Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 995        SUBSKRYBUJE: 7259
Tematy, które interesują czytelników:  Zwolnienia grupowe, Umowa zlecenie urlop, Staż, Nie mogę znaleźć pracy

Jak skutecznie zredukować stres w pracy?

Jak skutecznie zredukować stres w pracy?

Stres to nie błahostka. Określa się go mianem choroby XXI wieku, a to oznacza, że nie należy go bagatelizować. Czynników wywołujących stres jest wiele, jednak to praca jest najczęściej wskazywanym powodem. Bez względu na to, czy dotyka nas codziennie czy w poszczególnych sytuacjach – warto dołożyć wszelkich starań, by go zredukować a najlepiej przegonić raz na zawsze. Sprawdź, co powinieneś uczynić, by stres w pracy stał się tylko przykrym wspomnieniem.

Stres stanowi nieprzyjemne napięcie, uczucie dyskomfortu psychicznego i fizycznego. Zna je niemal każdy i każdy na swój sposób sobie z nim radzi. W związku z tym, że większą cześć swojego dnia spędzamy w pracy, to tam najczęściej odczuwamy jego skutki. Stresujące napięcia mogą, lecz nie muszą, być wywołane nieprzyjemną atmosferą w pracy, goniącymi terminami albo brakiem pożądanych przez przełożonego kompetencji. Czasem jednak stres jest skutkiem kompilacji wielu sytuacji, na przykład kłótni z bliskimi, czy kiepskiego stanu zdrowia, a drobne niepowodzenie zawodowe dolewa oliwy do ognia i odczuwamy przykre objawy.

 

Objawy stresu w pracy

Objawy stresu są zjawiskiem indywidualnym. Mogą przybierać formę objawów fizycznych – uczucie zmęczenia, ból mięśni, pleców, głowy, brak apetytu, niestrawność, nienajlepszy humor, zniechęcenie, brak motywacji i koncentracji. Kiedy stadium stresu jest bardziej zaawansowane stres może jawić się dolegliwościami psychicznymi – dochodzą wahania nastroju, lęk, niepokój, a nawet depresja. Czasem może prowadzić to do kompulsywnego objadania się albo wręcz przeciwnie – do niedojadania i nagłego spadku wagi. W konsekwencji osoba staje się wyczerpana, brakuje jej motywacji nie tylko do pracy, ale również do funkcjonowania w innych sferach życia. Odbija się to na złych wynikach zawodowych i zdrowotnych.
W przypadku, gdy stres jest nasilony i długotrwały, mogą pojawić się objawy takie jak wycofanie z relacji społecznych, izolowanie się od innych, konflikty z osobami najbliższymi. Zdarza się, że niektóre osoby chcąc poradzić sobie z sytuacją stresową sięgają po używki, np. papierosy, alkohol lub narkotyki. U innych pojawiają się zachowania nerwicowe – obgryzanie paznokci, rwanie włosów, tiki nerwowe. Skutki stresu w pracy bywają naprawdę bolesne i dokuczliwe – warto więc już we wczesnym stadium ingerować.

To Cię powinno też zainteresować: Choroba zawodowa - czym jest i jak wygląda zgłoszenie?


Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

  • Poznaj źródło stresu

Stres w pracy może mieć różne podłoże. Czasem to napięta atmosfera ze współpracownikami, czasem zbyt wymagający szef, a czasem natłok obowiązków. Warto zbadać podłoże stresu, by skutecznie móc z nim walczyć. Jak to uczynić? Najlepiej wypisz na kartce wszystkie sytuacje, zdarzenia i osoby, które wywołują u ciebie nieprzyjemne napięcie, rozgoryczenie lub złość. Następnie uszereguj je od najsilniejszego do najsłabszego. Te w czołówce tabeli są najprawdopodobniej głównymi przyczynami stresu, ale zapewne to też one będą najtrudniejsze w zwalczeniu. Warto zatem rozpocząć od mniejszych kroków i zastanowić się, jak wyeliminować te czynniki z dołu tabeli. Dzięki temu krok po kroku poprawisz swoje samopoczucie, a zmierzenie się z największym wyzwaniem będzie prostsze niż myślisz.

  • Zmień podejście

Niestety, gdyby wszystko było takie proste  to pewnie nikt nie chodziłby zestresowany. Są takie sytuacje, których nie będziemy w stanie wyeliminować. Możesz natomiast zrobić wszystko, by mniej cię dotykały.
Jak to uczynić? Kąśliwe komentarze współpracowników przyjmuj z uśmiechem na twarzy albo dziękując za cenne uwagi – owszem, może to być bardzo trudne, jednak to skuteczny sposób, by zniechęcić takie osoby do dalszego ubliżania. Jeśli stresujesz się, że nie zdążysz z terminami na czas – ponegocjuj z szefem nadgodziny. Lepiej lojalnie uprzedzić o tym, że możemy z czymś nie zdążyć, niż w dniu rozliczenia z zadania nie być przygotowanym. Jeśli natomiast najwięcej dyskomfortu dostarczają ci wystąpienia publiczne – spróbuj się do nich sumiennie przygotowywać. Z biegiem czasu stanie się to twoją rutyną i zapomnisz o napięciu.
Pamiętaj, że większość przyczyn stresu leży w twojej głowie. Być może źle odbierasz pewne sytuacje, za bardzo je analizujesz albo sobie dopowiadasz? Zacznij bardziej obserwować otoczenie – być może szef bywa zgryźliwy wobec wszystkich pracowników, a pewne sytuacje świadczą jednak, że jest zadowolony z efektów twojej pracy. Uśmiechaj się, bądź życzliwy i sumiennie wykonuj swoje obowiązki. Im mniej dasz innym powodów do zaczepek, tym większe prawdopodobieństwo, że stres ustanie. I wcale nie dlatego, że zmienią się inni – to ty zmienisz podejście! Będziesz pewniejszy siebie, a to poskutkuje tym, że zwiększy się twoja odporność na stres. Przekonaj się!

  • Naucz się odpoczywać

Brak dostatecznego wypoczynku przekłada się na mniejszą odporność na stres. Ciężko jest odpocząć, będąc nieustannie online, wertując maile, dokumenty albo wisząc na służbowej komórce. Niektóre zawody wymagają, by w określonym czasie być w zasięgu prze 24 godziny na dobę, jednak jeśli nie ma takiej konieczności lepiej odpuścić. Praca bez chwili wytchnienia może poważnie odbić się na naszym zdrowiu. Niezwykle istotne jest wykorzystywanie należnego urlopu i spędzanie dni wolnych od pracy na wypoczynku, najlepiej aktywnym. Ruch, szczególnie ten na świeżym powietrzu, poprawia kondycję, pozytywnie wpływa na stan zdrowia, ale także pomaga w walce ze stresem i jest doskonałym antydepresantem. Sport pomaga oderwać się zawodowych rozterek i gwarantuje lepsze samopoczucie. Jeśli więc nie chcesz dać się zawodowemu stresowi, postaraj się zorganizować dni wolne od obowiązków służbowych – oddaj się błogiemu lenistwu, spotkaniom z bliskim, uprawianiem sportów albo realizowaniu hobby.

  • Zapanuj nad stresem

Reagowanie pod wpływem emocji najczęściej nie przyniesie pożądanych rezultatów. Emocjonalne zachowanie wywołuje bowiem większe napięcie, nasilenie konfliktu i wyższe ryzyko niepowodzenia. Warto przygotować się na nerwowe momenty wcześniej, by w stresującej sytuacji zachować spokój. Najczęściej wystarczy głęboki oddech, kilkuminutowy spacer albo posłuchanie ulubionej piosenki. Jeśli nauczysz się trzymać nerwy na wodzy, stres w pracy będzie stanowił mniejszy problem niż dotychczas. Dlaczego? Ponieważ kłopotliwe sytuacje nie będą się piętrzyły, a ty pokażesz przełożonym oraz współpracownikom, że jesteś osobą opanowaną i profesjonalną. W dzisiejszych czasach to bardzo pożądane cechy.

Zobacz inne porady dla pracowników

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.