Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1098        SUBSKRYBUJE: 7144
Tematy, które interesują czytelników:  Zatrudnienie po stażu, Zmiana pracy, Składka chorobowa

Millenialsi - co pracodawca powinien wiedzieć o tym pokoleniu?

Millenialsi - co pracodawca powinien wiedzieć o tym pokoleniu?

Czasy się zmieniają, a wraz z nimi obraz całego społeczeństwa. Istotne przemiany następują powoli i zazwyczaj są zauważalne dopiero po wielu latach, kiedy porównamy różne aspekty swojego życia, z życiem wcześniejszych pokoleń. Na podstawie analizy najważniejszych przeobrażeń w sferze społeczno-kulturowej i gospodarczej pracodawcy powinni przyjrzeć się młodej grupie pracowników, którzy prą przez rynek pracy zdecydowanym krokiem. Mowa o Millenialsach.


Pokolenie X i Y

Najbardziej znana koncepcja dzieli współczesne społeczeństwa na dwie generacje. Pokolenie X to osoby urodzone w drugiej połowie XX wieku, mniej więcej do lat 80. które dorastały w świecie budzącym się do zmian. Nie bez powodu nazwa zawiera X, kojarzący się przede wszystkim z niewiadomą. Nowe ustroje polityczne, rozwój technologiczny i wyznaniowy, niepokoje społeczne i mozolne wypracowywanie stabilizacji ugruntował w pokoleniu X poczucie niepewności jutra i stałe poczucie zagrożenia przed nieznanym, do którego należy się przystosować. Jedyne na czym mogło polegać pokolenie X to oni sami i relacja z drugim człowiekiem. Iksy szanują tradycję i jakość działań, cenią sobie spokój i  często trzymają się własnej strefy komfortu.


Z kolei pokolenie Y, czyli tzw. Millenialsi nie boją się otaczających ich zmian, i co więcej, zawsze starają się dostrzegać w nich szansę na osiągnięcie założonych celów. Pokolenie Y urodziło się  pomiędzy rokiem 1980 a 2000 i wychowało w czasie  wejścia ludzkości w nowe millenium, czemu zawdzięczają swoją nazwę. Millenialsi nawet jeśli nie wiedzą czego chcą, zdają sobie sprawę jak wiele świat ma im do zaoferowania,  Jedyny niepokój Millenialsów to strach przed wybraniem tylko jednej drogi życiowej, dlatego często próbują nowych rzeczy i są otwarci na wyzwania. Pokolenie Y jest zdeterminowane, nastawione na rozwój osobisty i chętniej podejmuje ryzyko. Zdarza się, że są oni postrzegani nazbyt negatywnie, a na ich temat krąży wiele stereotypów, zwłaszcza jeżeli chodzi o ich obecność na rynku pracy. 

 

Pokolenia na rynku pracy

Należy pamiętać, że Millenialsi nie tworzą tak jednorodnej grupy pracowniczej jak pokolenie X. Wzorce zachowań pracującego Iksa można sprowadzić do lojalności wobec miejsca pracy, przełożonych i daleko posuniętej identyfikacji z własną posadą. Praca to środek zarobku i główne narzędzie do budowania życiowej stabilizacji. Jeśli etat – to stały, jeśli mieszkanie – to własne. Pokolenie X niechętnie zmienia stanowisko, ceni sobie długoletnie doświadczenie i obiera jedną ścieżkę edukacyjną, uzależnioną od  lokalnego zapotrzebowania na pracę.


Ale rynek pracy iksów zaczyna się kurczyć. Wkraczają na niego Millenialsi i to z własnymi regułami. Pokolenie Y reprezentuje sobą szerokie spektrum poglądów i przekonań, mimo to można wskazać ich podstawowe cechy jako współczesnego pracownika. Priorytetem Igreka jest poczucie własnej wartości i szacunek do potencjału jednostki. Oprócz tego Millenialsi otrzymali więcej możliwości niż poprzednie pokolenie, dlatego są lepiej wykształceni oraz zazwyczaj znają języki obce. Dużą przewagą jest biegłość w obsłudze urządzeń cyfrowych i znajomość nowych mediów w tym potęgi Internetu. Żyją w dobie globalizacji i pośrednio, stale – świadomie czy też nie, poszerzają swoje horyzonty. Pokolenie X niejako zbudowało obecny rynek pracy, jednak teraz musi wpuścić do niego rzesze młodych i aktywnych graczy o zgoła odmiennej mentalności. Czego można spodziewać się po Millenialsach?


Młodzi na rynku pracy

Zasadniczo to cały rynek ulega odmłodzeniu. Mamy do czynienia z coraz młodszą kadrą kierowniczą oraz specjalistyczną i obniżającym się wiekiem konsumentów czy też odbiorców treści marketingowych. Pracodawcy – głównie zaliczający się do generacji X muszą wziąć to pod uwagę. Millenialsi nie tylko zdają sobie sprawę z własnych kwalifikacji i kompetencji, ale także potrafią je wycenić na rynku zatrudnienia. Dążą do tego, aby obowiązki stanowiły albo przyjemność albo wkład w nieustanny rozwój, co zaciera granicę między pracą, a czasem wolnym. W przeciwieństwie do sceptycznego, a wręcz pesymistycznego nastawienia X do świata pracy, Igreki są realistami i oportunistami, łącząc wszystko wybraną ideologią. Warto zastanowić się nad umiejętnościami Millenialsów, które z punktu widzenia każdego pracodawcy stanowią dużą wartość. Igreki są kreatywne, odporniejsze psychicznie, potrafią walczyć ze stresem i wykonywać kilka zadań jednocześnie. Niechętnie przyjmują krytykę, ale orientacja na sukces wymusza na nich uczenie się na błędach i samodoskonalenie.


Ważnym aspektem w analizie zachowań Millenialsów jest ich elastyczność i mobilność. Igrek nie ma problemu ze zmianami posady, stałość pracy przestaje być kartą przetargową. Młodzi ludzie wierzą w swój potencjał i szanse rynku pracy, dlatego nie nikt nie nastawia się na wieloletnią współpracę z jednym przedsiębiorstwem. Za to w ciągu zatrudnienia Millenials daje z siebie wszystko i pracuje z pełnym zaangażowaniem, czerpiąc z tego naukę i satysfakcję.


Jak postrzega się Millenialsów?

Pokolenie Y jako nowa, specyficzna grupa na rynku pracy wzbudza różne emocje. Generalizowanie na ich temat sprawiło, że obecnie Millenialsi to nazwa mająca negatywny wydźwięk. Kojarzą się z wygórowanym ego, brakiem szacunku do pracy, postawą roszczeniową i dyktowaniem własnych warunków. Owszem, Millenialsi nie mają oporów przed negocjacją zasad umowy, czy też dochodzeniu swoich praw, jednak zawsze zależy im jedynie na uczciwej i sprawiedliwej wycenie własnej pracy. Ponadto duża część stereotypów na temat Millenialsów wprowadza w błąd nie tylko pracodawców, ale też samych Igreków, którzy czują się społecznie napiętnowani.

W połączeniu z gotowością młodych ludzi do niemal natychmiastowej emigracji grozi to osłabieniem potencjału kadrowego. Mówi się, że Millenialsi to rozpieszczone dzieciaki nieznające życia. Ale te dzieciaki właśnie walczą o godny byt według swoich priorytetów, na rynku pracy i za jego pomocą. Właściwie określa się ich mianem wymagających względem pracodawcy, ale trzeba pamiętać, że potrafią dać wiele w zamian.


Millenialsi – szansa czy zagrożenie?

Rozpatrywanie przez pracodawców pokolenia Y jako zagrożenia lub szansy może być mylące. W ciągu kilkunastu lat udział Igreków w całokształcie rynku pracy osiągnie poziom 70% i to także na stanowiskach decyzyjnych. Wtedy będziemy mogli mówić o Igrekowej rewolucji na rynku. Na razie pracodawcy mają czas na oswojenie się z nowymi realiami i podjęcie próby zrozumienia nowej siły pracowniczej. Nawet jeśli Millenialsi mają wysokie wymagania, pracodawca powinien mieć ich względem jeszcze większe i zapewnić im godne warunki do rozwinięcia swoich możliwości z pożytkiem dla obu stron.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.