Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4177        SUBSKRYBUJE: 7529
Tematy, które interesują czytelników:  Umowa zlecenie, Pracownik młodociany, Nienormowany czas pracy, Pierwszy dzień w pracy, Zwolenie dyscyplinarne, Staż a lata pracy, Klauzula poufności

Praca na recepcji w hotelu

Praca na recepcji w hotelu
Słowo „recepcjonistka” niesłusznie kojarzy się głównie z pracą w hotelach. Recepcjonistki znajdują bowiem zatrudnienie nie tylko w hotelarstwie, lecz także ośrodkach zdrowia, salonach odnowy biologicznej czy fryzjerskich.

Na czym polega praca recepcjonistki?

W większości miejsc praca w hotelu sprowadza się jednak do wykonywania tych samych czynności – do telefonicznej lub osobistej obsługi pacjentów lub klientów. W takcie rozmów, recepcjonistka informuje o wolnych terminach, umawia na spotkania czy udziela informacji o cenach lub oferowanych zabiegach.

Zakres czynności pracy recepcjonistki zależy głównie od miejsca, w którym pracuje ona. Najwięcej obowiązków mają recepcjonistki zatrudnione w niewielkich hotelach. One bowiem muszą liczyć się z tym, że poza wprowadzaniem do kalendarza rezerwacji, będą musiały odprowadzać gości do pokoi czy pomagać pozostałym pracownikom, jeżeli pojawi się taka konieczność.

 

Czy w hotelarstwie potrzebne jest doświadczenie?

Ponieważ recepcjonistki często zajmują się zarządzeniem hotelem, tylko pozornie nie muszą posiadać wykształcenia. Przeciwnie, to – zwłaszcza z zakresu zarządzania – jest nieocenione. Zdecydowana większość pracodawców wymaga od potencjalnej kandydatki tego, by posiadała ona wykształcenie co najmniej średnie. Nie brakuje również stawiających na pracowników wyłącznie z wykształceniem wyższym. Gdzie zatem zdobyć umiejętności? Który kierunek ukończyć?

Jeśli zamierzasz w przyszłości pracować jako recepcjonistka w hotelu, to powinnaś pomyśleć o tym, by ukończyć studia na kierunku np. hotelarstwo. Przyda się również zainwestowanie w kursy języków obcych – większość pracodawców wymaga znajomości co najmniej jednego języka obcego. Idealnie jednak, gdy potencjalny pracownik bez problemów może porozumieć się w co najmniej dwóch językach.

Osoby myślące o pracy w charakterze recepcjonistki nie mogą też zapomnieć o obsłudze komputera. Mowa głównie o różnych programach ułatwiających kontrolowanie rezerwacji. Przydaje się również umiejętność obsługi urządzeń biurowych, bo z takich recepcjonistka będzie korzystać na co dzień.

To Cię powinno też zainteresować: Katalog zawodów - dlaczego dobrze do niego zajrzeć?

 

Praca recepcjonistki a wymagane predyspozycje

Recepcjonistka to często pierwsza osoba, która ma kontakt z klientem. Z tego też względu jest ona wizytówką firmy i to wymusza, by prezentowała się nienagannie. Recepcjonistka musi być zadbana i pilnować, by jej strój zawsze był oficjalny. Jest to szczególnie istotne, gdy pracodawca nie wprowadził zasad dress code lub strojów firmowych.

Przyszłe recepcjonistki muszą być też opanowane i zawsze uprzejme. Jako osoby mające kontakt z klientem, muszą pamiętać również o tym, by go odpowiednio powitać lub pożegnać. Ponieważ gości hotelowi najczęściej właśnie do recepcji zgłaszają swoje uwagi czy skargi, istotne jest również to, by recepcjonistka zawsze szybko reagowała i potrafiła rozwiązać pojawiające się spory.

 

Recepcjonista -  zarobki i możliwość rozwoju

Pensja recepcjonistki zależy od miejsca, w którym ona pracuje, jej doświadczenia, umiejętności i zakresu umiejętności. Przyszłe recepcjonistki nie powinny mieć problemu ze znalezieniem pracy, bo lokalne portale ogłoszeniowe, na których są publikowane ogłoszenia o pracę, są pełne takich ofert. Początkujące recepcjonistki zarabiają najczęściej ok. 2 000 zł brutto.

Warto również zapoznać się z tekstem: Wynagrodzenie - czy wiesz, ile... zarabiają twoi współpracownicy?

Ścieżka rozwoju zależy od firmy, w której recepcjonistka znajdzie zatrudnienie. Jeżeli hotel jest duży, to dobra recepcjonistka może po pewnym czasie awansować i zarządzać całym personelem zatrudnionym na recepcji.

Zadania recepcjonistki

Młode osoby wiążące swoją przyszłość z pracą w hotelu, znające języki obce w stopniu komunikatywnym i obeznane w obsłudze komputera, bardzo często decydują się aplikować na stanowisko recepcjonistki. Jest to związane nie tylko z dobrym wynagrodzeniem jak na początek kariery zawodowej, ale także z ciekawymi obowiązkami i możliwością rozwoju.

Zasadniczo obowiązki recepcjonisty mogą być uzależnione od kompetencji, chęci i zaangażowania w pracę danej osoby. Najczęściej wraz z upływem czasu dochodzą kolejne, coraz ambitniejsze zadania, co także przekłada się na zarobki recepcjonisty.

Podstawowe obowiązki

Recepcjonistka w hotelu na samym początku odpowiada przede wszystkim za odbieranie połączeń telefonicznych, zarządzanie rezerwacjami pokoi, witanie gości, zameldowanie i wymeldowanie klientów, ogólną opiekę nad klientami podczas ich pobytu w hoteli. Zadania recepcjonistki mogą także być rozbudowane o obowiązki marketingowe. Często recepcjonistki dodatkowo zajmują się pisaniem treści na stronę internetową, przygotowywaniem maili czy treści na ulotki. Jednym z jej podstawowych obowiązków jest także przyjmowanie płatności od gości za pobyt, co ma miejsce zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej. Na każdej zmianie należy się też z tego rozliczyć. Recepcjonistka musi też wiedzieć, z jakich aktualnych promocji mogą klienci korzystać (np. bony zniżkowe na pobyt, kupony w ramach zakupów grupowych, promocje dla stałych klientów). Recepcjonistka jest też osobą pierwszego kontaktu, która decyduje o tym, do kogo oddelegować problemy klientów, jeśli nie są one w zasięgu jej kompetencji. Może to być np. zamówienie pomocy pracownika technicznego czy przekazanie menagerowi prośby o przygotowanie specjalnej oferty cenowej dla klienta.

Recepcjonistka jest też prawą ręką menagera hotelu, dlatego może przejmować jego obowiązki, jak np. nadzór nad pracą pokojówek i pralni, zamawianie artykułów biurowych, chemii itp., prowadzenie ewidencji gości, zliczanie przychodów, nadzorowanie rozliczenia kasy.

Oceń ten wpis
Praca na recepcji w hotelu
Ocena: 3.8, liczba głosów: 5

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.