — na danym stanowisku obowiązuje sztywny i oficjalny dress code? Wybierz proste i klasyczne CV bez ozdobników. Na większą kreatywność mogą (a nawet powinni) pozwolić sobie przedstawiciele branży artystycznej, potencjalni pracownicy agencji reklamowych, PR-owcy, architekci czy dziennikarze. Więcej szaleństwa przystoi też osobom młodszym i rozpoczynającym życie zawodowe niż dyrektorom z kilkunastoletnim stażem pracy.

Kreatywne CV, ale bez przesady

Miłośnicy kreatywnych aplikacji muszą pamiętać, że podstawową funkcją CV jest jednak zaprezentowanie swojego doświadczenia i umiejętności, a nie ekspresja artystyczna. Dlatego oryginalne dodatki nie powinny utrudniać odbioru aplikacji. CV powinno przyciągać pomysłem, a nie wielością czcionek, kolorów i ozdobników. Niezależnie od tego, jak znakomity masz projekt, przede wszystkim musisz w CV zawrzeć wszystkie wymagane informacje. Ostrożnie trzeba też podchodzić do pomysłów w rodzaju: CV w formie puzzli. Niekoniecznie pracodawca będzie miał czas i ochotę na dopasowanie elementów, żeby poznać kandydata…

Infografika w CV

Wysyłając CV w formie infografiki, udowadniasz, że wiesz, co jest na czasie w branży rekrutacyjnej. Graficzne przedstawianie swojego doświadczenia i umiejętności to najnowszy trend. Jak stworzyć taką aplikację? Zastanów się, które elementy CV najlepiej nadają się do zaprezentowania w formie wizualnej. Przykładowo poziom znajomości języków obcych możesz określić, zaznaczając odpowiednie punkty na skali. Zasada ta dotyczy też znajomości programów komputerowych. Kolejne etapy edukacji i zmiany stanowisk możesz natomiast nanieść na oś czasu. Co jeszcze? Sięgnij po czytelne symbole-piktogramy, żeby opisać swoje zainteresowania i osiągnięcia zawodowe. Uwaga: dobrze wykonana infografika musi być przede wszystkim czytelna. Dobrze, żeby nie atakowała odbiorcy chaosem kolorystycznym — jedna barwa przewodnia i jej odcienie w zupełności wystarczą.

Złap pracodawcę w sieci

Kogo nie widzie Google, ten nie istnieje. Kogo nie ma w sieci, ten zmniejsza swoje szanse na pokazanie się przyszłemu pracodawcy. Jeśli dziś coraz większa część życia toczy się wirtualnie, nie ma żadnego powodu, by w poszukiwaniu pracy zatrzymywać się w erze papieru. Jakie masz możliwości?

Obecność w wyszukiwarkach. Dziś sprawdzenie, co o kandydacie powie Google, to już standardowa procedura. Nie wystarczy jednak, by wyszukiwarka nie pokazała kompromitujących zdjęć z imprezy — chaos informacyjny też nie zachęca. Zadbaj, by na pierwszej stronie listy wyników pojawiły się wartościowe dla pracodawcy informacje, które wzbogacą formalne CV i pokażą Cię nie tylko jako profesjonalistę, ale też interesującego człowieka. W wypozycjonowaniu nazwiska w wyszukiwarkach pomóc mogą specjalizujące się w tym firmy.

Profil w serwisie społecznościowym. O ile Facebook jak najbardziej powinien pozostać miejscem prywatnej (ale wyważonej) ekspresji, cennym odpowiednikiem CV w sieci są profile w serwisach takich jak Goldenline czy Linkedin. To miejsce, gdzie możesz opisać swoje doświadczenie zawodowe, umiejętności i zainteresowania, a także brać udział w dyskusjach na forach tematycznych i nawiązywać cenne kontakty branżowe. Często zaglądają tu headhunterzy!

Własna strona internetowa. To dobry sposób, by pokazać się pełniej, niż umożliwia to CV. Na stronie możesz zaprezentować nie tylko zawodowy życiorys, ale też swoje publikacje, projekty i inne osiągnięcia. Strona internetowa to szczególnie efektywne rozwiązanie dla osób pracujących w zawodach, w których liczy się tzw. portfolio (dziennikarze, fotografowie, copywriterzy, tłumacze itp).

Blog. To ciekawa alternatywa dla statycznej strony zawierającej z rzadka aktualizowane treści. Oczywiście, blog nie jest formą CV, choć może zawierać taki element. Pozwala jednak na kreowanie swojego wizerunku jako eksperta w danej branży. Analizy ciekawych przypadków, branżowe nowinki, własne opracowania i artykuły — im więcej różnorodnych treści tym lepiej. Uwaga: blog to propozycja dla osób systematycznych i mających, choć minimalne umiejętności pisarskie. Rzadko aktualizowany i źle pisany będzie raczej antywizytówką. Warto jednak o nim pomyśleć, bo przykłady kilku osób z polskiej blogosfery dowodzą, że może to być najlepsza inwestycja w swoją karierę.

Multimedialne CV

Tekst umieszczony na kartce papieru nie przemawia zbyt silnie do osób przyzwyczajonych do kolorowych prezentacji, filmów, dźwięków i miliona bodźców. W multimedialnym świecie multimedialne CV wydaje się oczywistością. Jak je wykonać? Może mieć postać krótkiego filmu prezentującego kandydata. Co ciekawe, kabiny do nagrywania takich prezentacji pojawiły się nawet w Urzędach Pracy! Nie oznacza to jednak, że to forma CV dla każdego. Nudny film będzie znacznie gorszy od klasycznego, prostego życiorysu. Z nagrywania aplikacji powinny też zrezygnować osoby, które niepewnie czują się przed kamerą, mają problemy z dykcją lub… mało reprezentacyjny wygląd. Niestety, w tej kwestii przyda się nieco samokrytyki. Multimedialny teledysk sprawdzi się też lepiej w przypadku zawodów wymagających kreatywności, przebojowości i korzystania z nowoczesnych technologii.

Zleć to specjalistom!

Wykonanie nowatorskiego CV możesz zlecić specjalizującym się w tym firmom. Uwaga: jeśli zależy Ci na wysokiej jakości, nie wybieraj najtańszego szablonu, bo może się okazać, że „kreatywne” CV o identycznym wyglądzie będzie miało bardzo wielu pracowników. Rzecz jasna można też skorzystać z darmowych aplikacji, a następnie zmodyfikować szablon wedle własnych pomysłów.

Oto kilka stron i firm, które pomogą Ci stworzyć niestandardową aplikację:

Co powinno zawierać oryginalne CV

Kreatywne cv to znakomity sposób na wyróżnienie się i przykucie uwagi pracodawcy. Jednak należy uważać, aby nie przesadzić, ponieważ kolorowe tło, czy jaskrawa czcionka mogą już na starcie przekreślić szansę na zdobycie zatrudnienia. Ciekawe CV to takie, które zawiera wszystkie niezbędne informacje i umiejętnie podkreśla doświadczenie oraz umiejętności. Dziwne kolory i czcionki lub, co gorsza, zabawne zdjęcie to kiepski pomysł. Duże znaczenie ma estetyka oraz rozkład treści w CV. Dzięki temu wzrok rekrutera lub potencjalnego pracodawcy skupia się dokładnie tam, gdzie są najbardziej istotne treści. Warto wypróbować możliwości, jakie dają pogrubienia, odstępy, a nawet delikatnie kontrastujące kolory. Co ważne, zarówno wzór CV, jak i grafika, muszą być spójne z umiejętnościami kandydata oraz wymaganiami na danym stanowisku.

W wielu branżach nietypowe CV jest postrzegane bardzo pozytywnie. Kreatywność ceniona jest szczególnie w pracy specjalistów od nowoczesnego marketingu, copywriterów czy grafików. Aplikując na takie stanowisko, na pewno nie można wysyłać klasycznego czarno-białego CV, napisanego standardową czcionką Times New Roman. Oczywiście w takim CV koniecznie trzeba zamieścić takie informacje jak w klasycznym dokumencie, czyli dane osobowe i kontakt, wraz z np. adresem prowadzonego bloga czy linkiem do filmiku na YouTube.

Nieodzownym elementem każdego CV jest także zdjęcie. Oryginalne CV powinno je zawierać, ale nie oznacza to oczywiście, że ma to być np. zdjęcie z plaży. Fotografia jest naprawdę istotna, dlatego warto dopasować ją do branży lub wymagań pracodawcy. Zawsze trzeba jednak pamiętać o kilku istotnych zasadach. Na zdjęciu dobrze wygląda uśmiech, ale niekoniecznie „od ucha do ucha”. Kolejna kwestia to kompletne ubranie – raczej nie powinno się załączać zdjęcia w koszulce na ramiączkach czy rozpiętej koszuli, chyba że ktoś aplikuje na stanowisko modela bielizny. Na fotografii nie powinno być też zbędnych rekwizytów. Zdecydowanie najlepiej wyglądają ujęcia portretowe, choć przy oryginalnym CV można je trochę urozmaicić, np. ciekawą fryzurą czy tłem.

Ocena wpisu
1 Gwiazdka2 Gwiazdek3 Gwiazdek4 Gwiazdek5 Gwiazdek
Ocena: 2,80 Liczba głosów: 15
Loading...
Przygotuj profesjonalne CV
w zaledwie 5 minut!
Bez opłat, bez zobowiązań