Pracodawca - prawa i obowiązki

Pokolenie Millennialsów. Wyzwanie dla pracodawcy?

30 marca 2020

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 16 głosów

16 głosów

7 komentarzy
Pokolenie Millennialsów. Wyzwanie dla pracodawcy?
Zmiany na rynku pracy, a dokładniej wydłużenie wieku emerytalnego, są koniecznością, bo żyjemy coraz dłużej – tak przynajmniej twierdzą specjaliści. A eksperci związani z rynkiem pracy dodają, że na rynek wkracza właśnie energiczne pokolenie Millennials, które może zrewolucjonizować sposób myślenia o pracy.

pracodawca poszukujący pracownika najczęściej umieszcza ogłoszenie w prasie branżowej, lokalnej lub na portalach ogłoszeniowych. W anonsie często pojawiają się takie określenia jak: „zatrudnimy młodego” czy „zatrudnimy dynamicznego”. Choć takimi zwrotami pracodawca naraża się na zarzut dyskryminacji, z całą pewnością śmiało można powiedzieć, że większość właścicieli firm stawia właśnie na młodych pracowników. Pokazują to też liczby i życiowe doświadczenie pracowników po 50. roku życia, którzy często nie mogą znaleźć stabilnego zatrudnienia, mimo że są świetnie wykształceni i mają olbrzymie doświadczenie.

Millenialsi – kto to?

W ostatnich latach pojawiło się kilka terminów określających pracowników z konkretnych grup wiekowych, których łączą pewne cechy pokoleniowe widoczne wyraźnie w życiu codziennym, także zawodowym.

Aktualnie na rynku pracy spełnia się zawodowo tzw. pokolenie millenialsów. To ludzie urodzeni w latach 1980-1995, którzy dorastali lub wchodzili w dorosłość u progu drugiego milenium. W dokładniejszym ujęciu tę grupę dzieli się dodatkowo na pokolenie Y (1980-1989) i generację Z (od 1990). Specjaliści zajmujący się rynkiem pracy i badający zmiany na nim zachodzące podkreślają, że millenialsi zrewolucjonizowali sposób myślenia o pracy. Wszystko dlatego, że o zatrudnieniu nie myślą oni w taki sposób, jak ich rodzice czy dziadkowie, na co wpłynęły zmiany gospodarcze i znaczne przekształcenie się koniunktury rynku pracy. 

Pokolenia pracowników - infografika

Źródło: https://conceptintelligence.pl/badanie_satysfakcji_pracownikow_waznosc_wynikow/

Millenialsi w pracy

Pracownika z pokolenia Millennials można określić wieloma przymiotnikami: niecierpliwy, nielojalny, pewny siebie, zaangażowany, ale do czasu. Tak przynajmniej wynika z badań przeprowadzonych w tym zakresie przez ekspertów. Czy jest tak rzeczywiście? Z całą pewnością jest to pokolenie wychowane w innych czasach, dla których wolność, brak granic i możliwość podróżowania bez konieczności zdobywania pozwoleń są czymś naturalnym. Z tego też względu osoby te częściej podróżują i nie mają problemu z przystosowaniem się do nowych miejsc.

Szukasz pracy?

Pracownik magazynowy

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Pniewy
Dodana

Sortowanie paczek** Czechowice-Dziedzice ** Tygodniówki

TWG Polska Sp. z o.o.

  • Czechowice-Dziedzice
  • 28-30 zł / h
Dodana

Pomocnik montera rusztowań

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Niemcy
Dodana

Pomocnik montera rusztowań

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Zabrze
Dodana
Dodana
Aplikuj bez CV

Warto też pamiętać, że wszelkie oceny dotyczące tego pokolenia odbywają się przez zestawianie go z pokoleniami poprzednimi. I właśnie dlatego dochodzi do dysonansu. Wcześniejsze pokolenie, określane jako pokolenie X, jest przywiązane do swojego miejsca pracy i lojalne wobec pracodawcy. Większość z pracowników tego pokolenia nie zmienia pracy na bez szczegółowej analizy wszystkich argumentów za i przeciw oraz – co ważne – uważa, że do wszystkiego trzeba dojść ciężką pracą.

Style pracy pokolenia millenialsów - informacje

Źródło: prezentacja PwC’s Digital Services, https://www.slideshare.net/

Jak zarządzać millenialsami?

O ile pracownicy z pokolenia X są w stanie pogodzić się z pracą po godzinach czy brakiem awansu po kilku latach ciężkiej pracy, o tyle osoby zaliczane do milenialsów przeciwnie – często potrafią zmienić pracę, bo przestają im odpowiadać warunki zatrudnienia, dodatkowo znają swoją wartość i nie godzą się na pracę poniżej swoich oczekiwań finansowych. Czy to oznacza, że są oni rzeczywiście gorszymi pracownikami?

Niekoniecznie, najważniejsza dla zarządzających jest świadomość tego, jacy są millenialsi. Z całą pewnością pracodawcy zatrudniający pracowników z tego pokolenia muszą być świadomi tego, że są to osoby, które odejdą z firmy, jeżeli nie będą spełniać się zawodowo. Warto pamiętać też o tym, że millenialsi nie zakładają szybko rodzin, dzięki czemu mogą zmieniać pracę bez oglądania się na czynniki ekonomiczne czy sytuację na rynku pracy. Nie bez znaczenia jest też dostęp i możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, za pomocą których mogą oni szybko zorientować się, jakie szanse mają na znalezienie pracy w innym kraju czy na innym kontynencie.

Co warto zapewnić millenialsom w pracy?

  • cel, misja – przedstawiciele pokolenia millenialsów chcą do czegoś dążyć, motywują ich wyższe cele i wspólne działanie w danym kierunku.
  • transparentność – cenią zwłaszcza jasne zasady, dobry przepływ informacji, wzajemną komunikację.
  • możliwości rozwoju – millenialsi są ambitni i elastyczni, chętnie podnoszą kompetencje i testują nowe umiejętności, jeśli tylko da się im taką możliwość, mogą wykorzystać swój potencjał na wielu polach.
  • technologia – pracownicy urodzeni po 1980 r. to osoby, które dorastały w świecie internetu i prężnie rozwijającej się technologii. Im młodsi, tym mocniej są związani z wirtualną rzeczywistością. Warto zapewnić im odpowiedni sprzęt i umożliwić stosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, by chętniej pozostawali na danym stanowisku oraz mogli wykazać się wdrażając innowacyjne rozwiązania.

Zalety millenialsów na rynku pracy

Nie można powiedzieć, że pracodawcy nie doceniają pracowników z pokolenia milenialsów. Dynamika, szybkość i umiejętność dostosowywania się do miejsc to zalety, na które uwagę zwracają pracodawcy stawiający na rozwój swoich przedsiębiorstw. Właśnie dlatego warto pamiętać, że – mimo swoich wad – pracownicy z pokolenia millenialsów nie mają większego problemu ze znalezieniem zatrudnienia, choć to nie zawsze jest zgodne z ich oczekiwaniami.

Video

Gdy mowa o całym rynku pracy, śmiało można powiedzieć, że to pokolenie ma i będzie miało niebagatelny wpływ na kulturę pracy. Naturalne dla millenialsów dążenie do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji przyniesie spore korzyści w skali całej gospodarki, zwłaszcza jeśli menedżerowie i pracodawcy zadbają o odpowiednie prowadzenie zróżnicowanych, międzypokoleniowych zespołów. Pozytywne efekty działania w tym zakresie są zresztą widoczne już dziś.

Najczęściej zadawane pytania

Kim są Millenialsi?

Pokoleniem Millenialsów nazywane są osoby urodzone po 1980 r., które obecnie rozwijają swoje kariery zawodowe. Charakteryzuje je ambitne i elastyczne podejście do pracy, sprawność w obszarze nowoczesnych technologii, ale także częsta zmiana zatrudnienia, pewność siebie i nastawienie na natychmiastowe efekty.

Jacy są millenialsi w pracy?

Przedstawiciele pokolenia millenialsów w pracy wykazują się wysoką sprawnością w zakresie nowoczesnych technologii, świetnie odnajdują się w świecie internetu. Ponadto chętnie podnoszą kompetencje i uczą się nowych rzeczy. Częściej niż poprzednie pokolenia zmieniają pracę i przekwalifikowują się. Są także bardziej wymagający wobec pracodawców, niekiedy wręcz określani jako roszczeniowi.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Patrycja Kosek

Dziennikarz

Marketing specialist w WhitePress. Copywriter w Aplikuj.pl Dziennikarz w bielsko.biala.pl. Ponad 10 lat doświadczeń.
Moja praca kręci się wokół treści. Tworzę, przerabiam, sprawdzam, poprawiam, zlecam i weryfikuję. Planowanie i budowanie contentu sprawia mi przyjemność, tak samo jak poznawanie rozmaitych metod komunikacji i efektywne ich wykorzystanie. 

7 komentarzy

Piotr

Piotr

Jako właściciel firmy, zatrudniający zarówno millenialsów, jak i osoby z pokolenia X, muszę przyznać, że różnice między nimi są widoczne. Ale to, że millenialsi są zmotywowani do rozwijania swoich umiejętności i dynamiczni, to dla nas duży plus. Właśnie dlatego staramy się zatrudniać oraz prowadzić szkolenia, które będą odpowiadały potrzebom każdej grupy wiekowej.
basia

basia

Byłam na kilku rozmowach kwalifikacyjnych, ale czułam się na nich niekomfortowo i nie potrafiłam od razu powiedzieć, czego oczekuję od pracy. Po przeczytaniu tego artykułu wiem, że muszę być bardziej świadoma swoich potrzeb i nie bać się pytać o szanse na rozwój i umiejętności, których chcę się nauczyć.
Waldek 86

Waldek 86

Jestem bezrobotna i szukam pracy, ale z doświadczenia wiem, że pracodawcy oczekują zaangażowania i lojalności. To trudne, gdy nie jest się pewnym, czy praca nie zmieni się na gorsze po kilku miesiącach. Cieszę się, że coraz więcej firm docenia millenialsów i ich umiejętności.
liber

liber

Jestem millenialsem i uważam, że w pracy rzeczywiście liczy się dla mnie rozwój i możliwość zdobywania nowych umiejętności. Nie jestem lojalny wobec pracodawcy, ale to nie oznacza, że nie przywiązuję się do mojej pracy. Po prostu wiem, że jeśli nie będę miał szans na rozwój, to muszę szukać czegoś innego.
starzec

starzec

Tytuł artykułu dla mnie nie znany- czarna magia: Pokolenie Millennials. Wyzwanie dla pracodawcy? Teraz wiem- pokolenie Y (ang. Generation Y), in. milenialsi (ang. Millennials) – pokolenie ludzi urodzonych w latach 80. i 90. XX wieku.Jaki jest pracownik z pokolenia Millennials? Fajnie to napisaliście w tym artykule.
Nina

Nina

Pokolenie Millennials to dla mnie nowe informacje. Pierwszy raz w życiu słyszę to pojęcie. W internecie pisze """"Pokolenie Y (ang. Generation Y), in. milenialsi (ang. Millennials) – pokolenie ludzi urodzonych w latach 80. i 90. XX wieku"""". Więcej się wie, z tego artykułu...
Izka

Izka

Jeżeli pracodawca zna młodych pracowników to da się nawiązać ciekawe relacje. Oczywiście obie strony muszą być zaangażowane w działalność takiej firmy. Sukces ma znaczenie.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.